Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AlexanderJim" data-source="post: 1080178" data-attributes="member: 160510"><p>Läste denna nu lite gammal tråd hehe. Har gått på lavinkvällar och föreläsningar om sånt här och kommer tyvärr att skriva tråkiga nyheter från lavinforskare.... </p><p></p><p>Alltså seriöst vissa verkar ignorera riskerna här. Åker ni motorcykel utan hjälm eller bil utan bälte med? </p><p>Nu är ju iofs det så, som jag håller med, att det är onödigt att ha med en hel lavinutrustning när du åker själv. Spade ja, för om du åker och fastnar upp till knäna, speciellt med bräda..... Då kommer du inte loss utan att gräva. Men resten är onödigt vilket leder till nästa kommentar....</p><p>1. Åk inte själv på ställen där det kan utlösas laviner, dvs från 25 grader uppåt ungefär.... Speciellt inte 35 graders lutning för där händer det oftast! Och nej det behöver inte vara lika mycket snö som i Alperna, Canada, osv för att det ska utlösas en lavin, det beror även på många andra förhållande!</p><p>2. Åk med någon och båda ska ha lavinutrustning så att man kan hitta varandra och gräva ut den som blir nedgrävd. </p><p>3. När ni åker, åk inte samtidigt utan en och en så inte båda blir nedgrävda.</p><p>4. Till den som snackar om priset på utrustningen så håller jag med, det är dyrt. Speciellt ABS väskor. Däremot är ett måste grundpaketet.... Men om man tänker ett steg längre utan att vara ignorant kommer min fråga.... Lavinpaket för 3000-4000 kr och en ABS väska för 7000kr eller en eldriven för iofs 10 000 kr... Vilket pris sätter ni på er själva eller hur värda är ni? Mindre eller mer? Det är frågan man ska ställa sig själv innan man beger sig ut i terränger där laviner kan ske. </p><p>5. Statistik visar att du med största sannolikhet är död efter 15 minuter om du är nedgrävd, varav du inte ska åka själv! Statistik från forskning visar att 1 av 4 som hamnar i en lavin dör.... Statistik framtagen av lavinforskare visar även att ABS väskan ökar din chans att klara dig 50%. Men börja med ett grundpaket och att INTE åka själv om du åker OP. Annars, håll dig till pisten eller till lutningar under 25%. </p><p></p><p>Till de som pratar om att åka i skog och att det är mindre farligt... Jag trodde också att träden fungerade som om man skulle påla vanlig mark när man till exempel bygger.... Tyvärr är det inte så... Laviner utlöses inte lika mycket på kalfjäll och även forskningsstatistik visar att det är fler dödsolyckor där det finns träd pga trauma. </p><p></p><p>Ha det gott och ta hand om dig!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AlexanderJim, post: 1080178, member: 160510"] Läste denna nu lite gammal tråd hehe. Har gått på lavinkvällar och föreläsningar om sånt här och kommer tyvärr att skriva tråkiga nyheter från lavinforskare.... Alltså seriöst vissa verkar ignorera riskerna här. Åker ni motorcykel utan hjälm eller bil utan bälte med? Nu är ju iofs det så, som jag håller med, att det är onödigt att ha med en hel lavinutrustning när du åker själv. Spade ja, för om du åker och fastnar upp till knäna, speciellt med bräda..... Då kommer du inte loss utan att gräva. Men resten är onödigt vilket leder till nästa kommentar.... 1. Åk inte själv på ställen där det kan utlösas laviner, dvs från 25 grader uppåt ungefär.... Speciellt inte 35 graders lutning för där händer det oftast! Och nej det behöver inte vara lika mycket snö som i Alperna, Canada, osv för att det ska utlösas en lavin, det beror även på många andra förhållande! 2. Åk med någon och båda ska ha lavinutrustning så att man kan hitta varandra och gräva ut den som blir nedgrävd. 3. När ni åker, åk inte samtidigt utan en och en så inte båda blir nedgrävda. 4. Till den som snackar om priset på utrustningen så håller jag med, det är dyrt. Speciellt ABS väskor. Däremot är ett måste grundpaketet.... Men om man tänker ett steg längre utan att vara ignorant kommer min fråga.... Lavinpaket för 3000-4000 kr och en ABS väska för 7000kr eller en eldriven för iofs 10 000 kr... Vilket pris sätter ni på er själva eller hur värda är ni? Mindre eller mer? Det är frågan man ska ställa sig själv innan man beger sig ut i terränger där laviner kan ske. 5. Statistik visar att du med största sannolikhet är död efter 15 minuter om du är nedgrävd, varav du inte ska åka själv! Statistik från forskning visar att 1 av 4 som hamnar i en lavin dör.... Statistik framtagen av lavinforskare visar även att ABS väskan ökar din chans att klara dig 50%. Men börja med ett grundpaket och att INTE åka själv om du åker OP. Annars, håll dig till pisten eller till lutningar under 25%. Till de som pratar om att åka i skog och att det är mindre farligt... Jag trodde också att träden fungerade som om man skulle påla vanlig mark när man till exempel bygger.... Tyvärr är det inte så... Laviner utlöses inte lika mycket på kalfjäll och även forskningsstatistik visar att det är fler dödsolyckor där det finns träd pga trauma. Ha det gott och ta hand om dig! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinutrustning svenska "fjäll"..
Tillbaka
Topp