Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Märkliga mått
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Magnus_Ibanez" data-source="post: 98589" data-attributes="member: 33859"><p>Yo, Makten.</p><p></p><p>Jag tycker att du skall ta den längre skidan, av många anledningar.</p><p></p><p>Den blir betydligt stabilare, men mest av allt för att du får bärigheten på ett annat sätt än på en kortare skida (längden gör jätte mycket för hur den bär, på ett stabilare sätt än bara en bred skida gör, tippen går upp istället för ner). Jag tycker att en längre skida blir bättre i sämre snö också, tryggare och mer lättmanövrerad, det blir lättare att hålla tippen över snön i skare.</p><p></p><p>Jag hade samma funderingar, hade länge kört 185 och är runt 181 och väger ca 85kg, polare sa att jag skulle gå upp till 195 men jag var rädd att det skulle vara klumpigt.</p><p>Men till sist fick jag ett par Rossignol XXXX som var 198 och jag upplevde bara positiva skillnader. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till kortare skidor igen (kortare än 195), fördelarna är helt enkelt för många med dom längre. När jag testade ett par 185 efter ett tag kändes dom bara ostabila med dålig bärighet (och då var ändå 185 skidorna mycket bredare än 198 var). När alla förhållande är perfekta, kan man ha vilka skidor som helst, men förhållandena är ju ganska sällan perfekta, och då hjälper den extra längden mycket.</p><p></p><p>Min åkstil är att åka ganska fort i stora svängar, alltid. Så att det går lite bättre i korta svängar med en kortare skida bryr jag mig inte så mycket om.</p><p>Min åkning blev helt enkelt flera nivåer bättre med lite längre skidor för jag kände mig tryggare och vågade lita mer på skidorna. Vill man komma lite närmare skidfilms åkning så måste nog skidorna vara lite längre.</p><p></p><p>/Magnus</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Magnus_Ibanez, post: 98589, member: 33859"] Yo, Makten. Jag tycker att du skall ta den längre skidan, av många anledningar. Den blir betydligt stabilare, men mest av allt för att du får bärigheten på ett annat sätt än på en kortare skida (längden gör jätte mycket för hur den bär, på ett stabilare sätt än bara en bred skida gör, tippen går upp istället för ner). Jag tycker att en längre skida blir bättre i sämre snö också, tryggare och mer lättmanövrerad, det blir lättare att hålla tippen över snön i skare. Jag hade samma funderingar, hade länge kört 185 och är runt 181 och väger ca 85kg, polare sa att jag skulle gå upp till 195 men jag var rädd att det skulle vara klumpigt. Men till sist fick jag ett par Rossignol XXXX som var 198 och jag upplevde bara positiva skillnader. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till kortare skidor igen (kortare än 195), fördelarna är helt enkelt för många med dom längre. När jag testade ett par 185 efter ett tag kändes dom bara ostabila med dålig bärighet (och då var ändå 185 skidorna mycket bredare än 198 var). När alla förhållande är perfekta, kan man ha vilka skidor som helst, men förhållandena är ju ganska sällan perfekta, och då hjälper den extra längden mycket. Min åkstil är att åka ganska fort i stora svängar, alltid. Så att det går lite bättre i korta svängar med en kortare skida bryr jag mig inte så mycket om. Min åkning blev helt enkelt flera nivåer bättre med lite längre skidor för jag kände mig tryggare och vågade lita mer på skidorna. Vill man komma lite närmare skidfilms åkning så måste nog skidorna vara lite längre. /Magnus [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Märkliga mått
Tillbaka
Topp