Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Marker Baron - break down - vems fel?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="GoranC" data-source="post: 1051342" data-attributes="member: 138899"><p>Måste vara någon form av materialutmattning </p><p>Baronen är väl helt i plast förutom mekanismen för gåläget, fjäder. Och nitarna som hålller i hop det hela. Men plast är starkt, man bygger ju flygplan av det, så det borde inte gå sönder av det.</p><p>Men svårt att veta, du kan ju ha brutit av något som inte var dimensionerat för kraften i en enormt kraftig stoppsladd. Mer troligt att dom fått sig en smäll i hanteringen nån stans än att du åkt så att det blivit så. Handlar om rörelseenergi och sträcka, som att bromsa hårt från 100 kontra köra in i en bergvägg. Betydligt enklare att slå bindningen mot något hårt och stumt för att den skall gå sönder än att åka så att den för det. Det skall ju bindningen lösa ut för långt innan.</p><p>Så min slutsats. Den har fått en smäll i hanteringen och du lyckades överskrida den kvarvarande styrkan med din stoppsladd.</p><p>/GC</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="GoranC, post: 1051342, member: 138899"] Måste vara någon form av materialutmattning Baronen är väl helt i plast förutom mekanismen för gåläget, fjäder. Och nitarna som hålller i hop det hela. Men plast är starkt, man bygger ju flygplan av det, så det borde inte gå sönder av det. Men svårt att veta, du kan ju ha brutit av något som inte var dimensionerat för kraften i en enormt kraftig stoppsladd. Mer troligt att dom fått sig en smäll i hanteringen nån stans än att du åkt så att det blivit så. Handlar om rörelseenergi och sträcka, som att bromsa hårt från 100 kontra köra in i en bergvägg. Betydligt enklare att slå bindningen mot något hårt och stumt för att den skall gå sönder än att åka så att den för det. Det skall ju bindningen lösa ut för långt innan. Så min slutsats. Den har fått en smäll i hanteringen och du lyckades överskrida den kvarvarande styrkan med din stoppsladd. /GC [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Marker Baron - break down - vems fel?
Tillbaka
Topp