Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Mammut - Element Barryvox
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="OHellsing" data-source="post: 1038471" data-attributes="member: 108610"><p>Alla moderna (efter 1980-nått) transceivers sänder på 457kHz så alla kan hitta alla (med träning såklart) , oavsett märke och modell. </p><p></p><p>W-link, det som pulse sänder extra data så som livstecken på är olika för Europa (inkl Island) och Nordamerika. Japan tillåter enl. Wikipedia inte W-link. </p><p></p><p>Pulse-funktionen är jag personligen väldig kluven till. Har alla den så är det såklart toppen, men har bara ett par i gruppen det så inbjuder det till vissa moraliska dilemman. </p><p>Tänk dig att du åker i en grupp på 5 personer där 2 har Pulse-funktionen på sina transceivers och resten har element. Allt går åt helvete och 3 blir begravda i en lavin, två med element och en med pulse. Du har en pulse och ser livstecken på den begravda pulsen, den ligger 30m bort. De andra två hittas 10 respektive 12m bort. Vem/vilka gräver du upp? </p><p>Det går att göra scenariot ännu elakare mot din moraliska kompass, men jag tror du förstår varför iaf jag är lite kluven. </p><p></p><p>PS. Bootfitta svarade faktiskt på din fråga på enklast möjliga och faktiskt korrekta sätt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="OHellsing, post: 1038471, member: 108610"] Alla moderna (efter 1980-nått) transceivers sänder på 457kHz så alla kan hitta alla (med träning såklart) , oavsett märke och modell. W-link, det som pulse sänder extra data så som livstecken på är olika för Europa (inkl Island) och Nordamerika. Japan tillåter enl. Wikipedia inte W-link. Pulse-funktionen är jag personligen väldig kluven till. Har alla den så är det såklart toppen, men har bara ett par i gruppen det så inbjuder det till vissa moraliska dilemman. Tänk dig att du åker i en grupp på 5 personer där 2 har Pulse-funktionen på sina transceivers och resten har element. Allt går åt helvete och 3 blir begravda i en lavin, två med element och en med pulse. Du har en pulse och ser livstecken på den begravda pulsen, den ligger 30m bort. De andra två hittas 10 respektive 12m bort. Vem/vilka gräver du upp? Det går att göra scenariot ännu elakare mot din moraliska kompass, men jag tror du förstår varför iaf jag är lite kluven. PS. Bootfitta svarade faktiskt på din fråga på enklast möjliga och faktiskt korrekta sätt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Mammut - Element Barryvox
Tillbaka
Topp