Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lins för molniga dagar / dålig sikt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 1032823" data-attributes="member: 12483"><p>@ Jet.</p><p>Tack för ett utförligt och seriöst svar! </p><p>Bullshit i brillbranschen? En synpunkt är att i reklamen för de flesta brillor hävdar man att man ökar kontrasten med olika fäger t ex. Reklamen vill också lägga en modestämpel på brillor, vilka som trendmässigt är "dom rätta", något som tenderar att åtföljas av ett oproportioneligt högt pris (...ok, inte alltid.). "Rätt" brillor verkar vara något väldigt viktigt för kiddsen, inte funktionen utan färger på linser, ramar och band. Utvecklingen kan man ju som bekant inte hejda, möjligen ignorera... Ja ja, jag är gammal... </p><p></p><p>Min erfarenhet är att man ser bra med nästan vilken linsfärg som helst om ljuset är bra, d v s om det redan finns kontraster. Som du säkert noterat behövs det bara spridda områden av blå himmel om sikten f ö är dålig p g a dimma eller moln. Det extra ljustillskottet gör att det bildas skuggor och skiftningar som gör att man kan läsa underlagets utseende och profil trots att totalsikten inte är perfekt. Jämför sen med "äkta" flatljus, plus dimma/moln. Enligt min åsikt kan man i det läget ha vilken färg som helst och du vet fortfarande inte hur det lutar, hur profilen är, underlagets beskaffenhet, etc. Man orienterar efter träd, pistmarkeringar eller käpparna i en stakad bana (...du har provat, I'm sure!). Jag är således lite skeptisk till de flesta uttalanden om "ökad kontrast".</p><p></p><p>Men visst, undrens tid är inte förbi! Kanske just Oakley har hittat nåt här som faktiskt förbättrar. </p><p></p><p>Sen kan man konstatera att vissa brillor är dyra, förhoppningsvis har dom bättre kvalitet än dom billigare. Scott har alltid varit rätt billiga, det har alltid gått att hitta linser till dom och som du säkert själv konstaterat så är faktiskt brillor lite av en förbrukningsvara. Jodå, jag förvarar alltid mina brillor i separat påse eller annat skydd, lika med linserna. Likväl blir dom repiga med tiden, t ex om man lite omilt ibland stryker bort isen med handsken (...underkylt regn!). Över 900 pix för en ny lins känns då rätt dyrt det sammanhanget.</p><p></p><p>Hör av mig om jag är i Sälenområdet!</p><p></p><p>Mvh</p><p>/Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 1032823, member: 12483"] @ Jet. Tack för ett utförligt och seriöst svar! Bullshit i brillbranschen? En synpunkt är att i reklamen för de flesta brillor hävdar man att man ökar kontrasten med olika fäger t ex. Reklamen vill också lägga en modestämpel på brillor, vilka som trendmässigt är "dom rätta", något som tenderar att åtföljas av ett oproportioneligt högt pris (...ok, inte alltid.). "Rätt" brillor verkar vara något väldigt viktigt för kiddsen, inte funktionen utan färger på linser, ramar och band. Utvecklingen kan man ju som bekant inte hejda, möjligen ignorera... Ja ja, jag är gammal... Min erfarenhet är att man ser bra med nästan vilken linsfärg som helst om ljuset är bra, d v s om det redan finns kontraster. Som du säkert noterat behövs det bara spridda områden av blå himmel om sikten f ö är dålig p g a dimma eller moln. Det extra ljustillskottet gör att det bildas skuggor och skiftningar som gör att man kan läsa underlagets utseende och profil trots att totalsikten inte är perfekt. Jämför sen med "äkta" flatljus, plus dimma/moln. Enligt min åsikt kan man i det läget ha vilken färg som helst och du vet fortfarande inte hur det lutar, hur profilen är, underlagets beskaffenhet, etc. Man orienterar efter träd, pistmarkeringar eller käpparna i en stakad bana (...du har provat, I'm sure!). Jag är således lite skeptisk till de flesta uttalanden om "ökad kontrast". Men visst, undrens tid är inte förbi! Kanske just Oakley har hittat nåt här som faktiskt förbättrar. Sen kan man konstatera att vissa brillor är dyra, förhoppningsvis har dom bättre kvalitet än dom billigare. Scott har alltid varit rätt billiga, det har alltid gått att hitta linser till dom och som du säkert själv konstaterat så är faktiskt brillor lite av en förbrukningsvara. Jodå, jag förvarar alltid mina brillor i separat påse eller annat skydd, lika med linserna. Likväl blir dom repiga med tiden, t ex om man lite omilt ibland stryker bort isen med handsken (...underkylt regn!). Över 900 pix för en ny lins känns då rätt dyrt det sammanhanget. Hör av mig om jag är i Sälenområdet! Mvh /Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lins för molniga dagar / dålig sikt
Tillbaka
Topp