Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JL76" data-source="post: 1006026" data-attributes="member: 101593"><p>Pillard du pratar i generella termer när vi är mer specifika, generllt så gäller det du säger dvs närhet till pist betyder inte säkert osv. Men, det specifika är att laviner på dessa orter är extremt sällsynt (iaf i systemet), jag skulle vara nästan lika rädd för att en full skoterturist kör över mig som att en lavin går bredvid pisten i dessa orter. Bilresan till dessa orter är sannolikt mycket farligare, pisten likaså, glöm inte att folk dör där också. Laviner är på allvar och är jättefarliga men det betyder inte att man ska vara livrädd för all snö. Teoretiskt kan en lavin uppstå även i Hammarbybacken men det är ingen som åker med sändare där? Anledningen till att att de är så lavinsäkra är samma som gör att jag inte åker där, snön är kass helt enkelt. Jag har full respekt för laviner men jag är inte rädd för dem på dessa orter lika lite som jag är rädd för hajar eller tsunamis på svenska stränder, för det är på den nivån vi har hamnat, det kan hända men sannolikheten är väldigt liten. </p><p></p><p>Sen tar jag för övrigt aldrig av mig ryggsäcken i liften för då fastnar den, oavsett hur mycket franska liftgubbar skäller på mig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JL76, post: 1006026, member: 101593"] Pillard du pratar i generella termer när vi är mer specifika, generllt så gäller det du säger dvs närhet till pist betyder inte säkert osv. Men, det specifika är att laviner på dessa orter är extremt sällsynt (iaf i systemet), jag skulle vara nästan lika rädd för att en full skoterturist kör över mig som att en lavin går bredvid pisten i dessa orter. Bilresan till dessa orter är sannolikt mycket farligare, pisten likaså, glöm inte att folk dör där också. Laviner är på allvar och är jättefarliga men det betyder inte att man ska vara livrädd för all snö. Teoretiskt kan en lavin uppstå även i Hammarbybacken men det är ingen som åker med sändare där? Anledningen till att att de är så lavinsäkra är samma som gör att jag inte åker där, snön är kass helt enkelt. Jag har full respekt för laviner men jag är inte rädd för dem på dessa orter lika lite som jag är rädd för hajar eller tsunamis på svenska stränder, för det är på den nivån vi har hamnat, det kan hända men sannolikheten är väldigt liten. Sen tar jag för övrigt aldrig av mig ryggsäcken i liften för då fastnar den, oavsett hur mycket franska liftgubbar skäller på mig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Tillbaka
Topp