Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sommar
Övriga sommaraktiveter
Longboard Hjul
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="turtroll" data-source="post: 960405" data-attributes="member: 120669"><p>Tänkte lite kort ge min syn på några saker som diskuterats i tråden.</p><p></p><p>Jag har väldigt grov asfalt i 10km hemifrån mig och in till "byn" </p><p></p><p>*kullager , fabrikat spelar litet om ingen roll, har från seismic 350:- till no name :-99 märker ej skillnad,</p><p> viktigt dock att det är bra smort, olja försvinner fort, fett går trögt , jag blandar olja och fett = kräm konsistens</p><p> EX: motorolja/TT olja/propelleraxelfett/kullagerfett, mm</p><p></p><p> Känns detta jobbigt, gå till en bygghandel och köp en liten tub med fett avsett till att smörja mejsla</p><p> till bilmaskiner/borrhammare , detta har "rätt" konsistens direkt</p><p></p><p>*Rengör och smörjer typ varje 30mil</p><p></p><p>*Hjul , 75mm 77-80A är optimalt för energi tillfört / energi tillbaks , större rullar dock mjukare , mindre "bullrigt" som det utryktes i början av tråden, SÅVIDA de inte har stor kärna, MAO det är inte diametern som </p><p> avgör , utan djupet av uretanen . Ex på bra hjul gumballs 76mm / centrax 77&83mm / big zigz 75mm </p><p></p><p>*aceton är dyrt och löser fett olja relativt dåligt , lacknafta/thinner bättre och billigare </p><p></p><p>*Kör inte på hårdare bushings än du behöver för stabiliteten, anv. 3-5mm gummispacer mellan truck och bräda</p><p> undvik flashiga flywheels med "fälg" (stor kärna) </p><p> När du fått bort vibrationer , har du även fått en bräda som rullar bättre (längre per kick) </p><p> </p><p>*Håll dig mellan 75-83mm och max 80A på hjul , finns igen anledning till mindre resp större hjul</p><p></p><p> Läs denna tråd så vet du allt du behöver veta om hjul</p><p></p><p> <a href="http://www.silverfishlongboarding.com/forum/abec-11/103288-abec-11-updates.html" target="_blank">http://www.silverfishlongboarding.com/forum/abec-11/103288-abec-11-updates.html</a></p><p></p><p>EDIT: 77-80A gäller åkare som mig runt 80kg , väger du <70kg ska du nog åka på 75A eller kanske t.o.m 73A t.ex , 3dm avilas eller nersh hjul i 76A som anses vara betydligt mjukare än de anges i hårdhet</p><p></p><p></p><p>Hmmm... svårt att skriva kortfattat</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="turtroll, post: 960405, member: 120669"] Tänkte lite kort ge min syn på några saker som diskuterats i tråden. Jag har väldigt grov asfalt i 10km hemifrån mig och in till "byn" *kullager , fabrikat spelar litet om ingen roll, har från seismic 350:- till no name :-99 märker ej skillnad, viktigt dock att det är bra smort, olja försvinner fort, fett går trögt , jag blandar olja och fett = kräm konsistens EX: motorolja/TT olja/propelleraxelfett/kullagerfett, mm Känns detta jobbigt, gå till en bygghandel och köp en liten tub med fett avsett till att smörja mejsla till bilmaskiner/borrhammare , detta har "rätt" konsistens direkt *Rengör och smörjer typ varje 30mil *Hjul , 75mm 77-80A är optimalt för energi tillfört / energi tillbaks , större rullar dock mjukare , mindre "bullrigt" som det utryktes i början av tråden, SÅVIDA de inte har stor kärna, MAO det är inte diametern som avgör , utan djupet av uretanen . Ex på bra hjul gumballs 76mm / centrax 77&83mm / big zigz 75mm *aceton är dyrt och löser fett olja relativt dåligt , lacknafta/thinner bättre och billigare *Kör inte på hårdare bushings än du behöver för stabiliteten, anv. 3-5mm gummispacer mellan truck och bräda undvik flashiga flywheels med "fälg" (stor kärna) När du fått bort vibrationer , har du även fått en bräda som rullar bättre (längre per kick) *Håll dig mellan 75-83mm och max 80A på hjul , finns igen anledning till mindre resp större hjul Läs denna tråd så vet du allt du behöver veta om hjul [URL]http://www.silverfishlongboarding.com/forum/abec-11/103288-abec-11-updates.html[/URL] EDIT: 77-80A gäller åkare som mig runt 80kg , väger du <70kg ska du nog åka på 75A eller kanske t.o.m 73A t.ex , 3dm avilas eller nersh hjul i 76A som anses vara betydligt mjukare än de anges i hårdhet Hmmm... svårt att skriva kortfattat [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sommar
Övriga sommaraktiveter
Longboard Hjul
Tillbaka
Topp