Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Livsplan. Skidåkning på norska vestlandet. Inspel önskas!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freddalf" data-source="post: 1138084" data-attributes="member: 166602"><p>Hej! Mitt första inlägg någonsin här.</p><p></p><p>Jag tänkte kort skriva lite om mig själv, min livssituation och framtida planer, sen skulle jag uppskatta lite inspel. </p><p></p><p>Jag är en 41-årig man bosatt i västra Sverige, gift med en norsk kvinna och vi har två fina barn ihop. Under min uppväxt åkte vi skidor en vecka per år i alperna, men när mina föräldrar skilde sig tog detta slut. I vuxen ålder har jag åkt lite grann, både i alperna men även i Norden. </p><p></p><p>De senaste åren har jag känt att jag har stagnerat lite. Jag har ett bra jobb och ett bra liv med stabil ekonomi. Men slappheten och kilona har kommit och känslan av att vilja ge livet en nystart har de senaste åren vuxit sig starkare. Vi har nu sedan ett tag tillbaka kunnat köpa min frus barndomshem på norska kusten ca 3 timmar norr om Bergen (Fjalers kommun ca 1 timme väster om Förde). En väldigt fin plats, huset ligger på en udde ute i en fjord. Svärföräldrarna kommer flytta ca 100 meter bort till ett annat hus på gården, som inkluderar båthus, egen skog, brygga, fiskerätt etc. Detta ligger ganska glesbefolkat till, men möjligheterna till att kunna bo närmare och uppleva naturen mycket mer intensivt lockar mycket. Jobb löser sig, även om drömjobbet knappast väntar, i alla fall inte direkt . </p><p></p><p>Vi har sedan ett halvår tillbaka bestämt oss att flytta nästa år, planeringsfasen pågår för fullt och just nu sitter vi med köksritningar då huset behöver renoveras en del. </p><p></p><p>När vi satt och diskuterade flytt tänkte jag att ska vi flytta dit så ska vi bannemig ha en stuga! Och det ska vara en fjällstuga med skidmöjligheter i närheten, och massor av snö. Där ska ungarna lära sig att åka skidor, och resten av familjen ska kunna låna den eller komma på besök. Nåväl, eftersom jag har jobbat i Bergen kom jag att tänka på Voss och Myrkdalen, men det blir lite för långt att köra för helgturer, och Jölster blir för snöosäkert. Lite uppgiven letade jag efter stugor på Finn.no, och snubblade över tomter i Hodlekve – Sogndal. Detta ställe hade jag aldrig hört talas om, men ju mer jag läste om det ju mer taggad blev jag. Riktigt fin lössnö, skogsåkning, toppturer – detta lät riktigt bra. Jag ringde säljaren och han berättade om ortens utveckling och framtidsplaner, och efter ett par dagars övervägande och skickade bilder (plus att en fd kollega hade vägarna förbi och kollade på tomten) slog jag till över telefon. Vi kommer kunna köra dit på ca 2,5 timmar, dvs görbart varje helg.</p><p></p><p>Så japp – nu äger vi en tomt överst i nuvarande tomtfält och tankarna snurrar vidare...</p><p></p><p>Min plan är alltså denna: Flytta till vestlandet, fixa huset, komma på plats, skaffa mig ett jobb,och sen bygga stuga. Och sen till det viktigaste: vara i stugan ofta och åka så mycket skidor som möjligt! Men hur gör jag detta? Jag är otränad, och vill komma i form innan jag börjar åka. Hur gör jag det? Finns det ett bra träningsprogram eller bok som ni kan rekommendera (som inriktar sig mot stabilitet och muskelstyrka för skidåkning)? Jag känner att jag vill lägga krutet på utförsåkning men även komma in i längdskidåkningen på sikt. I Sogndal Hodlekve finns det fina pister, men min önskan är lössnö/skog/toppturer. Jag är kunskapsfattig gällande tekniska termer, vad är freestyle, freeride, camber och allt det där? Jag har ett par Atomic pistskidor nu, men vill köpa utrustning för alla typer av åkning, hur börjar jag undersöka detta? Jag är ingen vass skidåkare, men heller ingen superamatör (även om jag bröt handleden i Mayrhofen ett par år sedan) , men vill verkligen fokusera vintrarna på att åka skidor och känna att jag utvecklas. </p><p></p><p>Vilken utrustning kommer jag behöva för att kunna utnyttja området?</p><p></p><p>Jag inser att mycket tid kommer gå åt till att vara med familjen och njuta av en fin stuga med fin utsikt, men vi kommer bygga en skidbod så förvaringsplats för många skidor finns för att kunna möta alla typer av väder och snö. </p><p></p><p>Hur låter detta? Personligen längtar jag efter att komma igång. Att kunna leva ett vanligt, bra liv med fiske, jakt och vedhuggning under sommar och höst, och sen fokusera på skidåkning mellan dec-maj lockar oerhört. Visst kommer det bli motgångar och när regnet vräker ner vecka efter vecka blir man lite nedslagen. </p><p></p><p>Hade varit kul att höra vad ni tycker om detta upplägg. Kalla det för en 40-årskris, men det är i mina ögon bättre än att byta fru, skaffa fylligare hår och glida runt i en sportbil. </p><p></p><p>Tack på förhand, och jag önskar er alla en fin skidsäsong!