Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ledarskribent spär på klyschor och fördomar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Oakman" data-source="post: 153436" data-attributes="member: 61549"><p>Kunde inte låta bli....</p><p></p><p>Hej Hanne,</p><p></p><p>Jag brukar inte kommentera ledare då alla har rätt att tycka vad de vill. Men efter att ha läst din ledare "Rattfyllerister på skidor" kan jag inte låta bli att skriva några rader. Dina kommentarer är knappast grundade på fakta och parallellen du drar (rattfyllerister) är horribel.</p><p></p><p>Har du vistats mycket i Alperna? Åkt mycket skidor? Jag tror att du upprört många skidåkare med din artikel eftersom den helt enkelt inte speglar verkligheten.</p><p></p><p>På de orter skandinaver har dåligt rykte tror jag snarare att det beror på vad sportlovsfirare pysslar med på kvällstid än var på berget de åker dagtid. Visst, jag är medveten om att en del svenskar inte respekterar skyddade naturområden - vilket bara är att beklaga - men vi är långt ifrån ensamma om detta och jag tror inte det är ett svenskt fenomen. Jag har alltid blivit bemött på ett vänligt sätt i Alperna (Schweiz och Frankrike) - trots att jag är svensk! </p><p></p><p>Du har en poäng när du säger att svenskar relativt ofta hamnar i laviner därför att de är duktiga, svenskar är väldigt duktiga skidåkare. Vilket leder till att de söker utmaningar utanför pisterna, speciellt när de vistas i skidområden som erbjuder så ofantligt mycket mer än vad kullarna i Sverige gör. En förutsättning för att hamna i en lavin, läs nu noga för detta tror jag inte du förstått, är att du befinner dig off-pist/eller i ett okontrollerat område. Skidsystemen är ansvariga för att säkra pisterna, det finns undantag där laviner gått över pister - i dessa fall har skidsystemet misslyckats med att säkra området.</p><p></p><p>Min erfarenhet säger att på vissa orter är skandinaver nästan i majoritet utanför pisten - således finns också risken att vi blir övrerepresenterade i lavinstatistiken. Belgien har ungefär samma folkmängd som Sverige och många av dem åker skidor i Alperna på loven, men väldigt få åker off-pist då de inte är speciellt avancerade åkare - således är det inte många belgare som omkommer i laviner heller. </p><p></p><p>Var har du läst att bergsguider inte hamnar i laviner? Rimligtvis har de en bättre lavinkunskap än många svenskar som åker i Alperna men att de skulle vara immuna mot den vita döden ställer jag mig tveksam till.</p><p></p><p>Det som upprör mig mest, och är anledning till att jag skriver detta mail, är din paralllell mellan rattfylleri och lavinolyckor. Försöker du påstå att folk, liksom rattfylleriser (?), hamnar i olyckor på grund av snålhet eller brist på pengar? Att åka off-pist är ett medvetet risktagande som inte äventyrar andras liv!! Du kan vara trygg om du befinner dig i pisten. En rattfyllerist är en brottsling och hans gärningar kan drabba helt oskyldiga var helst de befinner sig. Varje gång jag är i Alperna ser jag åkare (nationalitet okänd) som uppenbart inte är medvetna om riskerna med off-pist (som du skriver är nonchalanta och okunniga) men det är deras val och drabbar inte piståkarna. Om vi svenskar nu är adrenalinstinna skidfreaks som är beredda att ta en risk för att åka ospårad lössnö - låt oss då göra det!! Med tanke på hur mycket off-pist det åks i Alperna är jag förvånad över att det inte inträffar fler lavinolyckor, jag antar att kunskapen hos de som åker utanför pisterna inte är så dålig ändå.....</p><p></p><p>Din grundtes att off-pist skidåkare äventyrar piståkares säkerhet håller inte, det är helt enkelt inte sant. Att åka off-pist är förenat med risker - FÖR DE SOM ÅKER OFF-PIST. Jag är övertygad om att det har inträffat lavinolyckor på det sätt du beskriver det, men detta måste vara ytterst sällsynt och definitivt inte något man kan generalisera över så som du har gjort. Har du några exempel?</p><p></p><p>Kolla gärna in följande sidor med intressant statistik om laviner i Schweiz och Frankrike:</p><p><a href="http://www.slf.ch/welcome-en.html" target="_blank">http://www.slf.ch/welcome-en.html</a> ( särskilt <a href="http://wa.slf.ch/index.php?id=5333" target="_blank">http://wa.slf.ch/index.php?id=5333</a> )</p><p></p><p><a href="http://www.catnat.net" target="_blank">http://www.catnat.net</a> (välj engelska om så önskas)</p><p></p><p>Antalet laviner med dödlig utgång kommer alltid att bero på snötillgång - i år har Alperna haft kraftiga snöfall vilket resulterat i att Frankrike har dubbelt så många omkomna i laviner än "normalt".</p><p></p><p>Trots att jag har passerat 30 strecket tänker jag fortsätta att "med staven lyfta på avspärrningen och sedan raskt glida under" i förhoppningsvis minst 30 år till. Jag har åkt skidor i 25 år, bor i Mellan-Europa och åker skidor i Alperna så ofta jag kan - jag anser att min kunskap i ämnet är relativt god - är din?