Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="etehler" data-source="post: 1006167" data-attributes="member: 100100"><p>Jag säger inte att det alltid är farligt. Absolut inte, ofta kan man klättra rolig klättring och åka sjukt bra offpist utan att det finns minsta risk för lavin.</p><p></p><p>Bara för att det inte är farligt betyder det inte att man inte ska ha utrustning. Sedan måste man självklart alltid sätta valet av utrustning i perspektiv till vad man ska göra. Din promenad i Hammarbybacken är ett givet undantag från min lavinregel. Men när man är på ett ställe där alla åker skidor eller klättrar och man vistas i terräng brantare än 25 grader en bit utanför pisten, då är grundregeln: Ha lavinutrustning.</p><p></p><p>Det är precis som att börja använda hjälm när man åker. I början kanske man inte gillar det om man inte är van, men till slut känner man sig naken utan. Visst, jag kanske åker utan utrustning någon gång om förutsättningarna är på min sida och jag glömt den hemma. Men grundprincipen är ändå alltid densamma, <strong>TRANSA PÅ!</strong></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="etehler, post: 1006167, member: 100100"] Jag säger inte att det alltid är farligt. Absolut inte, ofta kan man klättra rolig klättring och åka sjukt bra offpist utan att det finns minsta risk för lavin. Bara för att det inte är farligt betyder det inte att man inte ska ha utrustning. Sedan måste man självklart alltid sätta valet av utrustning i perspektiv till vad man ska göra. Din promenad i Hammarbybacken är ett givet undantag från min lavinregel. Men när man är på ett ställe där alla åker skidor eller klättrar och man vistas i terräng brantare än 25 grader en bit utanför pisten, då är grundregeln: Ha lavinutrustning. Det är precis som att börja använda hjälm när man åker. I början kanske man inte gillar det om man inte är van, men till slut känner man sig naken utan. Visst, jag kanske åker utan utrustning någon gång om förutsättningarna är på min sida och jag glömt den hemma. Men grundprincipen är ändå alltid densamma, [b]TRANSA PÅ![/b] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Tillbaka
Topp