Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Lössnö i pisten
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="lleberger" data-source="post: 866063" data-attributes="member: 91099"><p>Tråkigt med backar som inte underhålls, visst att puder är kul så länge det är hyffsat orört men det blir snabbt fördjävligt dåligt om många åker.</p><p></p><p>När det är uppåkt med bara lös snö ovanpå ett hårt jämt lager så är enligt min erfarenhet nyckeln att gå upp på kant ordentligt, ha tryck på båda skidorna och skära genom det lösa, hasar man i svängarna så blir man väldigt mycket mer beroende av jämt underlag eftersom man bara studsar runt uppe på lössnön och kan inte hålla nån vidare fart heller, och så är det lätt att fokus hamnar på att hålla nere farten.</p><p>Men är det värre än så och ojämnt på riktigt så får man börja fokusera på spårvalet, tänka efter var man lägger sina svängar, kan man undvika det värsta så är det ju bra. </p><p>På telemark är det riktigt skönt att svälja större gupp genom att byta kant mitt uppe på krönet, vet inte hur det funkar med alpint dock.</p><p></p><p>Men sen är det även väldigt viktigt att åka i rätt position i balans och ha böjda följsamma ben för att vara beredd på saker man inte hinner se.</p><p>Samtidigt som det gäller att våga och hitta en nivå på backarna där man faktiskt utvecklas istället för att bara ta sig ner med andan i halsgropen.. Ofta är det att hålla nere hastigheten och hasa sig ner som är svårt, pekar man skidorna neråt och släpper på går det ofta bättre, iaf för mig. Det sparar kraft också!</p><p></p><p>Men sen, man märker väldigt stor skillnad på olika skidor när föret är dåligt, hyr du så har du ju chansen att byta.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="lleberger, post: 866063, member: 91099"] Tråkigt med backar som inte underhålls, visst att puder är kul så länge det är hyffsat orört men det blir snabbt fördjävligt dåligt om många åker. När det är uppåkt med bara lös snö ovanpå ett hårt jämt lager så är enligt min erfarenhet nyckeln att gå upp på kant ordentligt, ha tryck på båda skidorna och skära genom det lösa, hasar man i svängarna så blir man väldigt mycket mer beroende av jämt underlag eftersom man bara studsar runt uppe på lössnön och kan inte hålla nån vidare fart heller, och så är det lätt att fokus hamnar på att hålla nere farten. Men är det värre än så och ojämnt på riktigt så får man börja fokusera på spårvalet, tänka efter var man lägger sina svängar, kan man undvika det värsta så är det ju bra. På telemark är det riktigt skönt att svälja större gupp genom att byta kant mitt uppe på krönet, vet inte hur det funkar med alpint dock. Men sen är det även väldigt viktigt att åka i rätt position i balans och ha böjda följsamma ben för att vara beredd på saker man inte hinner se. Samtidigt som det gäller att våga och hitta en nivå på backarna där man faktiskt utvecklas istället för att bara ta sig ner med andan i halsgropen.. Ofta är det att hålla nere hastigheten och hasa sig ner som är svårt, pekar man skidorna neråt och släpper på går det ofta bättre, iaf för mig. Det sparar kraft också! Men sen, man märker väldigt stor skillnad på olika skidor när föret är dåligt, hyr du så har du ju chansen att byta. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Lössnö i pisten
Tillbaka
Topp