Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Lössnö i pisten
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 864384" data-attributes="member: 40931"><p>Ja alltså, det var väldigt breda frågor du ställt som i princip täcker det mesta som har med skidåkning att göra i de flesta former...</p><p></p><p>Men för att svara lite kort så tror jag du ska ha en skida som tex völkl mantra med ~95-105 i midjan. Inte under 95 tycker jag, med hänsyn till att de flesta väl byggda skidor så vitt jag vet i allround-och-offpistsegmentet har minst denna midjebredd. Visst finns det skidor med både 70 och 80 i midjan, men de flesta av dessa är rätt risiga skidor så vitt jag vet. Mantra var bara ett ex som också har ett par år på nacken. Finns säkert nåt ändå bättre alternativ, men det är en kompetent skida.</p><p></p><p>Gällande teknik... ja var ska jag börja... Som Carled säger, position, balans osv. Att du får problem när du försöker skära genom uppkörda puckelfält är förståeligt - det är väldigt svårt. Faktum är att det är såpass svårt att det är omöjligt om du inte har riktigt bra position, kombinerat med erfarenhet och känsla för när det gäller att vara dynamisk och när det gäller att hålla emot. OBS, jag är inte skolad så jag har säkert massa av termerna om bakfoten. Med dynamisk menar jag att anpassa sig efter underlaget istället för att forcera det.</p><p></p><p>För att tackla offpist och mjukare, varierande underlag tycker jag du ska träna på... hmm vad är det nu MM kallar det... Högavlastning ja. Kan låta som grekiska, men på mer begripligt språk innebär detta att "pumpa". Dvs att hitta gunget och använda "lyftet" du får i skidorna till att placera om skidorna mitt i svängen. Kan även göras i större svängar och ger då en lugnare övergång mellan svängarna, jämfört med om du så snabbt du kan kastar över skidorna från kant till kant medans du behåller låg ställning. Men principen är densamme.</p><p></p><p>Det funkar inte att behärska bara carving och inte högavlastning och försöka köra blandad snö. På samma sätt som vice versa. Eller jo det gör det väl iofs, men då ser man ju ut som ingemar stenmark också. När du behärskar båda delarna kan du börja köra fort i stora svängar i dålig snö.</p><p></p><p>Sen är det nog så att ett par skidlektioner skulle göra underverk! Detta är nog mitt bästa tips faktiskt.</p><p></p><p>Och vill än en gång understryka att jag inte är skolad på nåt sätt utan självlärd skibum och det finns antagligen en hel del fel i det jag skrivit. Får se om skribenterna ur de andra tekniktrådarna kommer hit och pissar på mig med termer som låter som grekiska. Jag är också jävligt trött nu så jag orkar inte korrekturläsa. Go natt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 864384, member: 40931"] Ja alltså, det var väldigt breda frågor du ställt som i princip täcker det mesta som har med skidåkning att göra i de flesta former... Men för att svara lite kort så tror jag du ska ha en skida som tex völkl mantra med ~95-105 i midjan. Inte under 95 tycker jag, med hänsyn till att de flesta väl byggda skidor så vitt jag vet i allround-och-offpistsegmentet har minst denna midjebredd. Visst finns det skidor med både 70 och 80 i midjan, men de flesta av dessa är rätt risiga skidor så vitt jag vet. Mantra var bara ett ex som också har ett par år på nacken. Finns säkert nåt ändå bättre alternativ, men det är en kompetent skida. Gällande teknik... ja var ska jag börja... Som Carled säger, position, balans osv. Att du får problem när du försöker skära genom uppkörda puckelfält är förståeligt - det är väldigt svårt. Faktum är att det är såpass svårt att det är omöjligt om du inte har riktigt bra position, kombinerat med erfarenhet och känsla för när det gäller att vara dynamisk och när det gäller att hålla emot. OBS, jag är inte skolad så jag har säkert massa av termerna om bakfoten. Med dynamisk menar jag att anpassa sig efter underlaget istället för att forcera det. För att tackla offpist och mjukare, varierande underlag tycker jag du ska träna på... hmm vad är det nu MM kallar det... Högavlastning ja. Kan låta som grekiska, men på mer begripligt språk innebär detta att "pumpa". Dvs att hitta gunget och använda "lyftet" du får i skidorna till att placera om skidorna mitt i svängen. Kan även göras i större svängar och ger då en lugnare övergång mellan svängarna, jämfört med om du så snabbt du kan kastar över skidorna från kant till kant medans du behåller låg ställning. Men principen är densamme. Det funkar inte att behärska bara carving och inte högavlastning och försöka köra blandad snö. På samma sätt som vice versa. Eller jo det gör det väl iofs, men då ser man ju ut som ingemar stenmark också. När du behärskar båda delarna kan du börja köra fort i stora svängar i dålig snö. Sen är det nog så att ett par skidlektioner skulle göra underverk! Detta är nog mitt bästa tips faktiskt. Och vill än en gång understryka att jag inte är skolad på nåt sätt utan självlärd skibum och det finns antagligen en hel del fel i det jag skrivit. Får se om skribenterna ur de andra tekniktrådarna kommer hit och pissar på mig med termer som låter som grekiska. Jag är också jävligt trött nu så jag orkar inte korrekturläsa. Go natt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Lössnö i pisten
Tillbaka
Topp