Man har inte hängt med - kan någon hjälpa mig med att hitta rätt utrustning?

Dubbel

Ny medlem
Hoppas någon kan hjälpa en förvirrad före detting, som numera är bosatt i Danmark och hinner med 1-2 veckors åkning per år. Är 189 cm lång och väger dryga 80 kg.

Jag har bestämt mig för att uppgradera mig vad gäller skidutrustning. Kör just nu på ett par Scott Pure från 2007, 188 cm och har fortfarande mina gamla X-wave 10 som jag köpte i Val d Isere 2001. Så man kan lugnt säga att det är dags att förnya sig lite.

Efter att ha letat runt på forumet inser jag att jag inte alls hängt med. Helt plötsligt heter det tailrocker, tiprocker, taper och allt möjligt annat. Och folk snackar om att skidorna ska vara minst 120 mm under sulan för att man inte ska sjunka genom nypreppad pist efter att ha hoppat över en puckel.

Skulle vilja ha ett par skidor som är fartstabila i pisten men kan svänga så pass att man inte bränner igenom en skidskola utan att se dem. Det blir en del åkning med frugan och danska vänner på släptåg, så de ska funka i pist Utanför pisten får det gärna vara lite mer flyt jämfört med nu, tycker de hugger lite och gräver ner sig efter mindre luftfärder. Men samtidigt blir det inte mycket åkning med de gamla bummarkompisarna i djupsnö.

Har läst mig fram till att K2 Annex 108 eller Salomon Q-105 skulle kunna vara något som passar mig. Och vad gäller pjäxor tycker jag att X-wave är bekväma, så kanske ett par Quest 110 skulle kunna funka.

Skulle gärna testa en massa skidor, men känner att jag helst skulle vilja köpa grejer på nätet innan säsongen drar igång, eftersom den lika snabbt är över för min del.

Vore tacksam för lite hjälp från experterna...

Jag tycker du landat väl i dina egna efterforskningar. Q-105 finns till lagom peng hos conrad ( http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1428 ) . Vill du vara mer patriotisk är Extrem Project 100 ett alternativ, något högre prisklass dock... Pjuck är vanskligt att rekommendera och handla på distans, men som en utgångspunkt att testa är du nog på spåret där oxå. Känner du dig wild and crazy är det ju bara klicka hem dem och kränga vidare med förlust om de inte passar...

Senast ändrad:
Om du är i Danmark (och inte vill sticka ut) så ta din skostorlek och addera 5 och så köper du den pjäxan - Funkar skitbra om man är dansk gubbe.

Q-105 är just det, en skida som ffa gör sig bra på hårdare underlag, men tack vare en i mina ögon riktigt trevlig rockerprofil ändå flyter väldigt bra för en skida i den breddklassen. Q-105 är en skida som jag har önskat att salomon skulle bygga under några år. Nu finns alternativ för många i de olika breddklassrna. 122 och 108 om man gillar den jibbiga lekfulla åkningen och 115 eller 105 om man inte åker baklänges och vill ha lite mer respons i skidans tail.

mer info finns här http://blistergearreview.com/gear-reviews/2013-2014-salomon-quest-105

//jens tech-rep salomon

Tack för svaren. Vi har en ganska bra butik, så jag kan gå ner och prova pjäxor, men det bästa vore ju om man hade en backe i närheten. Q-105 verkar som en skida som skulle passa mig. Någon som har andra förslag? Har kikat på Gotama, men är tveksam till att det dels är en äldre modell och att den har fullrocker som kanske kan kännas fladdrig i pist. Men nu har jag aldrig testat en skida med fullrocker...

Funderar även på att sätta på ett par turbindningar, nu när jag ändå är igång med att köpa nytt. Är Salomon Guardian ett bättre alternativ än t.ex. Marker Duke?

Fiskebulle - antar att du menar att de ska sitta löst och bra eftersom man som dansk ändå tillbringar förmiddagen i sängen och eftermiddagen på Mooserwirt? Jag har i alla fall gjort en insats och lärt dem hur man bär sina skidor! (A la Snowroller) Dom blir sura när man påpekar att de inte ens kan det ;-)

Dubbel: Nu vet jag inte var du bor men kan be dig undvika några butiker i Danmark som inte kan med pjäxor ;) Fats vet några som kan oxå..

fiskebulle sa:
Om du är i Danmark (och inte vill sticka ut) så ta din skostorlek och addera 5 och så köper du den pjäxan - Funkar skitbra om man är dansk gubbe.
Haha
"de straemer i fotn min"

Tillbaka
Topp