</p><p></p><p>Tack för att du orkade läsa ända hit. Vi ses i backen (eller utanför!).</p><p></p><p>Mvh</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Oakman, post: 153436, member: 61549"] Kunde inte låta bli.... Hej Hanne, Jag brukar inte kommentera ledare då alla har rätt att tycka vad de vill. Men efter att ha läst din ledare "Rattfyllerister på skidor" kan jag inte låta bli att skriva några rader. Dina kommentarer är knappast grundade på fakta och parallellen du drar (rattfyllerister) är horribel. Har du vistats mycket i Alperna? Åkt mycket skidor? Jag tror att du upprört många skidåkare med din artikel eftersom den helt enkelt inte speglar verkligheten. På de orter skandinaver har dåligt rykte tror jag snarare att det beror på vad sportlovsfirare pysslar med på kvällstid än var på berget de åker dagtid. Visst, jag är medveten om att en del svenskar inte respekterar skyddade naturområden - vilket bara är att beklaga - men vi är långt ifrån ensamma om detta och jag tror inte det är ett svenskt fenomen. Jag har alltid blivit bemött på ett vänligt sätt i Alperna (Schweiz och Frankrike) - trots att jag är svensk! Du har en poäng när du säger att svenskar relativt ofta hamnar i laviner därför att de är duktiga, svenskar är väldigt duktiga skidåkare. Vilket leder till att de söker utmaningar utanför pisterna, speciellt när de vistas i skidområden som erbjuder så ofantligt mycket mer än vad kullarna i Sverige gör. En förutsättning för att hamna i en lavin, läs nu noga för detta tror jag inte du förstått, är att du befinner dig off-pist/eller i ett okontrollerat område. Skidsystemen är ansvariga för att säkra pisterna, det finns undantag där laviner gått över pister - i dessa fall har skidsystemet misslyckats med att säkra området. Min erfarenhet säger att på vissa orter är skandinaver nästan i majoritet utanför pisten - således finns också risken att vi blir övrerepresenterade i lavinstatistiken. Belgien har ungefär samma folkmängd som Sverige och många av dem åker skidor i Alperna på loven, men väldigt få åker off-pist då de inte är speciellt avancerade åkare - således är det inte många belgare som omkommer i laviner heller. Var har du läst att bergsguider inte hamnar i laviner? Rimligtvis har de en bättre lavinkunskap än många svenskar som åker i Alperna men att de skulle vara immuna mot den vita döden ställer jag mig tveksam till. Det som upprör mig mest, och är anledning till att jag skriver detta mail, är din paralllell mellan rattfylleri och lavinolyckor. Försöker du påstå att folk, liksom rattfylleriser (?), hamnar i olyckor på grund av snålhet eller brist på pengar? Att åka off-pist är ett medvetet risktagande som inte äventyrar andras liv!! Du kan vara trygg om du befinner dig i pisten. En rattfyllerist är en brottsling och hans gärningar kan drabba helt oskyldiga var helst de befinner sig. Varje gång jag är i Alperna ser jag åkare (nationalitet okänd) som uppenbart inte är medvetna om riskerna med off-pist (som du skriver är nonchalanta och okunniga) men det är deras val och drabbar inte piståkarna. Om vi svenskar nu är adrenalinstinna skidfreaks som är beredda att ta en risk för att åka ospårad lössnö - låt oss då göra det!! Med tanke på hur mycket off-pist det åks i Alperna är jag förvånad över att det inte inträffar fler lavinolyckor, jag antar att kunskapen hos de som åker utanför pisterna inte är så dålig ändå..... Din grundtes att off-pist skidåkare äventyrar piståkares säkerhet håller inte, det är helt enkelt inte sant. Att åka off-pist är förenat med risker - FÖR DE SOM ÅKER OFF-PIST. Jag är övertygad om att det har inträffat lavinolyckor på det sätt du beskriver det, men detta måste vara ytterst sällsynt och definitivt inte något man kan generalisera över så som du har gjort. Har du några exempel? Kolla gärna in följande sidor med intressant statistik om laviner i Schweiz och Frankrike: [URL]http://www.slf.ch/welcome-en.html[/URL] ( särskilt [URL]http://wa.slf.ch/index.php?id=5333[/URL] ) [URL]http://www.catnat.net[/URL] (välj engelska om så önskas) Antalet laviner med dödlig utgång kommer alltid att bero på snötillgång - i år har Alperna haft kraftiga snöfall vilket resulterat i att Frankrike har dubbelt så många omkomna i laviner än "normalt". Trots att jag har passerat 30 strecket tänker jag fortsätta att "med staven lyfta på avspärrningen och sedan raskt glida under" i förhoppningsvis minst 30 år till. Jag har åkt skidor i 25 år, bor i Mellan-Europa och åker skidor i Alperna så ofta jag kan - jag anser att min kunskap i ämnet är relativt god - är din? Tack för att du orkade läsa ända hit. Vi ses i backen (eller utanför!). Mvh [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ledarskribent spär på klyschor och fördomar
Tillbaka
Topp