Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Marker baron/duke eller Salomon Guardian/Atomic Tracker
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="skiX3m" data-source="post: 1075055" data-attributes="member: 35452"><p>Såg att tråden var gammal, men tänkte ändå slänga in några kommentarer:</p><p></p><p>Det ska tilläggas att Guardian och dess varianter under diverse andra namn glappar betänkligt mot skidan när de ställs på kant. Markerbindningarna (både royalty- och tourserien) är i princip helt utan glapp mot skidan, även om min Baron börjat visa antydan till glapp, men då har jag kört på den sedan 2011. När jag kollade just glappet för två säsonger sedan, när jag hade upptäckt det på en Guardian 16 fanns det inte, så jag antar att det kanske är rälsen eller spåren som blivit slitna av allt ishackande man får stå ut med med Markerbindningarna.</p><p></p><p>Kör som sagt själv på en Marker Baron (samma konstruktion som en Duke men med lägre DIN-skala) sedan 2011 och frun kör på en Tour F10 (samma konstruktion som Tour F12 utan EPF men med lägre DIN-skala) sedan 2013. Baronen ser ut att bestå av mer robusta material, men många av de metallklingande delarna är faktiskt (stabil) plast. Sedan är Baronen mer "täckt" i tådel än Touren, men jag är tveksam till om det har någon direkt funktion annan än kosmetisk. Båda bindningarna har problem med att de packar is under ramen när man går. Håller dock med det tidigare inlägget om att den lilla vikbara tygbiten för att växla mellan gå och åk läge slår metallspännet på Baronen (och Duken) i 9 fall av 10 (enda gången jag upplever metallspännet som bättre är varma vårdagar när man växlar utan handskar på; då är metallspännet marginellt bekvämare att hålla i?)</p><p></p><p>Om snöpark under sulorna är min erfarenhet att F10 (tillika F12 eftersom de i princip är samma bindningskonstruktion) är mindre känslig för snö under pjäxorna än vad som är fallet för Baronen (tillika Duken) som definitivt är lite stingslig. Här kanske sulorna på pjäxorna iofs har betydelse. Jag har Vibramsulor på mina och frun har plast.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="skiX3m, post: 1075055, member: 35452"] Såg att tråden var gammal, men tänkte ändå slänga in några kommentarer: Det ska tilläggas att Guardian och dess varianter under diverse andra namn glappar betänkligt mot skidan när de ställs på kant. Markerbindningarna (både royalty- och tourserien) är i princip helt utan glapp mot skidan, även om min Baron börjat visa antydan till glapp, men då har jag kört på den sedan 2011. När jag kollade just glappet för två säsonger sedan, när jag hade upptäckt det på en Guardian 16 fanns det inte, så jag antar att det kanske är rälsen eller spåren som blivit slitna av allt ishackande man får stå ut med med Markerbindningarna. Kör som sagt själv på en Marker Baron (samma konstruktion som en Duke men med lägre DIN-skala) sedan 2011 och frun kör på en Tour F10 (samma konstruktion som Tour F12 utan EPF men med lägre DIN-skala) sedan 2013. Baronen ser ut att bestå av mer robusta material, men många av de metallklingande delarna är faktiskt (stabil) plast. Sedan är Baronen mer "täckt" i tådel än Touren, men jag är tveksam till om det har någon direkt funktion annan än kosmetisk. Båda bindningarna har problem med att de packar is under ramen när man går. Håller dock med det tidigare inlägget om att den lilla vikbara tygbiten för att växla mellan gå och åk läge slår metallspännet på Baronen (och Duken) i 9 fall av 10 (enda gången jag upplever metallspännet som bättre är varma vårdagar när man växlar utan handskar på; då är metallspännet marginellt bekvämare att hålla i?) Om snöpark under sulorna är min erfarenhet att F10 (tillika F12 eftersom de i princip är samma bindningskonstruktion) är mindre känslig för snö under pjäxorna än vad som är fallet för Baronen (tillika Duken) som definitivt är lite stingslig. Här kanske sulorna på pjäxorna iofs har betydelse. Jag har Vibramsulor på mina och frun har plast. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Marker baron/duke eller Salomon Guardian/Atomic Tracker
Tillbaka
Topp