Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lavinutrustning!?!?!?!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Putte_the_skibum" data-source="post: 57051" data-attributes="member: 28793"><p>En bra bok för att hjälpa upp teorin är Fjällsäkerhetsrådets "Laviner - en handbok" ISBN: 91-620-1209-6.</p><p></p><p>Den är dock teoretisk men går igenom såväl snöstruktur, meterologi, varningstecken och hur man undviker laviner samt räddar.</p><p></p><p>Men det finns inga genvägar vare sig ekonomiskt eller övningsmässigt.</p><p></p><p>Jag har sagt det i tidigare trådar avseende tranciever att jag köper inte det beggagnat då det är mitt liv som står på spel när/om man hamnar under. Jag vet inte hur den har använts eller hanterats innan jag köpte den. För er som klättrar är det väl självklart att inte köpa ett beggat rep, samma teori här!</p><p></p><p>Och övar du inte med prylarna så kommer dina kompisar att dö. Du har en puls på runt 200, kallsvettas är fysiskt trött och är på panikens gräns när din kompis ligger under. Du har tio minuter på dig att hitta honom... Det går inte att ställa sig och fundera på hur man använder sina prylar.</p><p></p><p>Lavinkurs är bra. Keb och Abisko har båda helt ok kurser, jag skulle dock rekomendera att gå en med auktoriserad bergsguide och inte i STF regi då deras kurser varit lite taffliga till och från. När vi hyr guide hela veckor brukar vi ha minst en dag med lavin och glaciärräddning, det är en ganska billig livförsäkring och inte särskilt dyrt om man är fem pers eller så i en grupp!</p><p></p><p>Fjällräddningen anordnar även kurser för proffsinsatser om du vill. Dom är rätt dyra men väldigt bra. </p><p></p><p>En bra riktlinje är att alltid åka med folk som har mer erfarenhet tills du känner att du själv kan bedöma riskerna på ett bra sätt. Det är svårt och det är lokalt, lavinfara ligger oftast till grund hur väder och vind varit under flera dagar tidigare och ibland hela säsongen...</p><p></p><p>Och visst är det så att det känns konstigt att köpa en sak som man ALDRIG vill behöva använda. Men jag lovar att man är lycklig att man har både övningen och prylarna när saker och ting går åt helvete!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Putte_the_skibum, post: 57051, member: 28793"] En bra bok för att hjälpa upp teorin är Fjällsäkerhetsrådets "Laviner - en handbok" ISBN: 91-620-1209-6. Den är dock teoretisk men går igenom såväl snöstruktur, meterologi, varningstecken och hur man undviker laviner samt räddar. Men det finns inga genvägar vare sig ekonomiskt eller övningsmässigt. Jag har sagt det i tidigare trådar avseende tranciever att jag köper inte det beggagnat då det är mitt liv som står på spel när/om man hamnar under. Jag vet inte hur den har använts eller hanterats innan jag köpte den. För er som klättrar är det väl självklart att inte köpa ett beggat rep, samma teori här! Och övar du inte med prylarna så kommer dina kompisar att dö. Du har en puls på runt 200, kallsvettas är fysiskt trött och är på panikens gräns när din kompis ligger under. Du har tio minuter på dig att hitta honom... Det går inte att ställa sig och fundera på hur man använder sina prylar. Lavinkurs är bra. Keb och Abisko har båda helt ok kurser, jag skulle dock rekomendera att gå en med auktoriserad bergsguide och inte i STF regi då deras kurser varit lite taffliga till och från. När vi hyr guide hela veckor brukar vi ha minst en dag med lavin och glaciärräddning, det är en ganska billig livförsäkring och inte särskilt dyrt om man är fem pers eller så i en grupp! Fjällräddningen anordnar även kurser för proffsinsatser om du vill. Dom är rätt dyra men väldigt bra. En bra riktlinje är att alltid åka med folk som har mer erfarenhet tills du känner att du själv kan bedöma riskerna på ett bra sätt. Det är svårt och det är lokalt, lavinfara ligger oftast till grund hur väder och vind varit under flera dagar tidigare och ibland hela säsongen... Och visst är det så att det känns konstigt att köpa en sak som man ALDRIG vill behöva använda. Men jag lovar att man är lycklig att man har både övningen och prylarna när saker och ting går åt helvete! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lavinutrustning!?!?!?!
Tillbaka
Topp