Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Marker Duke vs Marker King Pin
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Corin" data-source="post: 1055779" data-attributes="member: 54815"><p>Jag drar igång den här tråden, då jag int ids starta nån ny.</p><p></p><p>Jag står inför ett framtida bindningsköp. I Verbier behövs inte mycket turande, så det är inför april i Vindelfjällen och maj i Gränsen det gäller. Och även nästa vinter som förhoppningsvis spenderas i Kanadaland.</p><p></p><p>Ursprunget till införskaffandet av nya bindningar, är att jag är helt färdig med rambindningar. Bytte precis från gamla Duke till Jester Pro på mina Opinion, och skillnaden är ju helt enorm. Det är framförallt den lägre höjden, skillnaden i flex, och avsaknaden av glapp jag gillar. Mina Duke var rejält slitna, och jag var därför orolig för tjuvsläpp hela tiden, men det har jag alltså nu kommit bort från. Och nu vill jag ha samma grej när det ska turas.</p><p></p><p>Valet står ju egentligen mellan Beast och Kingpin. Jag lutar mer åt det senare pågrund av häldelen, det känns säkrare på nåt vis. Men, till saken hör att jag är hyfsat okunnig när det gäller tech, och har aldrig testat någon. Så därför vänder jag mig till den stora kunskapsbanken som är Freeride.</p><p></p><p>Jag tycker att bindningar generellt är ganska klurigt, och det är inte alltid lätt att veta vad man ska ha eller hur man ska ställa in dem. I recensionen på Kingpin skrivs det om omotiverade utlösningar, men här har skrivits om ”normala” utlösnings, flera på en och samma dag. För mig är detta främmande. Det är ytterst sällan mina bindningar löser ut, då det är ytterst sällan jag vill att de ska lösa ut. Jag vill absolut kunna åka så fort det bara går, alltid. Det är en otroligt stor del av vad skidåkning handlar om för mig. Det betyder att bindningarna inte ska lösa ut när man dundrar utför nå pillows i brant skog, eller när man kör hoppsväng mellan stenar i en brant satans ränna, men ska lösa ut när man överroterar en 3:a i tungpuder. Är det möjligen för mycket att begära av en techbinding? Duken klarade (typ) av det när den var helt perfekt inställd, men det var ganska svårt att få till, och det behövde justeras nästan varje dag. </p><p></p><p>Finns det några råd att få?</p><p></p><p>Värt att nämna är att pjäxorna också behöver bytas ut relativt snart, och det lutar åt Pinnacle 130 LV, men inget är provat eller så. När det gäller skidor att montera bindningarna på har jag ingen aning faktiskt. För Sverige, kanske Opinion 108, för Kanada, kanske nåt annat. Det är ett separat problem.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Corin, post: 1055779, member: 54815"] Jag drar igång den här tråden, då jag int ids starta nån ny. Jag står inför ett framtida bindningsköp. I Verbier behövs inte mycket turande, så det är inför april i Vindelfjällen och maj i Gränsen det gäller. Och även nästa vinter som förhoppningsvis spenderas i Kanadaland. Ursprunget till införskaffandet av nya bindningar, är att jag är helt färdig med rambindningar. Bytte precis från gamla Duke till Jester Pro på mina Opinion, och skillnaden är ju helt enorm. Det är framförallt den lägre höjden, skillnaden i flex, och avsaknaden av glapp jag gillar. Mina Duke var rejält slitna, och jag var därför orolig för tjuvsläpp hela tiden, men det har jag alltså nu kommit bort från. Och nu vill jag ha samma grej när det ska turas. Valet står ju egentligen mellan Beast och Kingpin. Jag lutar mer åt det senare pågrund av häldelen, det känns säkrare på nåt vis. Men, till saken hör att jag är hyfsat okunnig när det gäller tech, och har aldrig testat någon. Så därför vänder jag mig till den stora kunskapsbanken som är Freeride. Jag tycker att bindningar generellt är ganska klurigt, och det är inte alltid lätt att veta vad man ska ha eller hur man ska ställa in dem. I recensionen på Kingpin skrivs det om omotiverade utlösningar, men här har skrivits om ”normala” utlösnings, flera på en och samma dag. För mig är detta främmande. Det är ytterst sällan mina bindningar löser ut, då det är ytterst sällan jag vill att de ska lösa ut. Jag vill absolut kunna åka så fort det bara går, alltid. Det är en otroligt stor del av vad skidåkning handlar om för mig. Det betyder att bindningarna inte ska lösa ut när man dundrar utför nå pillows i brant skog, eller när man kör hoppsväng mellan stenar i en brant satans ränna, men ska lösa ut när man överroterar en 3:a i tungpuder. Är det möjligen för mycket att begära av en techbinding? Duken klarade (typ) av det när den var helt perfekt inställd, men det var ganska svårt att få till, och det behövde justeras nästan varje dag. Finns det några råd att få? Värt att nämna är att pjäxorna också behöver bytas ut relativt snart, och det lutar åt Pinnacle 130 LV, men inget är provat eller så. När det gäller skidor att montera bindningarna på har jag ingen aning faktiskt. För Sverige, kanske Opinion 108, för Kanada, kanske nåt annat. Det är ett separat problem. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Marker Duke vs Marker King Pin
Tillbaka
Topp