Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Limma skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 444674" data-attributes="member: 12152"><p>Är inte XT500:an byggd av Fischer? Jag tyckte iaf att den kändes mer Fischer än Elan när jag testade den, men jag kan ha fel. Och Goodha = Elanbygge?? Fasen, jag verkar ha varit borta från forumet för länge. Nog är det Pale som bygger Goodha och inte Elan?</p><p></p><p>Gör så här när du limmar: </p><p></p><p>* Låt skidan torka rejält. Det har du ju redan gjort i detta fall.</p><p></p><p>* Öppna upp skadan lite försiktigt med en skruvmejsel eller liknande och kontrollera att det inte finns något löst sittande material som kommer att vara i vägen när du pressar ihop skidan. </p><p></p><p>* Provpressa med en tving för att kontrollera ovanstående igen. Kolla exempelvis så att metallen i topsheeten inte är skadad så att skidan inte går ihop (vanligt problem efter en kraftig sidosmäll). </p><p></p><p>* Välj ett långsamthärdande epoxy med minst 12 timmars härdningstid. Araldit Professional/Blå använder jag och är mycket nöjd. Sitter det inte med det så sitter det inte med något annat heller. 10min-epoxy är helt kass i sammanhanget och bör till varje pris undvikas då det inte lagar skidan, utan tätar tillfälligt och därefter i princip omöjliggör en seriös reparation senare.</p><p></p><p>* Blanda limmet väldigt noggrant och sen ytterligare lite till. </p><p></p><p>* Värm upp skidan med en varmluftspistol till ca 50 grader för att förenkla appliceringen av limmet. Har du valt rätt lim blir det lättflytande i stil med vatten vid uppvärmning. </p><p></p><p>* Fyll i lagom mycket lim (behövs mindre än man tror iom pressning senare) och slipp en del kladd eller fyll i mer och kladda ner skidorna och bordet. För lite lim är inte bra av naturliga skäl.</p><p></p><p>* Värm upp skidan ståendes på högkant (så att limmet rinner in) och värm upp skidan igen till 50-60 grader. Håll limmet lättflytande ett par minuter så att det letar sig ner i alla utrymmen.</p><p></p><p>* Pressa ihop skadan med tvingar och om du är noga med skidan två plattor för att fördela trycket och minska risken för repor på skidan. Om du använder plattor bör du lägga 3-4 lager plastfolie, "gladpack", mellan för att undvika att plattorna fastnar. Epoxy har en obefintlig fästförmåga på just gladpack.</p><p></p><p>* Fortsätt att fylla på med tvingar tills det börjar närma sig orimligt många och ta sen fem till. " You can never have to many clamps" är ett klassiskt citat i sammanhanget. Dra åt så mycket du orkar på alla. </p><p></p><p>* Med tvingarna på plats värmer du upp skidan till 80 grader. Det accelererar härdningsförloppet och ökar hållfastheten i fogen. Upprepa uppvärmningen någon gång i timmen de närmaste 5-6 timmarna om du har möjlighet. </p><p></p><p>* Låt sitta i press i ett dygn och kontrollera att limmet har härdat. Låt skidan därefter efterhärda i minst 3-4 dagar innan vidare åtgärd göres och framförallt innan du åker på den. </p><p></p><p>* Slipa rent överblivet lim och snygga till skadan. </p><p></p><p>* Kör på som vanligt och hoppas att det håller. </p><p></p><p></p><p>Gör du enligt ovan kan du knappast göra mer.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 444674, member: 12152"] Är inte XT500:an byggd av Fischer? Jag tyckte iaf att den kändes mer Fischer än Elan när jag testade den, men jag kan ha fel. Och Goodha = Elanbygge?? Fasen, jag verkar ha varit borta från forumet för länge. Nog är det Pale som bygger Goodha och inte Elan? Gör så här när du limmar: * Låt skidan torka rejält. Det har du ju redan gjort i detta fall. * Öppna upp skadan lite försiktigt med en skruvmejsel eller liknande och kontrollera att det inte finns något löst sittande material som kommer att vara i vägen när du pressar ihop skidan. * Provpressa med en tving för att kontrollera ovanstående igen. Kolla exempelvis så att metallen i topsheeten inte är skadad så att skidan inte går ihop (vanligt problem efter en kraftig sidosmäll). * Välj ett långsamthärdande epoxy med minst 12 timmars härdningstid. Araldit Professional/Blå använder jag och är mycket nöjd. Sitter det inte med det så sitter det inte med något annat heller. 10min-epoxy är helt kass i sammanhanget och bör till varje pris undvikas då det inte lagar skidan, utan tätar tillfälligt och därefter i princip omöjliggör en seriös reparation senare. * Blanda limmet väldigt noggrant och sen ytterligare lite till. * Värm upp skidan med en varmluftspistol till ca 50 grader för att förenkla appliceringen av limmet. Har du valt rätt lim blir det lättflytande i stil med vatten vid uppvärmning. * Fyll i lagom mycket lim (behövs mindre än man tror iom pressning senare) och slipp en del kladd eller fyll i mer och kladda ner skidorna och bordet. För lite lim är inte bra av naturliga skäl. * Värm upp skidan ståendes på högkant (så att limmet rinner in) och värm upp skidan igen till 50-60 grader. Håll limmet lättflytande ett par minuter så att det letar sig ner i alla utrymmen. * Pressa ihop skadan med tvingar och om du är noga med skidan två plattor för att fördela trycket och minska risken för repor på skidan. Om du använder plattor bör du lägga 3-4 lager plastfolie, "gladpack", mellan för att undvika att plattorna fastnar. Epoxy har en obefintlig fästförmåga på just gladpack. * Fortsätt att fylla på med tvingar tills det börjar närma sig orimligt många och ta sen fem till. " You can never have to many clamps" är ett klassiskt citat i sammanhanget. Dra åt så mycket du orkar på alla. * Med tvingarna på plats värmer du upp skidan till 80 grader. Det accelererar härdningsförloppet och ökar hållfastheten i fogen. Upprepa uppvärmningen någon gång i timmen de närmaste 5-6 timmarna om du har möjlighet. * Låt sitta i press i ett dygn och kontrollera att limmet har härdat. Låt skidan därefter efterhärda i minst 3-4 dagar innan vidare åtgärd göres och framförallt innan du åker på den. * Slipa rent överblivet lim och snygga till skadan. * Kör på som vanligt och hoppas att det håller. Gör du enligt ovan kan du knappast göra mer. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Limma skidor?
Tillbaka
Topp