Lavinsäkerhet Kittelfjäll

jannes sa:
Tyvärr är det väl ändå så att en trea betyder olika beroende var i fjällen/Europa/Världen man befinner sig. Tex så var jag i Hundfjället förra helgen då man höjde från två till tre mellan fre-lör. Enligt mig är en trea under E8 liften i Hundfjället något helt annat än en trea på mera offpist inriktade ställen i Europa/Världen. Något vi får leva med tror jag. I slutänden är det upp till oss individer att bedöma. Jag tror att när de ansvariga sätter siffran enligt skalan så bedömer man utifrån det egna området, å det är därför det kan skilja så. Sen går det laviner på ställen där det inte ens finns skalor, till att det aldrig har gått där man sätter en 5 :a.
Förra lördagen, tidig morgon, sprängde pistörerna hängdrivan i offpistområdet bortanför väggen i Hundfjället. Trots detta kunde de konstatera att området inte var säkert och valde därför att stänga offpistområdet. Det hade kommit omkring 2 decimeter kall lössnö och blåste rejält ... sannolikt ett klokt beslut.

Trots detta är det mängder av åkare som går under avspärrningen och åker ut över och under hängdrivan. Ett fullkomligt idiotiskt och farligt beteende eftersom risken är så uppenbar just där. Dessutom är det så fruktansvärt onödigt eftersom det fanns mängder men kanonbra lössnöåkning på sluttningar med minimal risker ...

Och
@Jannes ... nej, lavinvarningen avser inte åkning under liften, utan de mest riskfulla sluttningar som finns inom "glidområde" från liften. Tyvärr måste jag säga att du tycks vara en god representant för den stora massan som inte tycks förstå ... och, hmmm, ja, de ansvariga på anläggningen sätter risken utifrån de lokala förhållandena på egna området, det är ju det som är själva vitsen!

/MM

Piglet55 sa:
Lowe71 sa:
Skidområdet får du lämna till oss som inte känner för eller klarar av att göra kvalificerade lavinbedömningar!
Är det inte bättre att ni som inte känner eller klarar av att göra kvalificerade lavinbedömningar håller er i pistade backar och ej i Lavinterräng ?

Som sagt är ju rätt stor skillnad på en skylt som säger "Östra ravin" eller "Storgrova" och en pistad nerfart.

.....

Det skidorterna däremot gärna får göra är underlätta för att använda prylarna med tydliga kartor över riskområden, checkpoints osv. Dock går det inte att komma ifrån att det är ditt eget liv du leker med = ditt eget ansvar.
När jag återupplivade tråden var det för att jag reagerade på att ansvarigas första reaktion var att skylla på kunden.
Jag tycker att anlöggningen har ett i alla fall moraliskt ansvar att säkra så gott det går i det område som barn och ungdomar kan nå från liften. Det gäller både att markera stup, höngdrivor och lavinsäkra.
Shit happends men skyll inte på kunderna. Framför allt om man marknadsför sig både som barn och famil och freeride samtidigt.
Det står inget om eget ansvar på hemsidan och det står inget på pistkartan. Däremot hittade jag en gullig barnbild.

Om man läser SLAO:s föreskrifter sker all åkning utanför markerade nedfarter på egen risk. Storgrova är en offpistnedfart som man kan glida till från liften men om den nu inte räknas som markerad nedfart så har liftägaren i Kittelfjäll inget formellt ansvar för säkerheten varken i Storgrova eller nån av dom andra 37 offpistnedfarterna Frågan är bara hur man definerar markerad nedfart? Måste den vara pistad?

Jag tycker att de borde ha markerade ingångar till okontrollerad offpist som de har i Abisko och (till viss del i) Riksgränsen (och utomlands på sina ställen). Där åker man på egen risk. Sedan kan de ha några backar med säkrad offpist. I offpist som kan dra ner laviner i vanliga pister ska det förstås säkras eller vara åkning förbjuden.

Lowe71 sa:
Om man läser SLAO:s föreskrifter sker all åkning utanför markerade nedfarter på egen risk. Storgrova är en offpistnedfart som man kan glida till från liften men om den nu inte räknas som markerad nedfart så har liftägaren i Kittelfjäll inget formellt ansvar för säkerheten varken i Storgrova eller nån av dom andra 37 offpistnedfarterna Frågan är bara hur man definerar markerad nedfart? Måste den vara pistad?
Markerade nedfarter har ju bla pinnar på regelverksbestämda avstånd på bägge sidor om nedfarten, från topp till botten.

Tillbaka
Topp