lössnöband

freeride_nu

Aktiv medlem
lössnöband
Vad säger alla ärrade powder dogs om s k lössnöband, dvs såna där färgade band på ca 1,5-2 m, som man fäster med ena änden i bindningen och stoppar sen själva bandet innanför snölåset på byxorna. Tanken är alltså att man skall kunna hitta skidan efter ett fall. Kan det va nåt? Funkar det? Använder nån fångremmar nuförtiden? Inte så bra i en lavin har jag förstått.
Alltså, hur kan man hålla rätt på sina dyra lagg (förutom att skruva bindningarna i botten förstås)?

/Ace

lössnöband
Hade ett par för sisådär tio år sedan efter att jag tappat bort en skida och jag måste säga att det faktiskt fungerade, även om det kändes lite Tyskland att ha dom...

lössnöband
dom funkar men dom är grymt jobbiga att hålla på med. när man åkt ett tag har dom en tendens at krypa ut ur pjäxorna. Tanken är god men det håller inte riktigt. sätt recco på skidorna och låt skidsystemets säkerhetsstyrka leta rätt på
dom istället... NÄRÅ!

lössnöband
de funkar!!
Men du ska ha längre än 2m.
Det är som sagt ett helvete att hålla på att pilla tillbaka dem varannat åk (ska nog klura ut en lösning på det problemet!)men det kan det ju vara värt för att slippa ta sig ner utan skidor i lössnö- och köpa nya...
Fångremmar är inte så bra, lite då och då åker man ju pist oxå- om du crashar och bindningen löser ut så jagar skidan dig om du har fångrem...

lössnöband
En lösning som borde fungera skulle vara att buntaihop bandet med en gummisnodd. Men då måste du i den fria ändan sätta lite kardborre eller liknande som du sedan kan fästa i byxan. Gummisnodden måste ju ge sig innan kardborren.

lössnöband

Ett bra alternativ är att använda fångremmar kombinerat med skistoppers.

En tumregel kan då vara:
- Mer än 50 cm lössnö: Fångremmar på!
- Ingen lössnö. Fångremmar av!

MVH/ ;-) MM

lössnöband
Skojar ni? Man kan ju för tusan inte använda lössnöband!! Nån måtta på Tysk/Fransk/Dansk fasoner får det ju vara om man kommer från Sve.!!
Fångstremmar??? Ja du, om du vill ha ett jack i huvet så kan det ju vara bra... Tappa skidan i 70 blås med fångstremmar!! finns ju smidigare sätt att ta livet av sig...

lössnöband
Personligen tror jag fångremmarna passar bättre i sängkammaren där de kan användas vid diverse trevliga sexlekar. Här slår fångremmar lössnöband och skistoppers (som ju nära nog är värdelösa i sängkammarsammanhang) med hästlängder.

Som lite hitme-grabb låg jag efter lite för våldsam åkning en period på sjukhus i Österrike. Killen bredvid hade väl gått igenom en handfull operationer och hade säkert tresiffrigt med spik i benet. Hans skida hade fastnat under en rot medan han själv i godan ro fortsatte nedför i full karriär. Både karriären och det rofyllda tillståndet tog dock abrupt slut när fångremmen, som lämpligt nog halkat upp strax ovanför pjäxan, satte stopp.

Själv klarade jag mig med lite medvetslöshet, hjärnskakning, skrapsår i ansiktet och ett par brutna ben i ena handen. Inte mycket att sätta emot.

Vid löshälsåkning är det ju snarare regel än undantag med fångrem. Jag har dock hittills inte sett mycket som håller för en rejäl fullkraftskrasch. Går inte vajern eller snabbkopplingen ryker ju hela infästningen i pjäxan.

HitMe

Mannen, Myten, Minnesluckan.

lössnöband

Jag måste inledningsvis erkänna att jag inte har någon erfarenhet av fångremmar som placeras som strypsnaror kring benet... Låter ju inte speciellt smart!

Som telemarksåkare använder jag konstant fångrem och har dessbättre inte upplevt några av de skräckscenarium som räknas upp.

Vad som dock känns viktigt att påpeka är att en korrekt konstruerad fångrem skall lossna vid större belastning. Dvs. fångremmen är konstruerad för att gå av om man tex. hamnar i en lavin.

