Mountain_Man
Aktiv medlem
Lavinsäkerhet Kittelfjäll
Förra lördagen, tidig morgon, sprängde pistörerna hängdrivan i offpistområdet bortanför väggen i Hundfjället. Trots detta kunde de konstatera att området inte var säkert och valde därför att stänga offpistområdet. Det hade kommit omkring 2 decimeter kall lössnö och blåste rejält ... sannolikt ett klokt beslut.jannes sa:Tyvärr är det väl ändå så att en trea betyder olika beroende var i fjällen/Europa/Världen man befinner sig. Tex så var jag i Hundfjället förra helgen då man höjde från två till tre mellan fre-lör. Enligt mig är en trea under E8 liften i Hundfjället något helt annat än en trea på mera offpist inriktade ställen i Europa/Världen. Något vi får leva med tror jag. I slutänden är det upp till oss individer att bedöma. Jag tror att när de ansvariga sätter siffran enligt skalan så bedömer man utifrån det egna området, å det är därför det kan skilja så. Sen går det laviner på ställen där det inte ens finns skalor, till att det aldrig har gått där man sätter en 5 :a.
Trots detta är det mängder av åkare som går under avspärrningen och åker ut över och under hängdrivan. Ett fullkomligt idiotiskt och farligt beteende eftersom risken är så uppenbar just där. Dessutom är det så fruktansvärt onödigt eftersom det fanns mängder men kanonbra lössnöåkning på sluttningar med minimal risker ...
Och
@Jannes ... nej, lavinvarningen avser inte åkning under liften, utan de mest riskfulla sluttningar som finns inom "glidområde" från liften. Tyvärr måste jag säga att du tycks vara en god representant för den stora massan som inte tycks förstå ... och, hmmm, ja, de ansvariga på anläggningen sätter risken utifrån de lokala förhållandena på egna området, det är ju det som är själva vitsen!
/MM