Lavinsäck utan patron mm

sivbertil

Aktiv medlem
Lavinsäck utan patron mm
Försöker hitta tydlig och relevant forskningsdata när det kommer till användandet av lavinryggsäckar vs utan. Hittar mest påståenden och marknadsföringsslogans. Har gett upp och konstaterar att de flesta är överens om att lavinryggsäck räddar liv. Vill därför ha tips om lavinryggsäck. Fastnat för säckar som inte kräver patron och har mest fastnat för Ortovox Avabag Litric pga vikt. På grund av barnsjukdomar återkallades säckarna men det kanske är löst? I artikel på bland annat Freeride får systemet bra betyg och väskan verkar bekväm. Måste testa innan eventuellt köp såklart.

Frågor
Ortovox är det lättaste systemet. Någon som har Ortovox-säcken som kan ge en review? Är även intresserad av erfarenheter av Jetforce och Alpride E2. Både Jetforce och Alpride har system som töms på luft efter ca 3 minuter. Låter vettigt. Har inte hittat något om Litric. Tömmer den också sig själv?

--------------------------------------
Lite summering av vad jag hittat om forskning på lavinryggsäckar och dödlighet: Konceptet bygger på den fysiska lagen om att större partiklar letar sig upp till ytan*. Hittat ett påstående om att man har 50% större chans att överleva med lavinryggsäck jämfört med utan. På ett anat ställe står det att man har 97% chans att överleva en lavin med lavinryggsäck och (upp till) 80% chans att överleva utan lavinryggsäck. Om det senare stämmer bör det betyda att man har ca 20% större chans att överleva (97/80 - 1) eller tänker jag fel?

Några andra fakta och påståenden:
-I Sverige dör ca en person varannat år sedan 2001.
-För att en lavin ska utlösas krävs >25 graders vinkel.
-Majoriteten av alla laviner utlöses vid >37 graders vinkel.
-Snöns egenskaper (fukthalt) påverkar också hur stor chans man har att överleva. Kanada togs som exempel. Snön är fuktig och omsluter ansiktet vilket minskar chansen till överlevnad (antar att ett system som tömmer sig själv (skapar luftficka) hjälper?).

Hittade även info om ett norskt kompletterande system. Ett system som ska syresätta en person som begravts men det är overkill för min del.

*Fysisk lag: https://www.lavinsandare.se/kopguide/lavinryggsackar-valj-ratt-for-dig/.

Lavinsäck utan patron mm
Hittade även info om ett norskt kompletterande system. Ett system som ska syresätta en person som begravts men det är overkill för min del.
Regner med du referer til Safeback SBX, og de sier at SBX øker de kritiske 15 minuttene til 90!!?
Kanskje du må ta dine kompiser sin utholdenhet med i vurderingen :
Crossfit-gänget => lavinsäck ?
Gaming-grabbarna => Safeback ?
;)
Finns i DB Snow Pro vest og en sekk fra Bergans :

Tillbaka
Topp