Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1006030" data-attributes="member: 83225"><p>JL76: Jag håller förstås med dig och jag har åkt pistnära i både Lofsdalen och Idre, men även Ramis och Tänndalen utan utrustning. Dock tar ajg mig ju alltid en funderare över lutning, outs, känner lite med staven och liknande. Så det jag vill komma åt är schablonmässiga beslut som säger att det är ofarligt att åka i vissa anläggningar just för att risken är så liten i just dem. Man måste ju ta hänsyn till att just den här dagen kanske det hänt något som höjt risken rejält i just den terrängen du tänkt åka. </p><p></p><p>För att köra vidare på billiknelsen så är det ju som att man allt som oftast kan köra för fort på E4an eftersom det aldrig är halt men sen nån enstaka gång så är det underkylt regn och snorhalt. </p><p></p><p>86Fredrik: Jag har beställt en Pieps DSP Tour (har vanliga dsp själv som jag tycker fungerar utmärkt) för 199 euro hos Conrad. När jag sen satte ihop paket med en BD Lynx spade och BD Super Tour Probe landade alltihop på 269 euro, vilket i dagens kurs är 2241 spänn. Det enda som känns kanske lite skakigt i den setupen är spaden. Paketprissättningen är ju ibland lite märklig hos tysken och ifall man valt deras färdiga paket med Deploy-spade istället hade priset blivit 80 euro dyrare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1006030, member: 83225"] JL76: Jag håller förstås med dig och jag har åkt pistnära i både Lofsdalen och Idre, men även Ramis och Tänndalen utan utrustning. Dock tar ajg mig ju alltid en funderare över lutning, outs, känner lite med staven och liknande. Så det jag vill komma åt är schablonmässiga beslut som säger att det är ofarligt att åka i vissa anläggningar just för att risken är så liten i just dem. Man måste ju ta hänsyn till att just den här dagen kanske det hänt något som höjt risken rejält i just den terrängen du tänkt åka. För att köra vidare på billiknelsen så är det ju som att man allt som oftast kan köra för fort på E4an eftersom det aldrig är halt men sen nån enstaka gång så är det underkylt regn och snorhalt. 86Fredrik: Jag har beställt en Pieps DSP Tour (har vanliga dsp själv som jag tycker fungerar utmärkt) för 199 euro hos Conrad. När jag sen satte ihop paket med en BD Lynx spade och BD Super Tour Probe landade alltihop på 269 euro, vilket i dagens kurs är 2241 spänn. Det enda som känns kanske lite skakigt i den setupen är spaden. Paketprissättningen är ju ibland lite märklig hos tysken och ifall man valt deras färdiga paket med Deploy-spade istället hade priset blivit 80 euro dyrare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Tillbaka
Topp