Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Mantra 102, M6 Mantra (eller Hendryx 917)?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zerode" data-source="post: 1255598" data-attributes="member: 145112"><p>Jag gillar M6:an, körde i stortsätt hela förra säsongen på dem, i alla förhållanden man har här hemma i Åre. </p><p>Den är så som jag önskade att den skulle bli, kvickare lekfullare men ändå en stabil skida</p><p>Den gamla M5 var mer fartstabil, så är det, men den var även stabilare i allt annat med, vilket i mitt tycke blev lite tråkigt emellanåt. Där är M6:an ett stort lyft </p><p>102 är i mitt tycke bättre än gamla M5, den upplever jag livfullare, men tycker den är lite för mycket för mig när det kommer till det jag vill, dvs åka i Åre hela säsongen, i alla fören dessutom. Vi har en magisk vinter nu, men det är inte normalt tyvärr med att det snöar mer eller mindre varje dag som det gjort den senaste tiden. </p><p>Så allround är något jag kollar på när jag tar en skida för dagen. Där kommer inte 102:an in, bredden gör skidan stabil, men den får även en tyngre känsla. </p><p>Kör en del på Blaze106 med en PT bindning på, och även om den är bredare, så uppelever jag den livligare och lättare än 102:an med. </p><p>Gillar man dock stabila skidor, så är ju 102:an ett bättre val. </p><p></p><p>Det jag gillar med M6:orna är att jag kan göra lite vad jag vill med dem, vill jag köra kortsväng så är det inga problem, vill man sen släppa ut skidan i långsväng så gör man det naturligt. </p><p>Sen har de det klassiska is-greppet som Völkl har, så man kan carva rätt hårt med dem och ha ett tryggt grepp i snön, vilket är kul. </p><p>Sen känns isgreppet skönt när det är isiga backar, inte för att jag bränner för fullt i en isig pist med dem, men man är inte orolig när det dyker upp isiga partier </p><p>Sen gillar jag även hur jag kan styra farten med dem, kommer man in i partier där det är mycket folk, så är det lätt att bromsa ner fart genom svängar, och inte alltid behöva sladda ner den. </p><p>Tänkte speciellt på det i kväll under kvällsåkningen, då det vimlade av folk och skidorna jag testade hade en mer storslalom karaktär och därmed inte gjorde det lika naturligt att bromsa farten med hjälp utav skidorna. Lite intressant då de tillhör samma familj, men de är lite smalare och borde vara lättsvängdare. Men skall åka mer på dem och se om jag hittar svängandet i dem. </p><p></p><p>Men försök testa, det är alltid bra att göra det. Har kompisar som är bra skidåkare som inte gillade M6an, de upplever den som tung, vilket är intressant då jag tycker den är livlig och kvick. Så man upplever skidor olika, vad än folk säger om skidorna, så är det du själv som skall ha dem. </p><p></p><p>Hendyx skidor har jag inte testat, vilket är lite dumt då jag känner Henrik personligen. Skall försöka få mig några svängar någongång på dem för att se hur de är</p><p>De är ju en friskfläkt i skidvärlden.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zerode, post: 1255598, member: 145112"] Jag gillar M6:an, körde i stortsätt hela förra säsongen på dem, i alla förhållanden man har här hemma i Åre. Den är så som jag önskade att den skulle bli, kvickare lekfullare men ändå en stabil skida Den gamla M5 var mer fartstabil, så är det, men den var även stabilare i allt annat med, vilket i mitt tycke blev lite tråkigt emellanåt. Där är M6:an ett stort lyft 102 är i mitt tycke bättre än gamla M5, den upplever jag livfullare, men tycker den är lite för mycket för mig när det kommer till det jag vill, dvs åka i Åre hela säsongen, i alla fören dessutom. Vi har en magisk vinter nu, men det är inte normalt tyvärr med att det snöar mer eller mindre varje dag som det gjort den senaste tiden. Så allround är något jag kollar på när jag tar en skida för dagen. Där kommer inte 102:an in, bredden gör skidan stabil, men den får även en tyngre känsla. Kör en del på Blaze106 med en PT bindning på, och även om den är bredare, så uppelever jag den livligare och lättare än 102:an med. Gillar man dock stabila skidor, så är ju 102:an ett bättre val. Det jag gillar med M6:orna är att jag kan göra lite vad jag vill med dem, vill jag köra kortsväng så är det inga problem, vill man sen släppa ut skidan i långsväng så gör man det naturligt. Sen har de det klassiska is-greppet som Völkl har, så man kan carva rätt hårt med dem och ha ett tryggt grepp i snön, vilket är kul. Sen känns isgreppet skönt när det är isiga backar, inte för att jag bränner för fullt i en isig pist med dem, men man är inte orolig när det dyker upp isiga partier Sen gillar jag även hur jag kan styra farten med dem, kommer man in i partier där det är mycket folk, så är det lätt att bromsa ner fart genom svängar, och inte alltid behöva sladda ner den. Tänkte speciellt på det i kväll under kvällsåkningen, då det vimlade av folk och skidorna jag testade hade en mer storslalom karaktär och därmed inte gjorde det lika naturligt att bromsa farten med hjälp utav skidorna. Lite intressant då de tillhör samma familj, men de är lite smalare och borde vara lättsvängdare. Men skall åka mer på dem och se om jag hittar svängandet i dem. Men försök testa, det är alltid bra att göra det. Har kompisar som är bra skidåkare som inte gillade M6an, de upplever den som tung, vilket är intressant då jag tycker den är livlig och kvick. Så man upplever skidor olika, vad än folk säger om skidorna, så är det du själv som skall ha dem. Hendyx skidor har jag inte testat, vilket är lite dumt då jag känner Henrik personligen. Skall försöka få mig några svängar någongång på dem för att se hur de är De är ju en friskfläkt i skidvärlden. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Mantra 102, M6 Mantra (eller Hendryx 917)?
Tillbaka
Topp