Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1006019" data-attributes="member: 83225"><p>Det mesta vettiga har redan sagts men det finns en aspekt till. LaGrave sa precis det jag tänkte säga och det är ju att utrustningen (grundläggande med spade, sond och transa) är ganska meningslös om du åker själv. Sen är det många som påpekat att när man ändå har utrustningen så kan man lika gärna ha med sig den. Poängen är ju just besväret av att släpa runt på en ryggsäck i en svensk anläggning. Det blir många liftåk och att baxa ryggsäck på och av i varje blir segt. Ska inte jag åka i lavinterräng så lämnar jag hela ryggan hemma. </p><p></p><p>När det kommer till larsrudal så har kanske inte mängden snöande så mycket med saken att göra. Det går årligen farliga laviner i Åre och jag har svårt att tro att det snöar så mycket mer där än i Vemdalen. Det som snarare avgör är blåsten och sluttningens beskaffenhet. Att kategoriskt hävda att dessa ställen är ofarliga är bara naivt. Sen är självklart den genomsnittliga risken klart lägre än den är i låt säga Chamonix. Det viktiga är att tänka till innan man åker och varför man åker/inte åker. Sen att en lavinutrusting skulle kosta 5000 är ju en ganska smaskig överdrift. Jag har precis beställt en helt ok utrustning för närmare 2000 till tjejen. Det ser jag som en rimlig investering i livförsäkring med tanke på att vi ändå åker en del utanför pisterna. </p><p></p><p>Dessutom blir jag lite orolig över prat om närheten till en pist som någon form av lavinsäkrare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1006019, member: 83225"] Det mesta vettiga har redan sagts men det finns en aspekt till. LaGrave sa precis det jag tänkte säga och det är ju att utrustningen (grundläggande med spade, sond och transa) är ganska meningslös om du åker själv. Sen är det många som påpekat att när man ändå har utrustningen så kan man lika gärna ha med sig den. Poängen är ju just besväret av att släpa runt på en ryggsäck i en svensk anläggning. Det blir många liftåk och att baxa ryggsäck på och av i varje blir segt. Ska inte jag åka i lavinterräng så lämnar jag hela ryggan hemma. När det kommer till larsrudal så har kanske inte mängden snöande så mycket med saken att göra. Det går årligen farliga laviner i Åre och jag har svårt att tro att det snöar så mycket mer där än i Vemdalen. Det som snarare avgör är blåsten och sluttningens beskaffenhet. Att kategoriskt hävda att dessa ställen är ofarliga är bara naivt. Sen är självklart den genomsnittliga risken klart lägre än den är i låt säga Chamonix. Det viktiga är att tänka till innan man åker och varför man åker/inte åker. Sen att en lavinutrusting skulle kosta 5000 är ju en ganska smaskig överdrift. Jag har precis beställt en helt ok utrustning för närmare 2000 till tjejen. Det ser jag som en rimlig investering i livförsäkring med tanke på att vi ändå åker en del utanför pisterna. Dessutom blir jag lite orolig över prat om närheten till en pist som någon form av lavinsäkrare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Tillbaka
Topp