Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="larsrudal" data-source="post: 1005992" data-attributes="member: 81429"><p>En intressant tråd för en gammal räv som mig. Skall försöka förklara hur jag ser på skidåkning och varför jag gör det. Hoppas ni ursäktar längden på inlägget.</p><p></p><p>Min familj har haft stuga i just Lofsdalen sen början av 70-talet. Därför har jag åkt sjukt mycket just där men också i de flesta andra ställen i Härjedalen som just Idre och Vemdalen. När jag var liten bara åkte man, morsan sydde skidbrallor och man körde på beggad utrustning, från 9-16. Först upp sist ned. Pisten, skogen, offpisten, you name it. Man hade SJUKT kul!</p><p></p><p>Har gjort säsonger i alperna. Kom just hem från 16 dagars skidåkning i Chamo/Courma (med bla min 10 årige son i en vecka). Åker i Hammarbybacken minst en gång i veckan för att hålla skidkänslan vid liv och köra lite gubbjibb. Trots att jag är 50 gillar jag skidåkning precis lika mycket som när jag var grabb. När folk frågar hur jag kan åka 2 veckor till en skidort säger jag bara att det är som knark och att det är för lite. Har man åkt lössnö kan man inte sluta. För mig är det faktiskt så, vet inte vad jag skulle göra om jag helt plötsligt skadade mig och aldrig kunde åka igen. Man har SJUKT kul!</p><p></p><p>Hänger på detta och andra forum alldeles för mycket och drömmer om olika åk man vill göra, prylar man vill ha osv. Försöker minimera grejerna man köper men har egentligen på tok för mycket stash. Oroar mig alltid för övervikt när man checkar in allt grejs.</p><p></p><p>Med jämna mellanrum dyker frågeställningen i denna tråd upp. Då brukar jag fråga när det var en olycka senast på det stället som nämns i tråden. Då kommer en massa besserwissar med svar som att det viss har gått en lavin någon gång någonstans i de svenska fjällen och så säger det var den gick. Och de säkert har helt rätt för de är ju besserwissar. Man får intrycket att det går laviner hela tiden. Om man inte vet bättre alltså, för det gör det ju inte. I själva verket är sällan det går laviner i svenska fjällen. Blir det 30 cm nysnö någonstans är det sensationellt. Sen kan det ju blåsa ihop lite drivor ändå (med allt vad det innebär för laviner) men ni som har koll förstår nog vad jag menar.</p><p></p><p>Sen säger de att man inte skall åka offpist utan att köpa lavinutrustning för 5000:- eller an ABS för 7-8000:- till. Dessutom skall man gå en offpist kurs för 10000:- eller vad det kostar och sen hyra guide för ännu mer.</p><p></p><p>Jag tycker precis tvärtom: åk jättemycket offpist i skidorterna i de svenska fjällen. Det är en av de säkraste terrängerna att lära sig åka offpist i. Ni kommer inte att lära er så mycket om laviner, glaciärer, firningar, osv, men ni kommer att bli bra skidåkare. Är ni osäkra fråga personal om det är lavinfarligt. Och ni kommer att ha SJUKT kul!</p><p></p><p>Skall man vara saklig så frågade ju trådskaparen om man behöver lavinutrustning om man åker ensam i Lofsdalen, Idre, Vemdalen. Jag tolkar det som han menar liftnära offpist i dessa orter. Min erfarenhet är att det bästa hjälpmedlet är en fulladdad mobil. Tror nämligen att det är större risk att man fastnar i en fjällbjörk och stukar/bryter något eller trillar på en vass sten (som inte täcks av det tunna snölagret) än att man råkar ut för en lavin. Kan man då inte skida hem själv kan det vara bra att ringa fjällräddningen. </p><p></p><p>Förstår också logiken i La Graves analys av vad som behövs om man är ensam angående utrustning men tycker att det är overkill i de nämnda orterna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="larsrudal, post: 1005992, member: 81429"] En intressant tråd för en gammal räv som mig. Skall försöka förklara hur jag ser på skidåkning och varför jag gör det. Hoppas ni ursäktar längden på inlägget. Min familj har haft stuga i just Lofsdalen sen början av 70-talet. Därför har jag åkt sjukt mycket just där men också i de flesta andra ställen i Härjedalen som just Idre och Vemdalen. När jag var liten bara åkte man, morsan sydde skidbrallor och man körde på beggad utrustning, från 9-16. Först upp sist ned. Pisten, skogen, offpisten, you name it. Man hade SJUKT kul! Har gjort säsonger i alperna. Kom just hem från 16 dagars skidåkning i Chamo/Courma (med bla min 10 årige son i en vecka). Åker i Hammarbybacken minst en gång i veckan för att hålla skidkänslan vid liv och köra lite gubbjibb. Trots att jag är 50 gillar jag skidåkning precis lika mycket som när jag var grabb. När folk frågar hur jag kan åka 2 veckor till en skidort säger jag bara att det är som knark och att det är för lite. Har man åkt lössnö kan man inte sluta. För mig är det faktiskt så, vet inte vad jag skulle göra om jag helt plötsligt skadade mig och aldrig kunde åka igen. Man har SJUKT kul! Hänger på detta och andra forum alldeles för mycket och drömmer om olika åk man vill göra, prylar man vill ha osv. Försöker minimera grejerna man köper men har egentligen på tok för mycket stash. Oroar mig alltid för övervikt när man checkar in allt grejs. Med jämna mellanrum dyker frågeställningen i denna tråd upp. Då brukar jag fråga när det var en olycka senast på det stället som nämns i tråden. Då kommer en massa besserwissar med svar som att det viss har gått en lavin någon gång någonstans i de svenska fjällen och så säger det var den gick. Och de säkert har helt rätt för de är ju besserwissar. Man får intrycket att det går laviner hela tiden. Om man inte vet bättre alltså, för det gör det ju inte. I själva verket är sällan det går laviner i svenska fjällen. Blir det 30 cm nysnö någonstans är det sensationellt. Sen kan det ju blåsa ihop lite drivor ändå (med allt vad det innebär för laviner) men ni som har koll förstår nog vad jag menar. Sen säger de att man inte skall åka offpist utan att köpa lavinutrustning för 5000:- eller an ABS för 7-8000:- till. Dessutom skall man gå en offpist kurs för 10000:- eller vad det kostar och sen hyra guide för ännu mer. Jag tycker precis tvärtom: åk jättemycket offpist i skidorterna i de svenska fjällen. Det är en av de säkraste terrängerna att lära sig åka offpist i. Ni kommer inte att lära er så mycket om laviner, glaciärer, firningar, osv, men ni kommer att bli bra skidåkare. Är ni osäkra fråga personal om det är lavinfarligt. Och ni kommer att ha SJUKT kul! Skall man vara saklig så frågade ju trådskaparen om man behöver lavinutrustning om man åker ensam i Lofsdalen, Idre, Vemdalen. Jag tolkar det som han menar liftnära offpist i dessa orter. Min erfarenhet är att det bästa hjälpmedlet är en fulladdad mobil. Tror nämligen att det är större risk att man fastnar i en fjällbjörk och stukar/bryter något eller trillar på en vass sten (som inte täcks av det tunna snölagret) än att man råkar ut för en lavin. Kan man då inte skida hem själv kan det vara bra att ringa fjällräddningen. Förstår också logiken i La Graves analys av vad som behövs om man är ensam angående utrustning men tycker att det är overkill i de nämnda orterna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Tillbaka
Topp