Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Berggrund" data-source="post: 1006071" data-attributes="member: 31089"><p>Jag spenderar en hel del av min tid åkandes själv i både fjäll och alper. Varför inte? Gör man en bedömning av lavinfaran och håller en viss säkerhetsmarginal åkningsmässigt så ser jag ingen anledning till att inte göra det. Ska vi se på lavin/skaderisk vid åkning med lite marginal skulle jag säga att den risken kontra risken att gå hem ensam från krogen är väldigt liten. Risken att gå hem med någon och de sjukdomar som kan följa på detta är förmodligen också farligare.</p><p></p><p>Det finns en överdriven stark åsikt om att offpist alltid är fel att åka ensam. Att det alltid är fel att åka utan lavinutrustning. Det är det inte enligt mig. Problemet blir när man börjar ta risker utan något säkerhetsnät.</p><p></p><p>Jag kan gärna gå ut och tura själv, det fungerade utan problem när jag var 12 och var ute på det lilla fjället bredvid huset, varför ska det inte fungera när jag är 28 och har 16 års mer erfarenhet? </p><p></p><p>Ut och åk men tänk dig för två gånger när lavinfaran ökar och den där höga klippan börjar locka. </p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Berggrund, post: 1006071, member: 31089"] Jag spenderar en hel del av min tid åkandes själv i både fjäll och alper. Varför inte? Gör man en bedömning av lavinfaran och håller en viss säkerhetsmarginal åkningsmässigt så ser jag ingen anledning till att inte göra det. Ska vi se på lavin/skaderisk vid åkning med lite marginal skulle jag säga att den risken kontra risken att gå hem ensam från krogen är väldigt liten. Risken att gå hem med någon och de sjukdomar som kan följa på detta är förmodligen också farligare. Det finns en överdriven stark åsikt om att offpist alltid är fel att åka ensam. Att det alltid är fel att åka utan lavinutrustning. Det är det inte enligt mig. Problemet blir när man börjar ta risker utan något säkerhetsnät. Jag kan gärna gå ut och tura själv, det fungerade utan problem när jag var 12 och var ute på det lilla fjället bredvid huset, varför ska det inte fungera när jag är 28 och har 16 års mer erfarenhet? Ut och åk men tänk dig för två gånger när lavinfaran ökar och den där höga klippan börjar locka. Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Tillbaka
Topp