Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1006072" data-attributes="member: 13863"><p>Om man befinner sig i riskterräng bör man ha lavinsäkerhetsutrustning oavsett om det är i Alperna, Fjällen eller någon annastans. Uppenbart finns det tillfällen och platser även i våra sydliga fjäll som Åre, Trysil, Idre, Tänndalen, Vemdalen m.fl. där risken finns. Inte alla dagar och inte på alla platser, men vem har 100 koll på detta?</p><p></p><p>Jag kör en hel del ensam både i pistnära terräng och långt bortom denna. I stort sett alltid med ryggsäck och hela lavinkittet inklusive förstahjälpen och stighudar. Stighudar ... ? Jorå ... har ni någon gång försökt ta er upp för en brant sluttning i djup snö så förstår ni varför. Självklart har mina fetingar bindning med gåfunktion.</p><p></p><p>Transceiver PÅ även om jag är ensam. Skulle det otänkbara hända är det ju en god ide' att ge en eventuell räddningspatrull lite extra hjälp ... eller hur?</p><p></p><p>Men självklart är det primära att inte utsätta sig för onödiga risker ... men vem har egentligen 100 koll ... inte jag i! ;-)</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1006072, member: 13863"] Om man befinner sig i riskterräng bör man ha lavinsäkerhetsutrustning oavsett om det är i Alperna, Fjällen eller någon annastans. Uppenbart finns det tillfällen och platser även i våra sydliga fjäll som Åre, Trysil, Idre, Tänndalen, Vemdalen m.fl. där risken finns. Inte alla dagar och inte på alla platser, men vem har 100 koll på detta? Jag kör en hel del ensam både i pistnära terräng och långt bortom denna. I stort sett alltid med ryggsäck och hela lavinkittet inklusive förstahjälpen och stighudar. Stighudar ... ? Jorå ... har ni någon gång försökt ta er upp för en brant sluttning i djup snö så förstår ni varför. Självklart har mina fetingar bindning med gåfunktion. Transceiver PÅ även om jag är ensam. Skulle det otänkbara hända är det ju en god ide' att ge en eventuell räddningspatrull lite extra hjälp ... eller hur? Men självklart är det primära att inte utsätta sig för onödiga risker ... men vem har egentligen 100 koll ... inte jag i! ;-) /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Tillbaka
Topp