Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Marker tour f12 efp löst ut oväntat
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1145426" data-attributes="member: 12152"><p>Det är ett känt problem som beror på att elasticitetsmåtten i framförallt tådelen, men även häldelen är låga i Tour F10/F12. Om den ska sitta för aggressiv åkning på hårt underlag i pist måste man dra upp den till en DIN som gör att skaderisken ökar vid långsamma fall. Även om det finns exempel på åkare som har kört på den i säsonger utan problem finns det också många exempel på åkare som inte kan använda den överhuvudtaget pga tjuvsläpp. Jag tenderar att sätta ganska mycket tryck i framförallt pressad sväng i brantare pister på hårdare underlag och tillhör därmed den senare kategorin. Jag har testade F12 när den var ny på marknaden och sedan även F12 Tour EPF när den uppdateringen kom och resultatet var samma båda gångerna. Omedelbara tjuvsläpp vid även lätt provokation till en grad som var långt från acceptabel och rent ut sagt livsfarlig för min del. Samtidigt har jag en bror som åker mjukare och som körde den i flera vintrar utan att uppleva några problem. Jag väger knappa 80kg så jag är lite tyngre än dig, men iom att du har upplevt problem så är jag mycket tveksam att du kommer att kunna lita på den bindningen på sikt. </p><p></p><p>Notera att Tour F12 har en konstruktion i tådelen som är elasticitetsmässigt identisk med Squire och inte Griffon som många tror. Många som inte skulle ta i Squire med tång pga låg elasticitet hävdar samtidigt att Tour funkar utan problem. Det stämmer helt enkelt inte. Det är en väldigt, väldigt dålig elasticitet i både Squire och Tour. Vet man om det och anpassar DIN och åkning därefter kommer det funka bra. Åker man på som vanligt och får ett tjuvsläpp kommer det att komma flera. Och skruvar du upp DIN:en så kommer du snart till en nivå som blir farlig i lågfart. Är du skapligt tränad kan du utan problem gå upp till 8,5-9, men sen krävs det att du har koll på vad du gör och är medveten om riskerna. </p><p></p><p>Mitt tips blir att hålla utkik efter en Baron begagnad och byta till den. De går att hitta billigt nu för tiden ibland. Samma hålbild dessutom.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1145426, member: 12152"] Det är ett känt problem som beror på att elasticitetsmåtten i framförallt tådelen, men även häldelen är låga i Tour F10/F12. Om den ska sitta för aggressiv åkning på hårt underlag i pist måste man dra upp den till en DIN som gör att skaderisken ökar vid långsamma fall. Även om det finns exempel på åkare som har kört på den i säsonger utan problem finns det också många exempel på åkare som inte kan använda den överhuvudtaget pga tjuvsläpp. Jag tenderar att sätta ganska mycket tryck i framförallt pressad sväng i brantare pister på hårdare underlag och tillhör därmed den senare kategorin. Jag har testade F12 när den var ny på marknaden och sedan även F12 Tour EPF när den uppdateringen kom och resultatet var samma båda gångerna. Omedelbara tjuvsläpp vid även lätt provokation till en grad som var långt från acceptabel och rent ut sagt livsfarlig för min del. Samtidigt har jag en bror som åker mjukare och som körde den i flera vintrar utan att uppleva några problem. Jag väger knappa 80kg så jag är lite tyngre än dig, men iom att du har upplevt problem så är jag mycket tveksam att du kommer att kunna lita på den bindningen på sikt. Notera att Tour F12 har en konstruktion i tådelen som är elasticitetsmässigt identisk med Squire och inte Griffon som många tror. Många som inte skulle ta i Squire med tång pga låg elasticitet hävdar samtidigt att Tour funkar utan problem. Det stämmer helt enkelt inte. Det är en väldigt, väldigt dålig elasticitet i både Squire och Tour. Vet man om det och anpassar DIN och åkning därefter kommer det funka bra. Åker man på som vanligt och får ett tjuvsläpp kommer det att komma flera. Och skruvar du upp DIN:en så kommer du snart till en nivå som blir farlig i lågfart. Är du skapligt tränad kan du utan problem gå upp till 8,5-9, men sen krävs det att du har koll på vad du gör och är medveten om riskerna. Mitt tips blir att hålla utkik efter en Baron begagnad och byta till den. De går att hitta billigt nu för tiden ibland. Samma hålbild dessutom. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Marker tour f12 efp löst ut oväntat
Tillbaka
Topp