Lavinrygga - fläkt eller gas?

kurono

Aktiv medlem
Var kostar det 1500 för ett drag? Herregud.

ABS ryggorna tror jag lätt håller 10 år minst utan problem. Sen kanske man ska kolla ballongerna när dem är äldre.

erik_lagg

Aktiv medlem

ABS ryggorna tror jag lätt håller 10 år minst utan problem. Sen kanske man ska kolla ballongerna när dem är äldre.
Låter bra med ABS - är de kanske mest hållbara? En del ryggor har väl påfyllningsbara patroner. Det skulle jag vilja ha. Det var nog någon kolfiberpatron som kostade 1500. Känns ovärt om det inte går att fylla på.

kurono

Aktiv medlem
Låter bra med ABS - är de kanske mest hållbara? En del ryggor har väl påfyllningsbara patroner. Det skulle jag vilja ha. Det var nog någon kolfiberpatron som kostade 1500. Känns ovärt om det inte går att fylla på.
Ja dem är beprövade. Folk säljer ju ff 10 plus år gamla väskor så lär väl funka!
Haha nej utan det är en engångs kostnad. Finns säkert folk som har vanliga stål patronen begat på forumet som kan dölja billigt. Sen pantar man patronerna mot nya för lägre kostnad.

erik_lagg

Aktiv medlem
@kurona okej, det lät ju bra. :) Tyckte det såg dyrt ut. Men går de att byta på många ställen eller kan man råka köpa något som ingen vill byta in?

jung

Aktiv medlem
Jag har en mammut snowpuls. Lätt att packa och lätt att byta patron. Kan varmt rekommendera de väskorna. Gillar att de kuddarna blåser upp runt huvet så att man får lite extra skydd runt nacken och huvet.

carlgranberg

Ny medlem

ja ganska dyrt inköpspris för en patron. Vet att mammut ersätter patronerna gratis om man har dragit dom i skarpt läge. Vet inte om nån annan tillverkare har samma policy.

Kommer man märka av de 350 gram så mycket på fjället?
Alltså lite löjligt i mina ögon att bry sig så mycket om gram, en telefon väger ca 150g. Skulle du lämna den hemma då också? Tror jag inte många skulle göra i dagens samhälle..
Eller om du funderar på att skippa 300g choklad kakan för att den är för tung?
Absolut om man har tävling på liv och död så kan jag fatta om man räknar gram, men om man nöjesåker så spelar ju nåt kg hit eller dit inte så stor roll. 1kg är ett mjölkpaket eller vattenflaskan som man inte direkt känner att oj vad lätt man blev när den tar slut.
Bara en tanke

xQubeZ

Aktiv medlem
Alltså lite löjligt i mina ögon att bry sig så mycket om gram, en telefon väger ca 150g. Skulle du lämna den hemma då också? Tror jag inte många skulle göra i dagens samhälle..
Eller om du funderar på att skippa 300g choklad kakan för att den är för tung?
Absolut om man har tävling på liv och död så kan jag fatta om man räknar gram, men om man nöjesåker så spelar ju nåt kg hit eller dit inte så stor roll. 1kg är ett mjölkpaket eller vattenflaskan som man inte direkt känner att oj vad lätt man blev när den tar slut.
Bara en tanke
300g spelar stor roll om du minskar det på flera delar av din packing. Visst har du generellt sätt tunga grejer kanske inte 300g hit eller dit påverkar något men skär du ner 200-300g på 5-6 prylar har du helt plötsligt 1-2kg lättare totalt och det märks defenitivt skillnad på under en lång dag. Framförallt om man faktiskt turar. Åker man bara lift är det lite mer saksamma imo.

Angående patronerna så är det ju dyrt o köpa den men sen kostar det någon hundralapp att byta in den mot en ny om du drar den. Tror du kan både posta den till mammut eller lämna in i vissa butiker (i Chamonix kan du byta in den i mammut butiken tex). Mammuts ultralight 22l är ju bra lätt o smidig men vet inte hur hållbar. Lite tunnt tyg om man bär skidor mycket. En stor fördel dock är ju att mammuts system går att flytta mellan olika ryggsäckar så tekniskt sett kan du ju köpa en ny ryggsäck efter nåt år om din första börjar bli lite sliten.

