Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Marker F12 Tour
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="millgard" data-source="post: 822742" data-attributes="member: 115941"><p>Tja, kändes väl som vanligt att åka på... Inte den mest bindningsutmanande åkningen förstås, men till ändamålet sannolikt alldeles alldeles utmärkt. Inga problem att ha på en Sidestash i alla fall.</p><p></p><p>Det var såklart viktigt att justera upp tåplattan så att skon satt tajt i bindningen. </p><p></p><p>Nu var halva skandinaviens alpinungdomslag där och åkte, vilket innebar rätt trånga ytor och konstsnö och hård backe innebär slagigt och ojämnt. Nu åker jag inte alls "aggressivt" (den ende här på FR?) utan försöker åka mjukt och avslappnat, vilket innebar att jag ställde bildningarna på 9 och råkade inte ut för någonting, trots några riktiga hugg&slag i flatljuset.</p><p></p><p>Det är mina första bindningar av denna typ, så jag har inga jämförelser med Duke/Baron osv att göra, men det jag lade märke till är att det är viktigt att hålla pjucken rena från is och snö, eftersom det annars blir skralt med passningen framförallt fram. Och då ökar risken för tjuvsläpp ganska markant. En millimetertjock ishinna under tån gjorde att pjucken hamnade 5mm närmare utlösning... detta alltså om den är justerad för tajt passning.</p><p>Det gäller som sagt säkert alla.</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p>Sedan det där med komposit kontra metall: Det finns komposit som är starkare och styvare än stål till en bråkdel av vikten. Allt är en fråga om design och kostnad. Att en sak skulle vara mindre hållbar för att den är gjord av komposit istället för plast är inte sant. Sak samma för bindningar. Utvecklingen går framåt, och det är en självklarhet att saker blir både lättare och starkare. Se bara på dagens skidor i jämförelse med tjugo år gamla skidor. Är de svagare för att de innehåller mer plast/lättare trä och väger hälften?</p><p></p><p>Jag skulle tro att en F12 är både lättare och lika stark som de tidigare bindningarna helt enkelt. Med hänsyn tagen till något svagare fjädrar då. Det återstår att se vad som ev går sönder efter x skiddagar, men Marker har säkert lärt sig något av Duke/Baronserien.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="millgard, post: 822742, member: 115941"] Tja, kändes väl som vanligt att åka på... Inte den mest bindningsutmanande åkningen förstås, men till ändamålet sannolikt alldeles alldeles utmärkt. Inga problem att ha på en Sidestash i alla fall. Det var såklart viktigt att justera upp tåplattan så att skon satt tajt i bindningen. Nu var halva skandinaviens alpinungdomslag där och åkte, vilket innebar rätt trånga ytor och konstsnö och hård backe innebär slagigt och ojämnt. Nu åker jag inte alls "aggressivt" (den ende här på FR?) utan försöker åka mjukt och avslappnat, vilket innebar att jag ställde bildningarna på 9 och råkade inte ut för någonting, trots några riktiga hugg&slag i flatljuset. Det är mina första bindningar av denna typ, så jag har inga jämförelser med Duke/Baron osv att göra, men det jag lade märke till är att det är viktigt att hålla pjucken rena från is och snö, eftersom det annars blir skralt med passningen framförallt fram. Och då ökar risken för tjuvsläpp ganska markant. En millimetertjock ishinna under tån gjorde att pjucken hamnade 5mm närmare utlösning... detta alltså om den är justerad för tajt passning. Det gäller som sagt säkert alla. Sedan det där med komposit kontra metall: Det finns komposit som är starkare och styvare än stål till en bråkdel av vikten. Allt är en fråga om design och kostnad. Att en sak skulle vara mindre hållbar för att den är gjord av komposit istället för plast är inte sant. Sak samma för bindningar. Utvecklingen går framåt, och det är en självklarhet att saker blir både lättare och starkare. Se bara på dagens skidor i jämförelse med tjugo år gamla skidor. Är de svagare för att de innehåller mer plast/lättare trä och väger hälften? Jag skulle tro att en F12 är både lättare och lika stark som de tidigare bindningarna helt enkelt. Med hänsyn tagen till något svagare fjädrar då. Det återstår att se vad som ev går sönder efter x skiddagar, men Marker har säkert lärt sig något av Duke/Baronserien. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Marker F12 Tour
Tillbaka
Topp