Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lavinutrustning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Fre-drik" data-source="post: 456663" data-attributes="member: 32453"><p>Jag tycker att Nojlas har rätt om Barryvoxen. Själv kör jag med Trackern men har testat </p><p>Barryvoxen. Tracker DTS funkar fint men är i mitt tycke lite långsam. I "närsök", dvs när </p><p>du har kommit några meter ifrån den begravda sändaren tenderar treckern att tystna i nån </p><p>seckund vid snabba rörelser. Lite som en laggande dator. Man måste helt enkelt tänka på </p><p>att inte göra för snabba rörelser i närområdet till den begravda transcievern. I ett skarpt </p><p>läge tror jag det är få som har den sinnesnärvaron. Själv har jag övat mycket med Trecker </p><p>DTS men finner ändå Barryvoxen mer lättanvänd trots att jag bara testat att söka med den </p><p>under ett tillfälle. </p><p></p><p>Kom ihåg att det viktigaste när man väl har en transciever är att man kan använda den. </p><p>jag har sett många exempel på oerfarna grupper som lånat eller hyrt transciever utan att </p><p>ha kunskap om hur man gör för att söka med dom. Ur den aspekten spelar valet av </p><p>märke inte så stor roll så länge du kan använda transan i fråga. Försök att alltid öva minst </p><p>en gång per säsong med din utrustning. Öva genom att gräva ner en ryggsäck med </p><p>transciever och söka efter denna. (Det är mycket svårt att hitta en transceiver som inte </p><p>ligger i ryggsäck om det är mycket snö. prova inte...)</p><p></p><p>Jag har även fått intrycket att lavinutrustning kan ge en känsla av falsk trygghet på berget. </p><p>Spade, transciever och sond ska aldrig användas som argument för att köra ett åk man </p><p>inte skulle ha kört utan utrustning. (sån't händer faktiskt ofta)</p><p></p><p>Det är alltid din egen erfarenhet och kundskap (och i viss mån tur/otur) som i slutändan </p><p>avgör om du tvingas använda din utrustning i ett skarpt läge. Här har lavinkurser ett viktigt </p><p>syfte. Det finns även en del bra material på denna sida.</p><p></p><p>Lycka till så syns vi kanske på berget!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Fre-drik, post: 456663, member: 32453"] Jag tycker att Nojlas har rätt om Barryvoxen. Själv kör jag med Trackern men har testat Barryvoxen. Tracker DTS funkar fint men är i mitt tycke lite långsam. I "närsök", dvs när du har kommit några meter ifrån den begravda sändaren tenderar treckern att tystna i nån seckund vid snabba rörelser. Lite som en laggande dator. Man måste helt enkelt tänka på att inte göra för snabba rörelser i närområdet till den begravda transcievern. I ett skarpt läge tror jag det är få som har den sinnesnärvaron. Själv har jag övat mycket med Trecker DTS men finner ändå Barryvoxen mer lättanvänd trots att jag bara testat att söka med den under ett tillfälle. Kom ihåg att det viktigaste när man väl har en transciever är att man kan använda den. jag har sett många exempel på oerfarna grupper som lånat eller hyrt transciever utan att ha kunskap om hur man gör för att söka med dom. Ur den aspekten spelar valet av märke inte så stor roll så länge du kan använda transan i fråga. Försök att alltid öva minst en gång per säsong med din utrustning. Öva genom att gräva ner en ryggsäck med transciever och söka efter denna. (Det är mycket svårt att hitta en transceiver som inte ligger i ryggsäck om det är mycket snö. prova inte...) Jag har även fått intrycket att lavinutrustning kan ge en känsla av falsk trygghet på berget. Spade, transciever och sond ska aldrig användas som argument för att köra ett åk man inte skulle ha kört utan utrustning. (sån't händer faktiskt ofta) Det är alltid din egen erfarenhet och kundskap (och i viss mån tur/otur) som i slutändan avgör om du tvingas använda din utrustning i ett skarpt läge. Här har lavinkurser ett viktigt syfte. Det finns även en del bra material på denna sida. Lycka till så syns vi kanske på berget! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lavinutrustning
Tillbaka
Topp