Vad du än gör köp bara inte aluminium patronen för den är billigare. Den är typ dubbelt så stor och brutalt tung i jämförelse med kolfiberpatronen. Kolfiberpatronen är värt det lilla extra tycker jag. Är ofta på rea med för typ 1000-1500kr.

Jag har då aldrig märkt någon skillnad när jag glömt 1,5l vattenflaskan jämfört med när den är med på mina dags/halvdags turer..

erik_lagg

Aktiv medlem
Det blev en Ortovox 22 ascent avabag. Såg ut som en bra balans mellan vikt och funktion och med kolfiberpatron. Jag märker av viktskillnaden mellan mat i ryggan och uppäten mat så en del skillnad tror jag att det gör. Kan tänka mig att vikten känns mer som procent än kilo. Så ett kilo är mer för en som väger 70 än 90.

Ivo

Aktiv medlem
Sitter och funderar på att köpa lavinrygga. Tror att jag vill ha ca 20 liter, kanske större också men då måste den gå att komprimera. Har tyvärr en massa krav som kanske inte är kompatibla med varann:
Lätt!
Hållbar, vill kunna ha den över 5 år - kanske 10. Går ganska ofta med skidorna på ryggan.
Om gas - gärna påfyllbar patron. 1500 spänn för ett drag i handtaget tar ju emot lite.
Ska sitta bra på en 174 lång jag med skapligt normaldimensionerade kroppsdelar.
Mammut har några som verkar vara jättelätta - men är de hållbara?
Det kostar ca3-400kr att lösa ut en ballong med patron:
- en ABS lämnar du in din gamla och får en påfylld. (kostade mig 30 CHF i vintras. Du ska få tillbaka likadan som du lämnade in (dvs den billiga i stål eller den lätta i kolfiber)
- Alpride mfl köper du helt enkelt ett nytt 2 pack för ca 400 kr (finns ibland för 30 euro)
- BCA fyller man på med luft. ex Hos dykfirma. oklart kostnad men det kan inte vara mycket.
- Batteri/fläkt kostar inget att lösa ut. Nackdelen är livslängden på batteriet. garantin går ut efter 5 år..
- Superkondensator/fläkt. kostar inget att lösa ut. oklart livslängd och garanti?

Senast ändrad:

wikman8

Ny medlem
En med batteri vill man prova av för att se att den fungerar men tanken är att man ska ha den som säkerhet Med en målsättning att den aldrig ska användas i och med det så föredrar jag gas få de känns säkrare. Trots högre kostnad när man utlöst den räknar jag inte med att de kommer ske särskilt ofta. 😁

• Gilla
Reactions: Ivo
Skulle vilja tipsa om Advenates lavinrygga.
Utöver Alprides system är den utrustad med ett andningssystem som leder bort utandningsluften om man blir begravd.
Det sägs att utandningsluften är det som dödar eftersom den inte kan försvinna någonstans, man andas in samma luft igen utan tillräckligt syreinnehåll vilket leder till kvävning.
Advenates utandningssystem löser detta, i alla fall i teorin.
Vad tror experterna på forumet om detta?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Vad tror experterna på forumet om detta?
Att BDs patent på Avalung-tekniken gått ut. Erfarenheterna med Avalung (tillika BDs instruktioner vill jag minnas) är att man måste åka med snorkeln i munnen, det går inte räkna med att hinna få den på plats i munnen ordentligt efter att lavinen gått.

Att BDs patent på Avalung-tekniken gått ut. Erfarenheterna med Avalung (tillika BDs instruktioner vill jag minnas) är att man måste åka med snorkeln i munnen, det går inte räkna med att hinna få den på plats i munnen ordentligt efter att lavinen gått.
Som jag förstår det sitter utlösningsmekanismen i ”snorkeln”. Dvs man rycker i snorkeln/munstycket och ballongen blåses upp. Eftersom man redan då har munstycket i handen trycker man in munstycket i munnen och biter fast.
Skulle man inte lyckas med detta har man i alla fall en vanlig ballong uppblåst.
Får man in munstycket i munnen ökar man sina överlevnadschanser.
Känns som en bra bonus-möjlighet!

