Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
livet efter knä operation
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="sweaper" data-source="post: 624588" data-attributes="member: 98912"><p>Här är mina erfarenheter om knäskador. Skadade själv knäet för ca 3 år sedan dock inte i backen utan på hockeyrinken. Kände direkt att det definitivt inte va något bra i knäet. Det var helt stumt och låst, kunde knappt ta mig in i bilen. Åkte upp på akuten, efter ett par timmar i väntrummet så gjorde klåparna en vanlig röntgen och konstaterade att inget var brutet. Skickade hem mig med en ipren och sa att det var en sträckning som skulle gå över. </p><p></p><p>Efter nån dag när det inte blivit bättre så tog jag saken i egna händer och åkte iväg till en erkänt duktig naprapat som håller på med idrottsskador. Efter lite klämmande och kännande så konstaterade han att det definitivt inte var fråga om nån enkel sträckning och att jag genast skulle försöka få göra en magnetröntgen.</p><p></p><p>Åkte upp igen på akuten och efter x antal timmar fick jag prata med en läkare där. Han klämde och kände lite mer och skickade en remiss till röntgenavdelningen. Ett par veckor senare fick jag åka upp och göra en magnetröntgen och på den konstaterades att yttre ledband var av, korsband skadat och uttänjt samt att menisken var krossade och det låg bitar och klämde på ställen där dom inte skulle va. </p><p></p><p>Läkaren som jag pratade med sa mer eller mindre att operation var enda alternativet eftersom bitarna av menisken låg så dåligt till. Jag frågade lite om biverkningar från operation och han sa att knäoperationer va lite knepiga och att det fanns risk för att jag skulle få nedsatt rörlighet i framtiden. Operationen skulle innefatta att ta bort menisken helt samt sträcka och sy ihop ledbandet. Kötiden för operationen var enligt läkaren ca 8-12 mån och jag skulle i princip få hoppa på krycker under den tiden. Eftersom jag gick idrottsgymnasium på den här tiden så skickades även en remiss upp på idrottsmedicin där dom gjorde ytterligare en undersökning och konstaterade samma sak. Här sa dom att kötiden för operation kunde bli lite mindre eftersom jag idrottade.</p><p></p><p>Hursomhelst, 8-12 mån tyckte jag var på tok för lång tid för att vänta på operation och sedan veta att man har veckor med rehab efter det :S Hade ganska precis innan läst idrottsmedicin i skolan. Min lärare hade speciellt tagit upp ledbandsskador en lektion och sagt hur de kunde läka på egen hand vilket i stort sett var motsatsen till vad min läkare sa. Jag läste på lite om ämnet och beslöt mig för att göra det bästa av situationen. Jag har alltid varit rätt öppen för alternativa behandlingsmetoder och började ta regelbunden akupunktur och ultraljudsbehandling 2-3 gånger i veckan. Jag menade att det kunde knappast bli sämre och när jag ändå bara skulle gå och vänta på operation så kunde jag lika gärna prova.</p><p></p><p>Ca 4 mån senare började jag känna mig så pass bra att jag började lite lätt rehab träning. </p><p></p><p>Efter ytterligare 2 mån, började jag träna med vikter och lite mer belastning.</p><p></p><p>11mån efter skadan ringde dom från sjukhuset och sa att dom fått ett återbud och kunde operera mig omgående. Grejen var bara den att jag nu knappt kände av skadan och hade börjat träna på rinken igen. Jag tackade nej till operationen och fortsatte med min träning.</p><p></p><p>Kan nu säga att jag är 100% återställd i knäet och har inga som helst problem med det, Inga smärtor, ingen begränsning i rörelse utan 100% som jag var innan skadan. Vad jag förstår så är det inte många som genomgått en operation som säger likadant.</p><p></p><p>Sammanfattningsvis vill jag bara peka på att operation inte alltid måste vara lösningen. Läkare gillar att skära i saker men det är min kropp och jag som bär ansvaret för hur den behandlas. Jag känner att det är av yttersta vikt att göra det som känns rätt för en själv. Läkare är läkare, inte nån gud med svar på allt.</p><p></p><p>Några tips angående rehabträningen...</p><p>- Vila knäet tills all smärta är borta innan nån typ av rehab träning. Är du osäker, vänta 2 veckor till. Det är slöseri att kasta bort månader av rehab genom att gå på för hårt för tidigt.</p><p>- Börja rehaben lugnt och öka belastningen SAKTA.</p><p>- Sätt upp ett mål att bli 100% återställd och våga tro på att det går. HA TÅLAMOD!!</p><p>- Lyssna till kroppen, smärta har man av en anledning. Gör det ont så är du inte frisk än.