Marker Baron som alpinbindning?

e_kjellgren

Ny medlem
Jag gjorde väl bort mig lite kan man säga, som inte kollade upp vad det var för bindning när jag for fram på Sport-Conrad.

Hur mycket bättre är renodlade alpinbindningar än baronerna?

Ska jag göra mig mödan att montera bort dom och skicka tillbaks?

/Evert

Har köpt ett par Völkl Kendo, och har tänkt åka 100% utför. Inga toppvandringar inplanerade.
70/30 pist/off-pist.

Om du inte har tänkt gå på tur med skidan skulle jag helt klart lämna tillbaka den. Men om du har ett par stighudar så skulle jag spara bindingen, kan ju hända att du vill gå en bit någon gång.

Förlåt Evert, men det här kan vara veckans stolpskott. :D
Som att komma till hockeymatchen med långfärdsskriskor. "Grabbar, tror ni det här funkar, eller köpte jag grisen i säcken?"

Skicka tillbaka och ta ett par griffon istället.
(Eller så behåller du dem och börjar topptura? En topptur i fint väder och med bra snö är oslagbart!)

Vart bor du?
Jag har en 916 STH, ny i kartong. Kan kanske tänka mig att göra upp om ett byte om du hellre vill ha den.

Baron är iofs inte dålig. Bra vridstyvhet. Dock väl hög.

i baggeland kränger vi baron hejvilt. Kommer ju inte vara några problem att köra med den i pisten. nackdelen är väl vikten och höjden.

Men det är en väldigt fin bindning, så om du vill få sålt den så ska inte det vara några problem.

e_kjellgren sa:
Ok. Inte i mina krokar direkt. Baronen är dock lättsåld, så det löser sig nog ändå för din del.

Jag hade dock köpt ett par hudar istf att sälja bindningen, precis som föreslås ovan.

Senast ändrad:
Jag kör baron i pist och offpist med scott crusade, funkar mycket bättre än väntat!

Behåll baronerna, tycker inte att man märker vikten speciellt utför. Träna ben?:D

@e_kjellgren
Om du inte är en extremt avancerad åkare (men då skulle nog inte Kendo vara ditt val) så tror jag det kommer att fungera alldeles utmärkt med ett par Baron även om du mestadels kör pist. Eftersom de redan är monterade på skidan tycker jag du ska testa, förstår inte varför det inte skulle fungera. Att du kommer lite högre upp är ju snarare en fördel när du "carvar" i pisten.

Även om du inte kommer att köpa några hudar och gå på toppturer är det inte så dumt att kunna lyfta hälen när det ska "hajkas" i inledningen eller slutet av ett offpiståk. Och nu har du ju möjlighetet att testa toppturer! Om jag var som du skulle jag behålla bindningen!

/MM

Tillbaka
Topp