Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lavinutrustning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 456664" data-attributes="member: 12152"><p>Lyssna på Noljas. Ta en längre sond som är en bit över 2m. </p><p></p><p>Angående sändaren så kör jag med Trackern i den senaste versionen. Jag har också upplevt den som aningen seg i närsöket, men det är något som man snabbt vänjer sig vid. Jag har behövt använda den skarpt vid ett tillfälle i mörker och då gillade jag att indikatorerna lyser rejält. Trackern är okomplex och tillräckligt bra. Små skillnader i räckvidden är inte så viktig trots allt i praktiken tycker jag, iom att man oftast måste kryssa sig fram över lavinområdet tills att man får in en signal. Är man några som letar så tar det sällan någon lång stund innan den förste får in en digitalt tolkningsbar signalstyrka och sen kan alla utgå från det området. </p><p></p><p>Man bör beakta att sändaren ska användas i riktigt pressade och svåra situationer. Information om att den begravdes puls har upphört eller att den långsamt avtar eller liknande är inget som jag behöver i en situation där paniken ändå ligger nära. Jag skulle säga att det snarare försvårar sökarbetet än förenklar. Tanken är naturligtvis att man ska fokusera på personer som fortfarande är vid liv, men säg mig den 20-25-årig skibum som är kapabel att ta ett sansat beslut i det läget baserad på informationen i en display. Tufft, onekligen. </p><p></p><p>Sen är jag iofs av uppfattningen att man aldrig ska snåla när det gäller säkerhet. En sändare är en långsiktig investering i något som verkligen kan vara skillnaden mellan liv och död. Därför är det bara att köpa det värsta egentligen och snåla lite mer på något annat. Den stora fallgropen i sammanhanget är dock inte om man väljer en Tracker, Pieps eller en Pulse, för då är det kompetenta apparater vi pratar om, utan det är när fattiga förstaårssäsongare eller andra nybörjare i sammanhanget köper en gammal billig analog begagnad sändare som tex Ortovox F1. Det är mycket svårt och kräver mycket, mycket träning för att komma ner i söktider som motsvarar en normaltränad åkare med en modern digital sändare. Även digitala sändare utan riktningsangivelse är svåra att söka med för den otränade och bör i största mån undvikas.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 456664, member: 12152"] Lyssna på Noljas. Ta en längre sond som är en bit över 2m. Angående sändaren så kör jag med Trackern i den senaste versionen. Jag har också upplevt den som aningen seg i närsöket, men det är något som man snabbt vänjer sig vid. Jag har behövt använda den skarpt vid ett tillfälle i mörker och då gillade jag att indikatorerna lyser rejält. Trackern är okomplex och tillräckligt bra. Små skillnader i räckvidden är inte så viktig trots allt i praktiken tycker jag, iom att man oftast måste kryssa sig fram över lavinområdet tills att man får in en signal. Är man några som letar så tar det sällan någon lång stund innan den förste får in en digitalt tolkningsbar signalstyrka och sen kan alla utgå från det området. Man bör beakta att sändaren ska användas i riktigt pressade och svåra situationer. Information om att den begravdes puls har upphört eller att den långsamt avtar eller liknande är inget som jag behöver i en situation där paniken ändå ligger nära. Jag skulle säga att det snarare försvårar sökarbetet än förenklar. Tanken är naturligtvis att man ska fokusera på personer som fortfarande är vid liv, men säg mig den 20-25-årig skibum som är kapabel att ta ett sansat beslut i det läget baserad på informationen i en display. Tufft, onekligen. Sen är jag iofs av uppfattningen att man aldrig ska snåla när det gäller säkerhet. En sändare är en långsiktig investering i något som verkligen kan vara skillnaden mellan liv och död. Därför är det bara att köpa det värsta egentligen och snåla lite mer på något annat. Den stora fallgropen i sammanhanget är dock inte om man väljer en Tracker, Pieps eller en Pulse, för då är det kompetenta apparater vi pratar om, utan det är när fattiga förstaårssäsongare eller andra nybörjare i sammanhanget köper en gammal billig analog begagnad sändare som tex Ortovox F1. Det är mycket svårt och kräver mycket, mycket träning för att komma ner i söktider som motsvarar en normaltränad åkare med en modern digital sändare. Även digitala sändare utan riktningsangivelse är svåra att söka med för den otränade och bör i största mån undvikas. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lavinutrustning
Tillbaka
Topp