Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Lössnö i pisten
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 864424" data-attributes="member: 13863"><p>Lyckos! Du tycks vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. </p><p></p><p>Precis som ovanstående skribenter rekommenderar jag en lite bredare skida med lite större svängradie för den uppkörda snön. Ett par pistoptomerade slalomcarvers med tight svängradie är oerhört svårhanterade i uppkörd snö. Dels är de i allmänhet för styva för att följa det ojämna underlaget samtidigt som de har en tendens att skära "fast" på grund av den smala midjan. Kan vara riktigt jobbigt!</p><p></p><p>För fem år sedan hade jag sagt att en skida med en midja på 80-85 mm skulle vara perfekt. Idag säger jag snarare en skida med 100 - 110 mm midja, skärningsradie på 20-25 (eller något mer), tiprocker. I vinter kör jag ett par K2 Sidestash 188 cm (108 midja) som har visat sig vara grymmt lättkörda just i uppkörd snö, mycket tack vare den förhållandevisa mjuka tipprockern som sväljer ojämnheterna på ett förtjänstfullt sätt. Är det inte allt för puckligt är det bara att bortse från ojämnheterna och köra på mer eller mindre som om underlaget vore jämnt. Mycket trevligt! Att skidorna sedan går som en dröm i orörd lössnö är ju inte mindre kul ...</p><p></p><p>Rent tekniskt är mitt råd att stå på ... det vanligaste felet man ser i uppkört är att åkaren tvärställer skidorna i sladd och fastnar i det ojämna underlaget. Grundtekniken är att köra på i falllinjen (stavas det med tre "l"?) och jämna ut ojämnheterna och carva så gott det går (vilket i praktiken blir en skön blandning mellan sladd och skär). </p><p></p><p>Så lite fart, utjämning och ett par halvfeta skidor med tiprocker är receptet för lycka och framgång i den uppkörda lössnön!</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 864424, member: 13863"] Lyckos! Du tycks vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Precis som ovanstående skribenter rekommenderar jag en lite bredare skida med lite större svängradie för den uppkörda snön. Ett par pistoptomerade slalomcarvers med tight svängradie är oerhört svårhanterade i uppkörd snö. Dels är de i allmänhet för styva för att följa det ojämna underlaget samtidigt som de har en tendens att skära "fast" på grund av den smala midjan. Kan vara riktigt jobbigt! För fem år sedan hade jag sagt att en skida med en midja på 80-85 mm skulle vara perfekt. Idag säger jag snarare en skida med 100 - 110 mm midja, skärningsradie på 20-25 (eller något mer), tiprocker. I vinter kör jag ett par K2 Sidestash 188 cm (108 midja) som har visat sig vara grymmt lättkörda just i uppkörd snö, mycket tack vare den förhållandevisa mjuka tipprockern som sväljer ojämnheterna på ett förtjänstfullt sätt. Är det inte allt för puckligt är det bara att bortse från ojämnheterna och köra på mer eller mindre som om underlaget vore jämnt. Mycket trevligt! Att skidorna sedan går som en dröm i orörd lössnö är ju inte mindre kul ... Rent tekniskt är mitt råd att stå på ... det vanligaste felet man ser i uppkört är att åkaren tvärställer skidorna i sladd och fastnar i det ojämna underlaget. Grundtekniken är att köra på i falllinjen (stavas det med tre "l"?) och jämna ut ojämnheterna och carva så gott det går (vilket i praktiken blir en skön blandning mellan sladd och skär). Så lite fart, utjämning och ett par halvfeta skidor med tiprocker är receptet för lycka och framgång i den uppkörda lössnön! /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Lössnö i pisten
Tillbaka
Topp