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Som jag förstår det sitter utlösningsmekanismen i ”snorkeln”. Dvs man rycker i snorkeln/munstycket och ballongen blåses upp. Eftersom man redan då har munstycket i handen trycker man in munstycket i munnen och biter fast.
Skulle man inte lyckas med detta har man i alla fall en vanlig ballong uppblåst.
Får man in munstycket i munnen ökar man sina överlevnadschanser.
Känns som en bra bonus-möjlighet!
Känns i så fall vettigare att köpa valfri ballongrygga med lös avalung. Billigare, bättre och som grädde på moset helt modulärt.

Ivo

Aktiv medlem
850€ kunde jag ju faktiskt googla fram själv......
Jag köpte en sån där på XXL i våras för 3 lax (inklusive patroner och ryggskydd).
Stördes av det stora klumpiga handtaget - som åxå fungerar som blåsbälg.
jag tror ändå inte Advenate passar din långa rygg ;)

Gissar att en BCA 32:a passar dig bättre

Stolpe76

Medlem
Går också och velar mellan en superkapacitator eller en gasrygga. Att en batteriryggsäck har en garanterad livslängd på max 5 år känns sådär, men visst det kanske finns mycket bättre teknik då också. BCA Float 32 verkar både intressant och hyfsad i pris. Verkar som det ingår en flaska i priset tillsammans med rygga hos många som säljer den ryggan. Att det dessutom går att fylla på gasflaskan i dykbutik eller alpinbutik är inte fel det med.

Hur länge håller de tryck? Ska man testa ryggan varje höst för att sedan återfylla flaskan?

Många frågor, sorry. Har inte bestämt mig helt än...

Ivo

Aktiv medlem
Går också och velar mellan en superkapacitator eller en gasrygga. Att en batteriryggsäck har en garanterad livslängd på max 5 år känns sådär, men visst det kanske finns mycket bättre teknik då också. BCA Float 32 verkar både intressant och hyfsad i pris. Verkar som det ingår en flaska i priset tillsammans med rygga hos många som säljer den ryggan. Att det dessutom går att fylla på gasflaskan i dykbutik eller alpinbutik är inte fel det med.

Hur länge håller de tryck? Ska man testa ryggan varje höst för att sedan återfylla flaskan?

Många frågor, sorry. Har inte bestämt mig helt än...
de ska inte tappa tryck öht. (för att ta reda på om patronen är fylld så väger man på köksvåg - vissa har även tryckmätare)
går man "by the book" ska man provskjuta ballongen varje år (men det lär nog räcka att göra det si sådär vart 5:e år).

Nackdelen med gas/luft patroner är om man ska till USA, Canada eller Japan. Det finns oandliga forumtrådar kring detta

Martin-J

Medlem
Såklart det är för- och nackdelar med dom olika systemen. Jag skulle inte vara så nojjig gällande batteriet. Lithiumbatterier har ju otroligt lång livslängd. Nackdelen med batteri tycker jag är att man ev inte vet om det är kaputt fören man belastar det. Men och andra sidan kan man ju provdra en fläktrygga till väldigt liten kostnad. Jag tror inte en fläktrygga går upp i atomer på 5årsdagen när garantin går ut utan det är nog mer troligt att nån jurist bestämt att garantiåtagandet ska vara tidsbestämt. Har verkligen en gasrygga mycket längre garantitid?

Slutar ni använda era prylar när garantitiden går ut?

Hawk100

Aktiv medlem
Såklart det är för- och nackdelar med dom olika systemen. Jag skulle inte vara så nojjig gällande batteriet. Lithiumbatterier har ju otroligt lång livslängd. Nackdelen med batteri tycker jag är att man ev inte vet om det är kaputt fören man belastar det. Men och andra sidan kan man ju provdra en fläktrygga till väldigt liten kostnad. Jag tror inte en fläktrygga går upp i atomer på 5årsdagen när garantin går ut utan det är nog mer troligt att nån jurist bestämt att garantiåtagandet ska vara tidsbestämt. Har verkligen en gasrygga mycket längre garantitid?

Slutar ni använda era prylar när garantitiden går ut?
Japp. Skrotade bilen förra året när nybilsgarantin gick ut! Blir visserligen dyrt att köpa helt ny bil vart 3:e år, men man vill ju inte chansa med säkerheten.....
Och jämfört med en lavinryggsäck innehåller ju en bil oändligt mycket mer som kan gå sönder!! ;)

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp