Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lavinsändare/mottagare, en dödsfälla
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 152130" data-attributes="member: 13863"><p>Som i de flesta fall är det inte verktygen som är den verkliga faran utan ANVÄNDAREN! Och, ja, jag är benägen att hålla med om att lavinsäkerhetsutrustningen kan leda till en i högsta grad falsk säkerhet, vilket sannolikt leder till att många åkare tar risker utanför sans och förnuft.</p><p></p><p>Jag är faktiskt inne på Noljas idé (vill minnas att den varit uppe till diskussion tidigare). Det är inte ovanligt att det talas om vikten av att kunna använda sin lavinsäkerhetsutrustning. Och alla som har övat vet också att det är långt ifrån enkelt att hitta en utplacerad tranciever, speciellt om man kliver omkring i en brant sluttning med snö upp till midjan. Så omfattande övning med utrustningen är livsviktig.</p><p></p><p>Men vad som borde prioriteras är naturligtvis den förebyggande utbildningen för att kunna bedöma hur stor lavinfaran är på just den sluttning man befinner sig på. Hur påverkar väder och vind lavinrisken? Hur påverkar snöfall och skilda snölager risken? Var är direkt riskabelt att åka, var är relativt säkert att åka? Ja, det finns mängder med saker man MÅSTE känna till för att kunna göra en rimlig bedömning av hur säker (osäker) en sluttning är.</p><p></p><p>Med tanke på den uppenbara dödsrisk som faktiskt finns vid offpiståkning (nu pratar jag inte Romme Alpin och Kungsberget) vore det faktiskt på sin plats med ett "grönt kort" för offpiståkning. Sannolikt skulle det spara åtminstone en handfull liv varje år!</p><p></p><p>Jag är dock inte naiv nog att tro att detta skulle lösa alla problem, i slutänden kommer det alltid att finnas individer som är beredda att ta risker även om (eller kanske just för att) det är riktigt, riktigt farligt. Personligen vill jag dock ha så mycket kunskap att jag på ett rimligt sätt kan bedöma var gränsen går.</p><p></p><p>That´s all folks! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 152130, member: 13863"] Som i de flesta fall är det inte verktygen som är den verkliga faran utan ANVÄNDAREN! Och, ja, jag är benägen att hålla med om att lavinsäkerhetsutrustningen kan leda till en i högsta grad falsk säkerhet, vilket sannolikt leder till att många åkare tar risker utanför sans och förnuft. Jag är faktiskt inne på Noljas idé (vill minnas att den varit uppe till diskussion tidigare). Det är inte ovanligt att det talas om vikten av att kunna använda sin lavinsäkerhetsutrustning. Och alla som har övat vet också att det är långt ifrån enkelt att hitta en utplacerad tranciever, speciellt om man kliver omkring i en brant sluttning med snö upp till midjan. Så omfattande övning med utrustningen är livsviktig. Men vad som borde prioriteras är naturligtvis den förebyggande utbildningen för att kunna bedöma hur stor lavinfaran är på just den sluttning man befinner sig på. Hur påverkar väder och vind lavinrisken? Hur påverkar snöfall och skilda snölager risken? Var är direkt riskabelt att åka, var är relativt säkert att åka? Ja, det finns mängder med saker man MÅSTE känna till för att kunna göra en rimlig bedömning av hur säker (osäker) en sluttning är. Med tanke på den uppenbara dödsrisk som faktiskt finns vid offpiståkning (nu pratar jag inte Romme Alpin och Kungsberget) vore det faktiskt på sin plats med ett "grönt kort" för offpiståkning. Sannolikt skulle det spara åtminstone en handfull liv varje år! Jag är dock inte naiv nog att tro att detta skulle lösa alla problem, i slutänden kommer det alltid att finnas individer som är beredda att ta risker även om (eller kanske just för att) det är riktigt, riktigt farligt. Personligen vill jag dock ha så mycket kunskap att jag på ett rimligt sätt kan bedöma var gränsen går. That´s all folks! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lavinsändare/mottagare, en dödsfälla
Tillbaka
Topp