Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lavinutrustning - tips vid köp pls :)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1073037" data-attributes="member: 13863"><p>Ähum ... självklart är det bra att ha en lavinrygga i offpisten oavsett om du är ensam, åker med kompisar, UCPA eller Guide. Förhoppningsvis kommer du aldrig att behöva lösa ut den, men åkning i offpisten är sällan 100% säker utan en fråga om riskbedömning ...</p><p></p><p>Min erfarenhet är att man behöver minst 20 liter för att få med basutrustningen sedan är det inte bara en fråga om antal liter utan även om hur säcken passar din rygg. De flesta säckar med större volym har också en längre rygg vilket kan vara olämpligt för en liten person. Vidare får man kolla om volymen anges i det utrymme som finns tillgängligt för packningen eller inkluderar ballong(er) och patron.</p><p></p><p>Jag har inte koll på alla lavinsäckar ... men ett intressant alternativ kan vara Deuter ABS 28 SL <a href="http://www.sport-conrad.com/ski-alpin/lawine-sicherheit/lawinenairbags/ontop-abs-28-sl-ohne-kartusche-sc-1.html" target="_blank">http://www.sport-conrad.com/ski-alpin/lawine-sicherheit/lawinenairbags/ontop-abs-28-sl-ohne-kartusche-sc-1.html</a> som är en damsäck (om du är tjej och lite kortare än "normalkillen"), grymt bra pris! Den är kompatibel med vätskesystem.</p><p></p><p>Jag har en Mammut Pulse som jag dessbättre aldrig behövt använda i skarpt läge. Vad jag förstår fortfarande en av de vassaste (den vassaste?). Så Mammut Pulse eller Element är säkert köp.</p><p></p><p>Sond och spade har jag inte koll på, men det är nog klokt att inte välja någon av de kortaste sonderna ...</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1073037, member: 13863"] Ähum ... självklart är det bra att ha en lavinrygga i offpisten oavsett om du är ensam, åker med kompisar, UCPA eller Guide. Förhoppningsvis kommer du aldrig att behöva lösa ut den, men åkning i offpisten är sällan 100% säker utan en fråga om riskbedömning ... Min erfarenhet är att man behöver minst 20 liter för att få med basutrustningen sedan är det inte bara en fråga om antal liter utan även om hur säcken passar din rygg. De flesta säckar med större volym har också en längre rygg vilket kan vara olämpligt för en liten person. Vidare får man kolla om volymen anges i det utrymme som finns tillgängligt för packningen eller inkluderar ballong(er) och patron. Jag har inte koll på alla lavinsäckar ... men ett intressant alternativ kan vara Deuter ABS 28 SL [URL]http://www.sport-conrad.com/ski-alpin/lawine-sicherheit/lawinenairbags/ontop-abs-28-sl-ohne-kartusche-sc-1.html[/URL] som är en damsäck (om du är tjej och lite kortare än "normalkillen"), grymt bra pris! Den är kompatibel med vätskesystem. Jag har en Mammut Pulse som jag dessbättre aldrig behövt använda i skarpt läge. Vad jag förstår fortfarande en av de vassaste (den vassaste?). Så Mammut Pulse eller Element är säkert köp. Sond och spade har jag inte koll på, men det är nog klokt att inte välja någon av de kortaste sonderna ... /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lavinutrustning - tips vid köp pls :)
Tillbaka
Topp