</p><p></p><p>Med vänlig hälsning / Fredrik Gustafsson</p><p></p><p>PS: NRK intervjuade mig i påskas då jag såg tomten för första gången: <a href="https://www.nrk.no/sognogfjordane/full-gass-og-afterski-_-her-er-planane-for-sogndalsdalen-1.13980808" target="_blank">Nrk hodlekve</a> DS</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freddalf, post: 1138084, member: 166602"] Hej! Mitt första inlägg någonsin här. Jag tänkte kort skriva lite om mig själv, min livssituation och framtida planer, sen skulle jag uppskatta lite inspel. Jag är en 41-årig man bosatt i västra Sverige, gift med en norsk kvinna och vi har två fina barn ihop. Under min uppväxt åkte vi skidor en vecka per år i alperna, men när mina föräldrar skilde sig tog detta slut. I vuxen ålder har jag åkt lite grann, både i alperna men även i Norden. De senaste åren har jag känt att jag har stagnerat lite. Jag har ett bra jobb och ett bra liv med stabil ekonomi. Men slappheten och kilona har kommit och känslan av att vilja ge livet en nystart har de senaste åren vuxit sig starkare. Vi har nu sedan ett tag tillbaka kunnat köpa min frus barndomshem på norska kusten ca 3 timmar norr om Bergen (Fjalers kommun ca 1 timme väster om Förde). En väldigt fin plats, huset ligger på en udde ute i en fjord. Svärföräldrarna kommer flytta ca 100 meter bort till ett annat hus på gården, som inkluderar båthus, egen skog, brygga, fiskerätt etc. Detta ligger ganska glesbefolkat till, men möjligheterna till att kunna bo närmare och uppleva naturen mycket mer intensivt lockar mycket. Jobb löser sig, även om drömjobbet knappast väntar, i alla fall inte direkt . Vi har sedan ett halvår tillbaka bestämt oss att flytta nästa år, planeringsfasen pågår för fullt och just nu sitter vi med köksritningar då huset behöver renoveras en del. När vi satt och diskuterade flytt tänkte jag att ska vi flytta dit så ska vi bannemig ha en stuga! Och det ska vara en fjällstuga med skidmöjligheter i närheten, och massor av snö. Där ska ungarna lära sig att åka skidor, och resten av familjen ska kunna låna den eller komma på besök. Nåväl, eftersom jag har jobbat i Bergen kom jag att tänka på Voss och Myrkdalen, men det blir lite för långt att köra för helgturer, och Jölster blir för snöosäkert. Lite uppgiven letade jag efter stugor på Finn.no, och snubblade över tomter i Hodlekve – Sogndal. Detta ställe hade jag aldrig hört talas om, men ju mer jag läste om det ju mer taggad blev jag. Riktigt fin lössnö, skogsåkning, toppturer – detta lät riktigt bra. Jag ringde säljaren och han berättade om ortens utveckling och framtidsplaner, och efter ett par dagars övervägande och skickade bilder (plus att en fd kollega hade vägarna förbi och kollade på tomten) slog jag till över telefon. Vi kommer kunna köra dit på ca 2,5 timmar, dvs görbart varje helg. Så japp – nu äger vi en tomt överst i nuvarande tomtfält och tankarna snurrar vidare... Min plan är alltså denna: Flytta till vestlandet, fixa huset, komma på plats, skaffa mig ett jobb,och sen bygga stuga. Och sen till det viktigaste: vara i stugan ofta och åka så mycket skidor som möjligt! Men hur gör jag detta? Jag är otränad, och vill komma i form innan jag börjar åka. Hur gör jag det? Finns det ett bra träningsprogram eller bok som ni kan rekommendera (som inriktar sig mot stabilitet och muskelstyrka för skidåkning)? Jag känner att jag vill lägga krutet på utförsåkning men även komma in i längdskidåkningen på sikt. I Sogndal Hodlekve finns det fina pister, men min önskan är lössnö/skog/toppturer. Jag är kunskapsfattig gällande tekniska termer, vad är freestyle, freeride, camber och allt det där? Jag har ett par Atomic pistskidor nu, men vill köpa utrustning för alla typer av åkning, hur börjar jag undersöka detta? Jag är ingen vass skidåkare, men heller ingen superamatör (även om jag bröt handleden i Mayrhofen ett par år sedan) , men vill verkligen fokusera vintrarna på att åka skidor och känna att jag utvecklas. Vilken utrustning kommer jag behöva för att kunna utnyttja området? Jag inser att mycket tid kommer gå åt till att vara med familjen och njuta av en fin stuga med fin utsikt, men vi kommer bygga en skidbod så förvaringsplats för många skidor finns för att kunna möta alla typer av väder och snö. Hur låter detta? Personligen längtar jag efter att komma igång. Att kunna leva ett vanligt, bra liv med fiske, jakt och vedhuggning under sommar och höst, och sen fokusera på skidåkning mellan dec-maj lockar oerhört. Visst kommer det bli motgångar och när regnet vräker ner vecka efter vecka blir man lite nedslagen. Hade varit kul att höra vad ni tycker om detta upplägg. Kalla det för en 40-årskris, men det är i mina ögon bättre än att byta fru, skaffa fylligare hår och glida runt i en sportbil. Tack på förhand, och jag önskar er alla en fin skidsäsong! Med vänlig hälsning / Fredrik Gustafsson PS: NRK intervjuade mig i påskas då jag såg tomten för första gången: [url=https://www.nrk.no/sognogfjordane/full-gass-og-afterski-_-her-er-planane-for-sogndalsdalen-1.13980808]Nrk hodlekve[/url] DS [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Livsplan. Skidåkning på norska vestlandet. Inspel önskas!
Tillbaka
Topp