Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="etehler" data-source="post: 1006162" data-attributes="member: 100100"><p><strong>Kunskap och erfarenhet</strong> är till för att se till att man aldrig hamnar i en lavin.</p><p></p><p><strong>Lavinutrusting</strong> är något man använder i nödfall om något skulle inträffa. Precis som att det finns livbåtar på en färja och pistörer och första hjälpen i parken. Det är skitfarligt att jibba, men där finns det i 99% av fallen massor av människor runt om kring som kan hjälpa till om någon skadar sig.</p><p></p><p>Frågan är varför någon ens kan tänka sig att avfärda lavinutrustning som något onödigt. Det har dött 7 svenskar i fjäll och berg i år (rätt mig om jag har fel). Alla de skulle kanske inte kunna räddas med lavinutrustning, men hade man varit på plats hade man i alla fall kunna hjälpa till och inte bara tittat på medan någon ligger under snön.</p><p></p><p><strong>Att ha utrustning är ett ställningstagande</strong> som säger "jag kan hjälpa till om någon annan är oerfaren eller har otur nog att fastna i en lavin". Det går inte att eliminera riskerna i parken och i offpisten, då skulle det inte vara roligt att åka skidor. De man kan göra är att hjälpas åt att ta hand om dem som råkar illa ut. Utan utrustning på plats är det väldigt svårt att göra det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="etehler, post: 1006162, member: 100100"] [b]Kunskap och erfarenhet[/b] är till för att se till att man aldrig hamnar i en lavin. [b]Lavinutrusting[/b] är något man använder i nödfall om något skulle inträffa. Precis som att det finns livbåtar på en färja och pistörer och första hjälpen i parken. Det är skitfarligt att jibba, men där finns det i 99% av fallen massor av människor runt om kring som kan hjälpa till om någon skadar sig. Frågan är varför någon ens kan tänka sig att avfärda lavinutrustning som något onödigt. Det har dött 7 svenskar i fjäll och berg i år (rätt mig om jag har fel). Alla de skulle kanske inte kunna räddas med lavinutrustning, men hade man varit på plats hade man i alla fall kunna hjälpa till och inte bara tittat på medan någon ligger under snön. [b]Att ha utrustning är ett ställningstagande[/b] som säger "jag kan hjälpa till om någon annan är oerfaren eller har otur nog att fastna i en lavin". Det går inte att eliminera riskerna i parken och i offpisten, då skulle det inte vara roligt att åka skidor. De man kan göra är att hjälpas åt att ta hand om dem som råkar illa ut. Utan utrustning på plats är det väldigt svårt att göra det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Tillbaka
Topp