Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ledarskribent spär på klyschor och fördomar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rasmus" data-source="post: 153455" data-attributes="member: 1340"><p>Alla som skrivit verkar ha fått samma svar:</p><p></p><p></p><p></p><p>Hej alla som skrivit till mig om min lavinartikel. Här kommer ett mejl till</p><p>er alla.</p><p></p><p>I mitt arbete som ledarskribent använder man både egna intryck och andras</p><p>rapporter. När man använder rapporter, studier eller böcker hänvisar man</p><p>till dem. Att jag inte gjort det i det här fallet betyder alltså att jag</p><p>står för uppgiften själv.</p><p></p><p>Som ledarskribent skriver man om en rad olika ämnen: om kärnkraft,</p><p>äldrevård eller tung trafik. Man måste inte ha jobbat i ett kärnkraftverk,</p><p>ha legat på långvården eller blivit påkörd av en lastbil för att få</p><p>uttala</p><p>sig. Vi tävlar inte i kunskap. Med en miljon läsare finns det alltid läsare</p><p>som kan de ämnen vi skriver om bättre. Mitt uppdrag är i stället att</p><p>uttrycka en åsikt. Och det gör jag som sagt utifrån egna eller insamlade</p><p>erfarenheter från andra.</p><p></p><p>Man kan alltid tycka att man borde läst på mer. Men det är ledare vi</p><p>skriver, inte avhandlingar. Vi har vanligtvis en dag på oss. Inte fem år.</p><p></p><p>I just fallet med min lavinartikel kände jag inget behov av att leta efter</p><p>någon rapport. Jag har rört mig i den miljön tillräckligt länge och till</p><p>och med skrivit resereportage och faktatexter om off-pist tidigare. Jag har</p><p>intervjuat åtskilliga bergsguider, platsansvariga och andra som vet mycket</p><p>mer än jag. Det är på detta jag grundar påståendet att svenkar och norrmän</p><p>har dåligt rykte i alperna och att de påfallande ofta förekommer i</p><p>lavinssammanhang. Jag skriver också att en förklaring till det är att</p><p>svenskar och norrmän, jämfört med exempelvis finnar och danskar, ofta är</p><p>duktiga skidåkare. Få av er ifrågasätter uppgiften. Fler var uppgiften</p><p>kommer ifrån. Nu har ni fått svar.</p><p></p><p>Vissa av er skriver att bergsguider ofta är inblandade i olyckor och att</p><p>många av dem inte är särskilt utbildade alls. Också detta har jag skrivit</p><p>om tidigare. Att "bergsguide" är en skyddad yrkestitel som enbart får</p><p>användas av dem som uppfyller de höga kriterierna. Guide, däremot, får vem</p><p>som helst kalla sig. Men jag har inte skrivit om guider eller skidlärare.</p><p>Jag har skrivit om bergsguider. Och mig veterligen finns inga dåligt</p><p>utbildade sådana.</p><p></p><p>Det är möjligt att bergsguider trots sina gedigna utbildning ofta ändå är</p><p>inblandade i lavinolyckor. Det är i så fall något som gått mig förbi. Men</p><p>jag har ändå heller aldrig påstått att det inte skulle vara så. Jag utgick,</p><p>vilket klart och tydligt framkom i texten, från rapporteringen i svenska</p><p>medier. Så här skrev jag:</p><p>"Men aldrig brukar så mycket som en rad ägnas åt att berätta om</p><p>personernas</p><p>kunskap om snö och natur. Inte heller brukar man kunna läsa om en</p><p>lavinolycka med dödlig utgång där en bergsguide varit med." Jag vidhåller</p><p>detta. Jag kan inte erinra mig någon svensk nyhetsartikel där de omkomna</p><p>åkt med en bergsguide.</p><p></p><p>Jag kan hålla med om att risken för att skidåkare i pisten eller bybor ska</p><p>bli begravda av en lavin är mycket små. Men den finns absolut. Titta t ex</p><p>på ett sådant system som i Kittelfjäll och på dem som fortsätter att gå</p><p>upp</p><p>efter liftens slutstation. För de som befinner sig längre ned spelar det</p><p>ingen större roll om de är i en pist eller i någon av de opistade</p><p>ravinerna. Lavinen tar snabbaste vägen ned, oavsett om det råkar vara en</p><p>pist.</p><p></p><p>En betydligt större risk är det för de off-skidåkare som tillsammans med en</p><p>bergguide glider in halvvägs på en bergssida och när de ovanför sig, över</p><p>ett häng, ser en grupp som inte haft förstånd att avstå från att åka ut</p><p>på</p><p>den lavinfarliga övre delen av bergssidan.</p><p></p><p>Någon av er undrade om det var jag som skrivit artikeln om</p><p>långfärdsskridskor och om jag kunde skicka den. Svaret på båda frågorna är</p><p>nej. Det var inte jag som skrev och jag varken kan eller vill skicka den.