Men... var det inte så att den ursprungliga frågan var hur man skulle undvika och tappa bort sina skidor vi fall i lössnö? Inte ens vid riktigt brant åkning brukar väl ett fall i lössnö leda till några längre åkturer på baken med skidorna som väderkvarnsvingar i släptåg. Eller...?

MVH/MM

lössnöband
Var det inte dig jag såg i Hundfjället runt nyår, med X-Scream, Skyhoy, hjälm och allt? Jag tycker nog du kunde ösa på lite bättre i backen...

Personligen tappar jag sällan skidorna om det inte är en rätt rejäl krash, och då går ju i stor sett alltid fångremmen (telis) av. I praktiken gör den ju då mycket liten nytta.

HitMe

lössnöband
Fångstremmar har alltid funkat bra för mig, det gäller bara att få till en riktig lassoögla när man hänger vid bardisken på after-whatever och fångar in smågittorna med dem. Har men en stor uppsättning med snaror har man snart lyckats knyta fast en hel hord med gittor att sprida sina världsvana kommentarer till innan man skall övergå till fångstremsanvändande i sängkammarmiljö. Spritningen blir också mycket enklare när man vet att hjorden är under kontroll.

Vad man skall med fångstremmar till i backen är för mig ett stort mysterium. För det första så ramlar man inte; så tappar man skidorna beror det på att bindningen inte går att dra till tillräckligt vilket är ett resultat att man har gjort ett materialvalsfel vilket gör att man får stå sitt kast. Och hur som helst så är man väl inte fattig?!?! Det är la bara att köpa nya skidor om man tappar bort dem. Skidtillverkarna skall väl också ha nåt att göra, dessutom är risken bra mycket större att man tappar bort grejerna när after-whatevern tar slu och man skall leda sin fångstremsbeprydda hjord av smågittor hem till sängkammaren för att fördjupa dem lite i vridstyvhet och äggställningar.

/JCM

lössnöband

Faktum är ... att det säkert var mig du såg! Hade jag vetat att du var närvarande hade jag självklart plockat av hjälmen knipit ihop rejält och lagt en klockren elva genom skogen ovanför restaurangen med landning direkt vid bardisken. ;-))

Förresten... kanske en ovanligt naiv fråga, men använder man inte fångrem till Mono, eller kör alla riktiga karlar med uppknäppt Hawaiskjorta och pjäxorna direkt skruvade i skidan?

MVH/ :-) MM

lössnöband
Nej, till monon kör man på klassiskt vis med skistoppers där pinnen på insidan sågats av.

Din efterhandskonstruktion till spårval var intressant. På ett föredömligt sätt har ju nu även Hundfjället insett spritens betydelse för skidsporten och flyttat backen närmare baren (eller var det tvärtom, jag har glömt de absoluta koordinaterna). Det nya kortare relativa avståndet backe-bar gör spårval som de av dig ovan beskrivna mycket lättare. Förr fick man ju ta fart utav bara faaan och ta avstamp på någon pistmaskin eller omkullfallen turist för att få hoppet att nå fram ända till baren.

HitMe (som inte hade monon i Sälen denna gång)

lössnöband
Du säger att man inte rör sig några längre sträckor vid ett fall i lössnö. Hmmm, det kanske gäller för telisåkare, men när jag ligger i 110 blås nerför framsidan på aguille du midi ska du se på dundervurpor.

En gång när jag var riktigt rävig la jag en etta nerför framsidan men när jag var nästan nere, måste legat i 400-420 blås, kraschade jag när jag skulle bonka en isbjörn. Hade inte gjort det så många gånger.

Efter kraschen reste jag mig upp och insåg att jag hade glidit till Les Houches...jävla tur att jag inte hade fångremmar då ska du veta. Det är en sträcka på flera kilometer och vem vet vad som kunde ha hänt med ett par lagg hängande efter mig. Vi ses på framsidan av Mt. Everest.

Använd inte fångremmar.

>> radikala rAgnar <<

lössnöband
Lösnöband : funkar men det är ett helsike att hålla på att pilla med dom när dom kryper ut av sig själva.

Fångremmar : Förutom den rena jack i pannan tekniken och ovan beskrivna lämlestningsscenarion så fungerar också skidorna som ett ankarare och drar ner dig om du hamnar i en lavin med fångremmar...

freeride.nu: Du måste sett fel i hastigheten, finns inga isbjörnar längre i Cham, dom sista som planterades in åts upp av den ganska ovanliga köttätande Chamoisen. Det kan dock varit en förklädd alpkaja...

Tillbaka
Topp