Marker squire med rando-pjäxa

Vad menar du med randopjäxa? Det är sulan som bestämmer det, idag finns det alla möjliga kombinationer av gåläge/inte gåläge och alpinsula/tursula! I en squire vill du ha en sko med en sula som följer iso alpine.

Hustrun har en sådan här pjäxa. Jag är ute efter en ny skida till henne men hon behöver ingen tur-bindning på de nya skidorna. Hon skall bara använda dem till liftburen skidåkning. Har du/ni tips på någon bindning som funkar till det?

Hej,

Skulle rekommendera Marker Baron med justerbar AFD (tådel).
Med gummisulan på pjäxan kommer man att behöva justera höjden på tådelen, vilken man kan med Marker Baron. Som bonus får man en bindning som även går att hika med om man så skulle vilja.
Vi kör på denna kombo med våra turpjäxor, -för pistskidorna. För turskidorna kör vi enbart dynafit bindningar.

Hälsningar Johan

Senast ändrad:
Marker har dock släppt bindningen "lord" som är en vanlig alpinbindning, men med möjlighet att ställa upp tådelen så att den huserar en tursula (som det är på den pjäxan du visade bild på)

Salomon/Atomic Warden funkar oxå för olika sorters sulor och som Lord är det en vanlig alpinbindning utan gåläge.

Hej igen...

Pist, -gärna med en styvare pist-pjäxa och anpassad bindning!
Offpist= fördelaktigt med gå-bindning och anpassad pjäxa..

Vi själva har hamnat i ett läge med en skadad åkare (min sambo, sist i gänget ) som råkat ut för en vurpa i ospårad terräng ( resulterade i en svårare fraktur). Det var +1-1,5m lössnö och det var ca +100m-150m att gå. Hudar och gå bindning var det enda som funkade. Kör hårda pist/race bindningar (och pjäxor..) för skidor som ENKOM skall vara i pist. Allt annat med gå-funktion är en rekommendation i från oss och våra vänner.
(Alla guider jag träffat kör enligt denna princip).

Lycka till!

Senast ändrad:
Tack för alla tips. Anledningen till att sätta en binding utan gåfunktion på skidorna är att försöka hålla ner vikt och pris. Men det kanske är värt att fundera på en Marker Baron eller liknande. Just nu kör Hustrun på ett par HardSide med äldre Fritschi Diamir-binding. Men jag skall försöka hitta något som är lite smalare och med en styvare bindning.

/J

Hej!

Frun har åkt med Dynafit Zzeros och Squires. Dom funkar, eller har funkat hittills... Bindningarna har öppnat när behövt, men jag absolut kan inte rekommendera! Jag har testat denna kombination litet och lagt märke till, att styrkan man behöver att öppna bindningar varierar allt för mycket. När det är kallt bindningarna tycks funka helt ok, men när det blir varmare bindningarna tycks kräva mer styrka/fart att öppna. Så, jag har nu förbjudit frun att använda dessa skidor med turpjäxor, och hon har nuförtiden också vanliga pjäxor (som hon hatar... för tunga, dåliga att dansa i afterskin etc.)

Så, dom kan funka, men det är ganska riskabelt!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp