Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JL76" data-source="post: 1006013" data-attributes="member: 101593"><p>Håller med larsrudal här, i dessa orter skulle jag åkt "utanför preparerad pist" ensam och har gjort så. Utrustning annan än ABS är ju helt onödig när man är ensam. Säger inte att det är helt ofarligt att åka "utanför preparerad pist" i dessa orter men med tanke på hur snöläget brukar vara så känner jag mig tryggare utanför än i pisten. Jag förespråkar inte dumdristighet på nåt sätt men vågar man inte åka "utanför preparerad pist" i dessa orter ska man börja med golf eller nåt. Med "utanför preparerad pist" menar iaf jag i detta fall närliggande i och kring systemet, inte något som kräver längre hike eller hudar, sånt man når genom skråande helt enkelt. Gissar att antalet olyckor i parken på dessa orter är ca 100ggr större än de "utanför preparerad pist". </p><p>självklart kollar man med lokal skidpatrull innan och jag åker själv med lavinutrustning, men hade åkt utan på denn typ av orter utan oro efter kontroll. Mer rädd för att slå mig i pisten eller bli påkörd av rattfyllo. Tänndalen har lavinterräng som nämnts men är ju inte med i TS lista.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JL76, post: 1006013, member: 101593"] Håller med larsrudal här, i dessa orter skulle jag åkt "utanför preparerad pist" ensam och har gjort så. Utrustning annan än ABS är ju helt onödig när man är ensam. Säger inte att det är helt ofarligt att åka "utanför preparerad pist" i dessa orter men med tanke på hur snöläget brukar vara så känner jag mig tryggare utanför än i pisten. Jag förespråkar inte dumdristighet på nåt sätt men vågar man inte åka "utanför preparerad pist" i dessa orter ska man börja med golf eller nåt. Med "utanför preparerad pist" menar iaf jag i detta fall närliggande i och kring systemet, inte något som kräver längre hike eller hudar, sånt man når genom skråande helt enkelt. Gissar att antalet olyckor i parken på dessa orter är ca 100ggr större än de "utanför preparerad pist". självklart kollar man med lokal skidpatrull innan och jag åker själv med lavinutrustning, men hade åkt utan på denn typ av orter utan oro efter kontroll. Mer rädd för att slå mig i pisten eller bli påkörd av rattfyllo. Tänndalen har lavinterräng som nämnts men är ju inte med i TS lista. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Tillbaka
Topp