Longboard bygge

oscarkarlsson

Ny medlem
Longboard bygge
Hallå där!

Jag åker inte så mycket longboard men har läst runt lite och blivit jävligt sugen på att försöka mej på att bygga en.

Så jag byggde ihop en press idag, har sett en liknande press någonstans men kunde itne hitta den igen så är itne säker på att det funkar. den är 30x100 cm och har bara 6st "pressar". kanske är för lite?

Just nu pressar jag ihop 3 st 4mm furuplywood bara för att testa pressen och limmet. Vet att jag inte ska ha furu sen men hade ingen björk hemma, för det funkar bra med björk sen va?

Hade lite tankar om hur mycket lim och sådär men det märker jag väl förhoppningsvis när jag får ut den här brädan..
Hur länge ska den få va i pressen förresten?

Vad tror ni? Kan det bli en bräda av det här kanske!!

Longboard bygge
Det ser ut som att du kommer få konstig konkav med den pressen.
Jag gjorde snabbt en bild för att visa hur du kan göra det bättre! Tänk dig att det är sett från samma håll som på sista bilden.
68a0c5.png

Då jag har byggt har jag inte heller gjort så att det är helt bågformat eller vad man ska säga (som det råkade vara på bilden jag gjorde nu). Jag brukar ha det platt i mitten så det blir skönare när man pushar. Jag får hoppas att du förstår vad jag menar, vet inte om jag orkar göra en ny bild, haha!

Annars såg den väl bra ut! Att lägga till en eller två extra "pressar" skulle nog också vara bra!

Och ja, det är björkplywood du ska köra med sen!

Lycka till med brädbygget! :)

Longboard bygge
Jo kom också på att det borde vara lite plattare i mitten, om intr annat borde det ju bli lättare att få truckarna perfekt. Angående att det är rakt ute i kanterna tror jag inte spelar så stor roll pga att plywooden som ska pressas ändå inte går så långt ut pga gängstängerna :p eller?

Longboard bygge
Nu börjar det likna ngt, ska bifoga lite bilder, men orkade inte lägga ner så mycket tid på slutfinishen på den här brädan utan det var ju bara för att testa pressen och så och jag tyckte absolut den gjorde jobbet. Har en bräda av björk som ligger i press nu :)

Snödjup

Tillbaka
Topp