</p><p></p><p>Om någon är intresserad av mitt rehab program eller undrar nått annat så är den personen välkommen att pm'a mig så ska jag gräva fram mina gamla anteckningar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="sweaper, post: 624588, member: 98912"] Här är mina erfarenheter om knäskador. Skadade själv knäet för ca 3 år sedan dock inte i backen utan på hockeyrinken. Kände direkt att det definitivt inte va något bra i knäet. Det var helt stumt och låst, kunde knappt ta mig in i bilen. Åkte upp på akuten, efter ett par timmar i väntrummet så gjorde klåparna en vanlig röntgen och konstaterade att inget var brutet. Skickade hem mig med en ipren och sa att det var en sträckning som skulle gå över. Efter nån dag när det inte blivit bättre så tog jag saken i egna händer och åkte iväg till en erkänt duktig naprapat som håller på med idrottsskador. Efter lite klämmande och kännande så konstaterade han att det definitivt inte var fråga om nån enkel sträckning och att jag genast skulle försöka få göra en magnetröntgen. Åkte upp igen på akuten och efter x antal timmar fick jag prata med en läkare där. Han klämde och kände lite mer och skickade en remiss till röntgenavdelningen. Ett par veckor senare fick jag åka upp och göra en magnetröntgen och på den konstaterades att yttre ledband var av, korsband skadat och uttänjt samt att menisken var krossade och det låg bitar och klämde på ställen där dom inte skulle va. Läkaren som jag pratade med sa mer eller mindre att operation var enda alternativet eftersom bitarna av menisken låg så dåligt till. Jag frågade lite om biverkningar från operation och han sa att knäoperationer va lite knepiga och att det fanns risk för att jag skulle få nedsatt rörlighet i framtiden. Operationen skulle innefatta att ta bort menisken helt samt sträcka och sy ihop ledbandet. Kötiden för operationen var enligt läkaren ca 8-12 mån och jag skulle i princip få hoppa på krycker under den tiden. Eftersom jag gick idrottsgymnasium på den här tiden så skickades även en remiss upp på idrottsmedicin där dom gjorde ytterligare en undersökning och konstaterade samma sak. Här sa dom att kötiden för operation kunde bli lite mindre eftersom jag idrottade. Hursomhelst, 8-12 mån tyckte jag var på tok för lång tid för att vänta på operation och sedan veta att man har veckor med rehab efter det :S Hade ganska precis innan läst idrottsmedicin i skolan. Min lärare hade speciellt tagit upp ledbandsskador en lektion och sagt hur de kunde läka på egen hand vilket i stort sett var motsatsen till vad min läkare sa. Jag läste på lite om ämnet och beslöt mig för att göra det bästa av situationen. Jag har alltid varit rätt öppen för alternativa behandlingsmetoder och började ta regelbunden akupunktur och ultraljudsbehandling 2-3 gånger i veckan. Jag menade att det kunde knappast bli sämre och när jag ändå bara skulle gå och vänta på operation så kunde jag lika gärna prova. Ca 4 mån senare började jag känna mig så pass bra att jag började lite lätt rehab träning. Efter ytterligare 2 mån, började jag träna med vikter och lite mer belastning. 11mån efter skadan ringde dom från sjukhuset och sa att dom fått ett återbud och kunde operera mig omgående. Grejen var bara den att jag nu knappt kände av skadan och hade börjat träna på rinken igen. Jag tackade nej till operationen och fortsatte med min träning. Kan nu säga att jag är 100% återställd i knäet och har inga som helst problem med det, Inga smärtor, ingen begränsning i rörelse utan 100% som jag var innan skadan. Vad jag förstår så är det inte många som genomgått en operation som säger likadant. Sammanfattningsvis vill jag bara peka på att operation inte alltid måste vara lösningen. Läkare gillar att skära i saker men det är min kropp och jag som bär ansvaret för hur den behandlas. Jag känner att det är av yttersta vikt att göra det som känns rätt för en själv. Läkare är läkare, inte nån gud med svar på allt. Några tips angående rehabträningen... - Vila knäet tills all smärta är borta innan nån typ av rehab träning. Är du osäker, vänta 2 veckor till. Det är slöseri att kasta bort månader av rehab genom att gå på för hårt för tidigt. - Börja rehaben lugnt och öka belastningen SAKTA. - Sätt upp ett mål att bli 100% återställd och våga tro på att det går. HA TÅLAMOD!! - Lyssna till kroppen, smärta har man av en anledning. Gör det ont så är du inte frisk än. Om någon är intresserad av mitt rehab program eller undrar nått annat så är den personen välkommen att pm'a mig så ska jag gräva fram mina gamla anteckningar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
livet efter knä operation
Tillbaka
Topp