</p><p>DN lever på att sälja tidningar, precis som ett bokförlag lever på att</p><p>sälja böcker. Det går dock utmärkt att köpa gamla tidningar.</p><p>Försäljningen</p><p>nås genom växelnumret 738 10 00.</p><p></p><p>Men detta svar tackar jag för mig.</p><p></p><p>Vänligen</p><p></p><p>Hanne Kjöller</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rasmus, post: 153455, member: 1340"] Alla som skrivit verkar ha fått samma svar: Hej alla som skrivit till mig om min lavinartikel. Här kommer ett mejl till er alla. I mitt arbete som ledarskribent använder man både egna intryck och andras rapporter. När man använder rapporter, studier eller böcker hänvisar man till dem. Att jag inte gjort det i det här fallet betyder alltså att jag står för uppgiften själv. Som ledarskribent skriver man om en rad olika ämnen: om kärnkraft, äldrevård eller tung trafik. Man måste inte ha jobbat i ett kärnkraftverk, ha legat på långvården eller blivit påkörd av en lastbil för att få uttala sig. Vi tävlar inte i kunskap. Med en miljon läsare finns det alltid läsare som kan de ämnen vi skriver om bättre. Mitt uppdrag är i stället att uttrycka en åsikt. Och det gör jag som sagt utifrån egna eller insamlade erfarenheter från andra. Man kan alltid tycka att man borde läst på mer. Men det är ledare vi skriver, inte avhandlingar. Vi har vanligtvis en dag på oss. Inte fem år. I just fallet med min lavinartikel kände jag inget behov av att leta efter någon rapport. Jag har rört mig i den miljön tillräckligt länge och till och med skrivit resereportage och faktatexter om off-pist tidigare. Jag har intervjuat åtskilliga bergsguider, platsansvariga och andra som vet mycket mer än jag. Det är på detta jag grundar påståendet att svenkar och norrmän har dåligt rykte i alperna och att de påfallande ofta förekommer i lavinssammanhang. Jag skriver också att en förklaring till det är att svenskar och norrmän, jämfört med exempelvis finnar och danskar, ofta är duktiga skidåkare. Få av er ifrågasätter uppgiften. Fler var uppgiften kommer ifrån. Nu har ni fått svar. Vissa av er skriver att bergsguider ofta är inblandade i olyckor och att många av dem inte är särskilt utbildade alls. Också detta har jag skrivit om tidigare. Att "bergsguide" är en skyddad yrkestitel som enbart får användas av dem som uppfyller de höga kriterierna. Guide, däremot, får vem som helst kalla sig. Men jag har inte skrivit om guider eller skidlärare. Jag har skrivit om bergsguider. Och mig veterligen finns inga dåligt utbildade sådana. Det är möjligt att bergsguider trots sina gedigna utbildning ofta ändå är inblandade i lavinolyckor. Det är i så fall något som gått mig förbi. Men jag har ändå heller aldrig påstått att det inte skulle vara så. Jag utgick, vilket klart och tydligt framkom i texten, från rapporteringen i svenska medier. Så här skrev jag: "Men aldrig brukar så mycket som en rad ägnas åt att berätta om personernas kunskap om snö och natur. Inte heller brukar man kunna läsa om en lavinolycka med dödlig utgång där en bergsguide varit med." Jag vidhåller detta. Jag kan inte erinra mig någon svensk nyhetsartikel där de omkomna åkt med en bergsguide. Jag kan hålla med om att risken för att skidåkare i pisten eller bybor ska bli begravda av en lavin är mycket små. Men den finns absolut. Titta t ex på ett sådant system som i Kittelfjäll och på dem som fortsätter att gå upp efter liftens slutstation. För de som befinner sig längre ned spelar det ingen större roll om de är i en pist eller i någon av de opistade ravinerna. Lavinen tar snabbaste vägen ned, oavsett om det råkar vara en pist. En betydligt större risk är det för de off-skidåkare som tillsammans med en bergguide glider in halvvägs på en bergssida och när de ovanför sig, över ett häng, ser en grupp som inte haft förstånd att avstå från att åka ut på den lavinfarliga övre delen av bergssidan. Någon av er undrade om det var jag som skrivit artikeln om långfärdsskridskor och om jag kunde skicka den. Svaret på båda frågorna är nej. Det var inte jag som skrev och jag varken kan eller vill skicka den. DN lever på att sälja tidningar, precis som ett bokförlag lever på att sälja böcker. Det går dock utmärkt att köpa gamla tidningar. Försäljningen nås genom växelnumret 738 10 00. Men detta svar tackar jag för mig. Vänligen Hanne Kjöller [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ledarskribent spär på klyschor och fördomar
Tillbaka
Topp