Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Berggrund" data-source="post: 1006185" data-attributes="member: 31089"><p>Det jag ofta reagerar på när jag är ute och åker (har i princip alltid ryggan på) är när det blir snack om att åka offpist och någon i sällskapet inte har rygga med. Helt plötsligt är det någon som blankt nekar personen att åka... Den bristen på flexibilitet gör mig förbannad. Man måste kunna överväga situationen vid sådana tillfällen och se till om det fortfarande är ett rimligt risktagande. Precis som man måste kunna överväga om ryggan verkligen måste sitta på när du brassar offpist i Huså där det inte kommer gå någon lavin. </p><p></p><p>Visst det kan ju alltid gå en lavin... Men när risken är näst intill obefintlig, ja då måste man kunna slappna av och "just have fun with it". Jag vet många gånger då man skulle kunna släppa en atombomb på skutan utan att få allt för stor effekt på snölagret, då kanske det är förlåtet att åka utan all skyddsutrustning. Då kanske det är ok att åka själv. Och i rimlighetens namn är det ju ofta lika bra att skita i lavinprylarna om man åker själv, särskilt om de får dig att ta större risker.</p><p></p><p>Jag kan till viss del hålla med etehler i det han säger ang. förebild och rutin, men enligt mig blir det inte i realitet till risknivån. Jag vet JL 76 inte gillar liknelser men för mig är det ändå som att ibland kan man gå hem ifrån krogen ensam, men på vissa platser och vid vissa tillfällen då går man hem i grupp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Berggrund, post: 1006185, member: 31089"] Det jag ofta reagerar på när jag är ute och åker (har i princip alltid ryggan på) är när det blir snack om att åka offpist och någon i sällskapet inte har rygga med. Helt plötsligt är det någon som blankt nekar personen att åka... Den bristen på flexibilitet gör mig förbannad. Man måste kunna överväga situationen vid sådana tillfällen och se till om det fortfarande är ett rimligt risktagande. Precis som man måste kunna överväga om ryggan verkligen måste sitta på när du brassar offpist i Huså där det inte kommer gå någon lavin. Visst det kan ju alltid gå en lavin... Men när risken är näst intill obefintlig, ja då måste man kunna slappna av och "just have fun with it". Jag vet många gånger då man skulle kunna släppa en atombomb på skutan utan att få allt för stor effekt på snölagret, då kanske det är förlåtet att åka utan all skyddsutrustning. Då kanske det är ok att åka själv. Och i rimlighetens namn är det ju ofta lika bra att skita i lavinprylarna om man åker själv, särskilt om de får dig att ta större risker. Jag kan till viss del hålla med etehler i det han säger ang. förebild och rutin, men enligt mig blir det inte i realitet till risknivån. Jag vet JL 76 inte gillar liknelser men för mig är det ändå som att ibland kan man gå hem ifrån krogen ensam, men på vissa platser och vid vissa tillfällen då går man hem i grupp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Tillbaka
Topp