Line (Bacon, Opus), Salomon Rocker 2 (122) eller Extrem (Project X)

GALSAC

Medlem
Tänkte höra om det är ngn här inne som haft möjlighet att testa ovanstående 4 skidor och jämfört?

Tänkte köpa ett par nya nu under säsongen men står i valet och kvalet.

Handen på hjärtat så blir det tyvärr mest piståkning, men när det ges utrymme åker jag gärna utanför. I och med att jag nu vill ha en betydligt bredare skida kommer mina blickar att riktas allt mer åt det lösa guldet.
Hopp och dylikt är definitivt överkurs för en annan. Jag är ute efter en lättsvängd skida för lössnö åkning.
Kan tilläggas att jag inte åker i jättebranta rännor heller för den delen men gärna lite skog.
Det jag föredrar är dock lössnö i öppen terräng och medemåttlig lutning.

Mina personliga mått är 170 cm och drygt 80 kg. Jag tar mig ner överallt, men blir det tuffare åkning kan det ta lite tid.

Tack för hjälpen och synpunkter :)

Anders

Vilka längder tittar du på 192 eller 184 av Opus/R2 122?
Jag har testat korta Opusen men långa R2'an och har helt ärligt lite svårt att jämföra faktiskt. Opusen blev så himla lekfull vilket kan beror på radien, medans 122'an kändes väldigt perfekt i 192 med stabiltiet och balans (utan att bli för mycket...).

Tack för svar. Min tanke är lite dest kortare ju bättre. Mest pga vikt och allmän mannöverbilitet. Jag vill helst att skidan ska vara lätt att svänga.
Med tanke på min längd, 170 cn tror jag inte jag skulle trivas med 190 cn under fötterna. Siktar nog på runt 180 cm. 184 tror jag skulle kunna passa. Såg att Rocker 2 i den längden hade kortare radie?

Det är dock viktigt att skidan ska flyta på det vita guldet ;)

A

Lättsvängd... kommer att tänka på Rossignol S7. Tittat på den?

Jag hoppas inte att detta blir en "titta på siffror-tråd" och besluta efter det.
Ska du bara ha denna skidan eller har du en smalare också? Med tanke på hur du verkar åka (erfarenhet och var på berget) känns det som att en för bred skida kan hämma dig. Visst, Opus och R2 ger klart bäst flyt, men det kanske kan vara vettigt att lägga sig runt 110mm för att pusha tekniken lite mer och kriga om pudret på hela berget.

Du åker ju med din vikt inte din längd, men visst kan det bli för långt om man inte är van och känner sig bekväm med att driva runt 190cm. Om du fortf. är intresserade av de bredare (som båda har neg. sidor vid vanlig piståkning) tycker jag Opusen blir lekfullare. Tajtare skärning när du väl carvar och ett lekfullt bygge. R2 i 184 (122mm, 26m radie) blir tyngre att jobba med men stabilare. 180-längen på R2 har bara 115m i midjan och en radie på 20,3. Dock börjar det bli väldigt kort. 180 är snarare tänkt för kortare tjejer...

Hej och tack för svar.

Nej jag har inte tittat på Rossignol eller JJ, vilka också folk rekomenderar. De listade skidorna är de jag bestämt att sålla ut i skiddjungeln.

184 tror jag skulle kunna passa bra, trots att det var en del år sedan jag åkte på skidor över 180 cm ;)

En liten fråga också nu när jag även håller på. Såg att Line monterar bindningen mer åt mitten? Min åkstil inbegriper tyärr inte bakåtlandningar och parkåkning. Har jag ngn nytta av att bindningen är mittmonterad?

Positivt att läsa om att Opus är lekfull, för mig låter det som att den är någorlunda lätthanterlig. Därmed inte sagt att den skulle passa bättre än Bacon och Project X.

Är Rocker 2 verkligen så tung? Hm, i sådant fall kanske den inte är ngt alternativ. Kanske ska knata in en butik och känna på vikten först.
Skidan kommer att köpas i Sverige och inte fr Tyskland.

A

Tillbaka
Topp