Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Liftproblem?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TexMurphy" data-source="post: 532756" data-attributes="member: 73781"><p>Dom stora problemen jag ser med dagens liftar är följande.</p><p></p><p>* Energi förbrukning.</p><p></p><p>En lift kan inte försörjas med sol och vind energi. Optimalt vore en lift som kan transportera skidåkare på ett så energi effektivt sätt som möjligt. Målsättning bör vara att det inte skall behöva transporteras någon form av energi till liften. </p><p></p><p>Alltså det skall inte behövas några disel transporter eller elkablar i naturen för att en lift skall funka.</p><p></p><p></p><p>* Fast monterade</p><p></p><p>Fotavtrycket på naturen är stort genom att liftarna är "permanenta" installationer. Visst man plockar bort sitsar och kabiner på sommaren men det är fortfarande så att stolpar och stationer (oftast även kablar) finns kvar på sommaren.</p><p></p><p>Som jag ser den ultimata liften så är den enkel att demontera och plocka bort. På sommaren så skall det inte synas att det har varit en lift där på vintern.</p><p></p><p>Detta kan även ge större flexibilitet i liftsystemet då man kan flytta liftar från år till år för att få bättre logistik eller för att "vila" på vissa delar av berget för att undvika för stora slitage.</p><p></p><p>Så om du designar en lift som är så energi snål och har så bra energi lagringskapacitet att den går att försörja med sol och vind plus att den är flyttbar ja då får du mitt pris.</p><p></p><p>Tex</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TexMurphy, post: 532756, member: 73781"] Dom stora problemen jag ser med dagens liftar är följande. * Energi förbrukning. En lift kan inte försörjas med sol och vind energi. Optimalt vore en lift som kan transportera skidåkare på ett så energi effektivt sätt som möjligt. Målsättning bör vara att det inte skall behöva transporteras någon form av energi till liften. Alltså det skall inte behövas några disel transporter eller elkablar i naturen för att en lift skall funka. * Fast monterade Fotavtrycket på naturen är stort genom att liftarna är "permanenta" installationer. Visst man plockar bort sitsar och kabiner på sommaren men det är fortfarande så att stolpar och stationer (oftast även kablar) finns kvar på sommaren. Som jag ser den ultimata liften så är den enkel att demontera och plocka bort. På sommaren så skall det inte synas att det har varit en lift där på vintern. Detta kan även ge större flexibilitet i liftsystemet då man kan flytta liftar från år till år för att få bättre logistik eller för att "vila" på vissa delar av berget för att undvika för stora slitage. Så om du designar en lift som är så energi snål och har så bra energi lagringskapacitet att den går att försörja med sol och vind plus att den är flyttbar ja då får du mitt pris. Tex [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Liftproblem?
Tillbaka
Topp