Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Märkliga mått
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 98590" data-attributes="member: 12152"><p>Jag skulle utan tvekan välja den längre skidan. Även 183 låter väldigt kort tycker jag. Om jag skulle välja ett par skidor för att ha som varje-dag-skida från Scott hade jag valt mellan Santiago Pure 188 eller 193 och med största sannolikhet handlat 193:an. Jag åker mycket hellre på ett par lite för stora skidor i pisten än att åka på ett par lite för små plank utanför. Nu har jag tyvärr inte testat Pureskidan, men jag tog ett par åk på Santiago Mission 183cm på Åres skidtest förra helgen och tyckte att den kändes väldigt, väldigt kort och jag hade aldrig kunnat tänka mig att åka runt i alperna tex på en så liten skida. Föret den dagen var stenhårt, så det gick inte att få nån rättvisa i tester av breda skidor tyvärr, men man kände ändå att det var ett par väldigt små och smidiga skidor. 178cm hade jag inte ens funderat på. </p><p></p><p>Jag är 181cm och väger 75kg förresten, så vi är ju ganska lika i storlek.</p><p></p><p>Det är ju inte alltför sällan man får höra just det du säger. Det ska vara bredare, hårdare och längre när det börjar snackas offpistskidor. Hypen av XXXX/B4 på amerikanska forum är ett exempel på det. Jag gillar inte hårda skidor för lössnö, men däremot tycker jag att en väl tilltagen längd gör underverk för känslan i mjuk snö och hög fart. Jag åker nu på ett par 195cm med ett relativt mjukt och snällt flex (AK Rocket Lab) och de känns verkligen inte för långa. Snarare helt perfekt i längd tycker jag. I Åre på det nämnda skidtestet var det på söndagen sen riktigt bra förhållanden för att vara där. Det hade väl kommit en 30-40 cm nytt på sina ställen och det var plötsligt givande att testa fetingar. (tyvärr hann jag aldrig med Santiagon den dagen). Jag testade dock exempelvis Dynastar Legend 8800 i 188cm och den tyckte jag kändes för kort för mig i lössnön när jag är van vid mina vanliga 195:or. Däremot var den livlig och smidig bland puckarna i pisten och skulle fungera som allroundskida för mig, men något kortare? Nej, inte för min del. Jag kan inte hitta någn anledning att gå ner ytterligare i längd. Jag testade även Legend Pro Rider i 186cm och den var väldigt, väldigt mycket biffigare i känslan, men kändes ännu kortare. Styvheten i den skidan gjorde att den flöt sämre än 8800 tycker jag, trots ett vidare midjemått. Den var iofs så pass kraftfull i pisten och i uppåkt snö att man åkte runt med ett leende när man krossade puckel efter puckel. En mycket kompetent skida, men den hade säkert tilltalat mig ännu mer om den hade varit 190 och haft ett något mjukare flex.</p><p></p><p>Sammantaget skulle jag komma till att man inte behöver vara rädd för att gå upp lite i längd. Magnus sammanfattar det hela väldigt bra. Det kanske tar några åk att ställa om sig till den något tyngre känslan i tighta manövrar, men jag tycker helt klart att fördelarna överväger. Skillnaden mellan 185 och 195 är stor, precis som Magnus säger.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 98590, member: 12152"] Jag skulle utan tvekan välja den längre skidan. Även 183 låter väldigt kort tycker jag. Om jag skulle välja ett par skidor för att ha som varje-dag-skida från Scott hade jag valt mellan Santiago Pure 188 eller 193 och med största sannolikhet handlat 193:an. Jag åker mycket hellre på ett par lite för stora skidor i pisten än att åka på ett par lite för små plank utanför. Nu har jag tyvärr inte testat Pureskidan, men jag tog ett par åk på Santiago Mission 183cm på Åres skidtest förra helgen och tyckte att den kändes väldigt, väldigt kort och jag hade aldrig kunnat tänka mig att åka runt i alperna tex på en så liten skida. Föret den dagen var stenhårt, så det gick inte att få nån rättvisa i tester av breda skidor tyvärr, men man kände ändå att det var ett par väldigt små och smidiga skidor. 178cm hade jag inte ens funderat på. Jag är 181cm och väger 75kg förresten, så vi är ju ganska lika i storlek. Det är ju inte alltför sällan man får höra just det du säger. Det ska vara bredare, hårdare och längre när det börjar snackas offpistskidor. Hypen av XXXX/B4 på amerikanska forum är ett exempel på det. Jag gillar inte hårda skidor för lössnö, men däremot tycker jag att en väl tilltagen längd gör underverk för känslan i mjuk snö och hög fart. Jag åker nu på ett par 195cm med ett relativt mjukt och snällt flex (AK Rocket Lab) och de känns verkligen inte för långa. Snarare helt perfekt i längd tycker jag. I Åre på det nämnda skidtestet var det på söndagen sen riktigt bra förhållanden för att vara där. Det hade väl kommit en 30-40 cm nytt på sina ställen och det var plötsligt givande att testa fetingar. (tyvärr hann jag aldrig med Santiagon den dagen). Jag testade dock exempelvis Dynastar Legend 8800 i 188cm och den tyckte jag kändes för kort för mig i lössnön när jag är van vid mina vanliga 195:or. Däremot var den livlig och smidig bland puckarna i pisten och skulle fungera som allroundskida för mig, men något kortare? Nej, inte för min del. Jag kan inte hitta någn anledning att gå ner ytterligare i längd. Jag testade även Legend Pro Rider i 186cm och den var väldigt, väldigt mycket biffigare i känslan, men kändes ännu kortare. Styvheten i den skidan gjorde att den flöt sämre än 8800 tycker jag, trots ett vidare midjemått. Den var iofs så pass kraftfull i pisten och i uppåkt snö att man åkte runt med ett leende när man krossade puckel efter puckel. En mycket kompetent skida, men den hade säkert tilltalat mig ännu mer om den hade varit 190 och haft ett något mjukare flex. Sammantaget skulle jag komma till att man inte behöver vara rädd för att gå upp lite i längd. Magnus sammanfattar det hela väldigt bra. Det kanske tar några åk att ställa om sig till den något tyngre känslan i tighta manövrar, men jag tycker helt klart att fördelarna överväger. Skillnaden mellan 185 och 195 är stor, precis som Magnus säger. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Märkliga mått
Tillbaka
Topp