Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Led- och korsbandsskada
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 155609" data-attributes="member: 13245"><p>Operation är sista utvägen skrev någon. Det är en sanning med VÄLDIGT mycket modifikation. Om landstingets ekonomi får styra är operation sista utvägen och det finns också studier som visar att en "normal människa" ofta klarar sig bättre utan operation. För skidåkning är det dock givet att ett korsband skall opereras och att åka utan medför bara enorma risker för ett totalhavererat knä. För information har körde jag 3-4 år utan korsband så jag har lite koll på vad jag pratar om. Det går, och man kan köra rätt hårt också, men som sagt finns liksom ingen reserv om man ballar ur lite.</p><p></p><p>När det gäller träning, som frågan egentligen gällde, så har jag den bestämda känslan att det skiljer sig rätt mycket mellan olika sjukgymnaster. Se helt enkelt till att få en "sportorienterad" sjukgymnast och berätta att du är inställd på hård träning och kan tåla att ha ont i knät - att du prioriterar prestanda före smärtlöshet, helt enkelt. Jag har efter båda mina korsbandsoperationer, speciellt efter den senaste, fått träna mycket hårt direkt efter operationen (jag har dock inte haft några broskskador och bara små meniskskador). I princip har det varit när knät svullnat extra mycket efter träning och liknande saker som fått reglera träningen, inte huruvida det gör lite ont eller ej. </p><p></p><p>Knäskydd med skenor hjälper egentligen ingenting när det gäller korsband. Professionell tejpning kan hjälpa lite, men egentligen handlar det mest om psykologi. Den effekt man får är del att knät hålls ihop lite vilket kan vara skönt om det är lite svullet och dessutom att knäskyddet gör dig lite mer påmind om att du "har ditt knä" och därmed att du inte luras att slappna av vid fel tillfälle. Skillnaden i hur jag åker nu relativt innan knskadorna är inte så mycket hur hårt jag åker när jag åker hårt utan snarare att jag är väldigt noga med att "hålla ihop" även när det är slapp åkning typ transportsträckor och annat. Jag slappnar helt enkelt aldrig av. Det är förvånansvärt många knäskador som händer på strnasporteer eller vid anda löjliga vurpor i låg fart. Skall jag skada knäet igen (vilken jag i princip är inställd på att jag kommer göra förr eller senare) så skall det vara när jag laddar för fullt.</p><p></p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 155609, member: 13245"] Operation är sista utvägen skrev någon. Det är en sanning med VÄLDIGT mycket modifikation. Om landstingets ekonomi får styra är operation sista utvägen och det finns också studier som visar att en "normal människa" ofta klarar sig bättre utan operation. För skidåkning är det dock givet att ett korsband skall opereras och att åka utan medför bara enorma risker för ett totalhavererat knä. För information har körde jag 3-4 år utan korsband så jag har lite koll på vad jag pratar om. Det går, och man kan köra rätt hårt också, men som sagt finns liksom ingen reserv om man ballar ur lite. När det gäller träning, som frågan egentligen gällde, så har jag den bestämda känslan att det skiljer sig rätt mycket mellan olika sjukgymnaster. Se helt enkelt till att få en "sportorienterad" sjukgymnast och berätta att du är inställd på hård träning och kan tåla att ha ont i knät - att du prioriterar prestanda före smärtlöshet, helt enkelt. Jag har efter båda mina korsbandsoperationer, speciellt efter den senaste, fått träna mycket hårt direkt efter operationen (jag har dock inte haft några broskskador och bara små meniskskador). I princip har det varit när knät svullnat extra mycket efter träning och liknande saker som fått reglera träningen, inte huruvida det gör lite ont eller ej. Knäskydd med skenor hjälper egentligen ingenting när det gäller korsband. Professionell tejpning kan hjälpa lite, men egentligen handlar det mest om psykologi. Den effekt man får är del att knät hålls ihop lite vilket kan vara skönt om det är lite svullet och dessutom att knäskyddet gör dig lite mer påmind om att du "har ditt knä" och därmed att du inte luras att slappna av vid fel tillfälle. Skillnaden i hur jag åker nu relativt innan knskadorna är inte så mycket hur hårt jag åker när jag åker hårt utan snarare att jag är väldigt noga med att "hålla ihop" även när det är slapp åkning typ transportsträckor och annat. Jag slappnar helt enkelt aldrig av. Det är förvånansvärt många knäskador som händer på strnasporteer eller vid anda löjliga vurpor i låg fart. Skall jag skada knäet igen (vilken jag i princip är inställd på att jag kommer göra förr eller senare) så skall det vara när jag laddar för fullt. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Led- och korsbandsskada
Tillbaka
Topp