Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Mammut - Element Barryvox
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="faersking" data-source="post: 1004017" data-attributes="member: 139633"><p>Lånar tråden lite.</p><p></p><p>Jag står i valet och kvalet mellan en Element och en Pulse. Jag är en glad amatör som får ihop cirka 20 skiddagar på ett år. Jag tänkte mest testa mina argument och se vad alla proffstyckare tycker.</p><p></p><p>Min nuvarande uppfattning är att Pulse har fler funktioner än jag har någon nytta av.</p><p></p><p>* Att kunna flagga på en redan avflaggade begravd vid flera begravda. Jag tänker att man inte kommer ha någon större glädje av detta, utan att man börja sonda eller markerar platsen med en stav eller dylikt innan man går vidare för att hitta nästa person.</p><p></p><p>* Skifta till analog sökning. Detta skulle jag nog inte börja fippla med i en skarp situation.</p><p></p><p>* Visa puls/livstecken. Fungerar bara om den jag söker efter, eller den som söker efter mig också har en Pulse. Tänker dock testa denna funktionen i nästa vecka då jag ska till fjälls med två kompisar som båda har Pulse.</p><p></p><p>*Vad jag förstår så har de samma prestanda gällande sökning, köldtålighet och batteritid. Men att Pulse omedelbart ska slå om till sändläge om jag blir tagen av lavin nummer två, medan Element står kvar i sökläge i 8 minuter innan den byter till sänd.</p><p></p><p>Just nu lutar jag mot den billigare och enklare Element där det känns att det är mindre man kan fippla med i en stressig situation. Men jag vill inte stå på en begravning och förklara att polarens liv var värd i runda slängar 1000 spänn för att jag snålade med köp av transa.</p><p></p><p>Är det något jag missat eller tycker ni att jag tänker fel med något? Bju på bara.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="faersking, post: 1004017, member: 139633"] Lånar tråden lite. Jag står i valet och kvalet mellan en Element och en Pulse. Jag är en glad amatör som får ihop cirka 20 skiddagar på ett år. Jag tänkte mest testa mina argument och se vad alla proffstyckare tycker. Min nuvarande uppfattning är att Pulse har fler funktioner än jag har någon nytta av. * Att kunna flagga på en redan avflaggade begravd vid flera begravda. Jag tänker att man inte kommer ha någon större glädje av detta, utan att man börja sonda eller markerar platsen med en stav eller dylikt innan man går vidare för att hitta nästa person. * Skifta till analog sökning. Detta skulle jag nog inte börja fippla med i en skarp situation. * Visa puls/livstecken. Fungerar bara om den jag söker efter, eller den som söker efter mig också har en Pulse. Tänker dock testa denna funktionen i nästa vecka då jag ska till fjälls med två kompisar som båda har Pulse. *Vad jag förstår så har de samma prestanda gällande sökning, köldtålighet och batteritid. Men att Pulse omedelbart ska slå om till sändläge om jag blir tagen av lavin nummer två, medan Element står kvar i sökläge i 8 minuter innan den byter till sänd. Just nu lutar jag mot den billigare och enklare Element där det känns att det är mindre man kan fippla med i en stressig situation. Men jag vill inte stå på en begravning och förklara att polarens liv var värd i runda slängar 1000 spänn för att jag snålade med köp av transa. Är det något jag missat eller tycker ni att jag tänker fel med något? Bju på bara. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Mammut - Element Barryvox
Tillbaka
Topp