Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Liftburen offpist Japan
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1325399" data-attributes="member: 144594"><p>För att belysa det du länkade till. Begreppet skiroute, enligt wikipedia, kan vara en pist eller något annat. Det behöver alltså inte vara en pist alls. En del skiroutes är ju helt enkelt pister där man inte kör pistmaskin. Men det kan väl vara rimligt att kalla övriga för offpist. Samtidigt gråzon, visst. De är ju markerade både på pistkartorna och med pinnar i backen.</p><p></p><p>Det är ju en bra fråga hur försäkringsbolagen ser på dessa områden i Alperna.</p><p>Vad säger församlingen t ex om Lärmstangeområdet nedan? Jag skulle kalla det offpist. Dock tydligt markerat, har i princip sin egen lift, välbesökt av många utan lavinutrustning… Men troligen högre lavinfara än i pisterna pga branthet och glesare kontroll. Fast jag tror inte de hade byggt den nya liften rakt genom området om de trott att det fanns lavinfara av betydelse. </p><p></p><p>Gäller inte försäkringen där?</p><p></p><p>[ATTACH=full]41462[/ATTACH]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1325399, member: 144594"] För att belysa det du länkade till. Begreppet skiroute, enligt wikipedia, kan vara en pist eller något annat. Det behöver alltså inte vara en pist alls. En del skiroutes är ju helt enkelt pister där man inte kör pistmaskin. Men det kan väl vara rimligt att kalla övriga för offpist. Samtidigt gråzon, visst. De är ju markerade både på pistkartorna och med pinnar i backen. Det är ju en bra fråga hur försäkringsbolagen ser på dessa områden i Alperna. Vad säger församlingen t ex om Lärmstangeområdet nedan? Jag skulle kalla det offpist. Dock tydligt markerat, har i princip sin egen lift, välbesökt av många utan lavinutrustning… Men troligen högre lavinfara än i pisterna pga branthet och glesare kontroll. Fast jag tror inte de hade byggt den nya liften rakt genom området om de trott att det fanns lavinfara av betydelse. Gäller inte försäkringen där? [ATTACH type="full" alt="1762625231657.webp"]41462[/ATTACH] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Liftburen offpist Japan
Tillbaka
Topp