Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Märkliga mått
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 98591" data-attributes="member: 13245"><p>Magnus och MnO har redan gett mycket bra sammafattningar och jag instämmer helt. Tidigare har jag kört t ex Völkl G4 i diverse längder (alla längder, 168, 178, 188 och 198, faktiskt). Förutom det fantastiska faktum att alla längder på den skidan är kanonbra, om bara användningsområdet är rätt, så är det precis som Magnus och MnO säger att den längre skidan framför allt ger mer stabilitet i uppkörda förhållanden som ju tyvärr är rätt vanliga, det räcker med ett och annat spår man skall korsa för att lite extra stabilitet skall vara skönt). Själv väger jag bara 67 kilo och även om jag är rätt stark så kan 198:an bli lite bökig i skare ibland, men det är mest en kombination av att det är rätt mycket skärning i skidan och att då den skär iväg lite så får ju liksom spetsen rätt mycket moment på mig. Jag tror inte en rakare, eller något mjukare skida i samma längd skulle ha dessa problem. Skillnaden i flyt mellan 188:an och 198:an är inte så stor för mig eftersom jag är rätt lätt. Numer kör jag 190cm Explosiv, 95mm midja), och den är mycket bättre offpist. Mindre skärning ger helt enkelt en bättre kontroll på skidan, tycker jag. Även om det är lite tight, typ skog, så är denna skida supersmidig även för mig som är lätt. När man väl fått lite fart ger bättre flyt helt enkelt mycket bättre manöverbarhet än vad kortare längd och mer skärning skulle göra. För den skidan (som är väldigt biffig och relativt styv i känslan) tyckar jag 190 känns perfekt för mig. Jag skulle verkligen inte vilja ha kortare och har inte heller upplevt behöv av längre. </p><p></p><p>Å andra sidan har jag blivit frånåkt av killar på 175:or, så det är ju inte bara utrustningen som spelar roll. Allt det här, både vilket flex, vilken skärning och vilken längd man gillar, är väldigt mycket en smaksak.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 98591, member: 13245"] Magnus och MnO har redan gett mycket bra sammafattningar och jag instämmer helt. Tidigare har jag kört t ex Völkl G4 i diverse längder (alla längder, 168, 178, 188 och 198, faktiskt). Förutom det fantastiska faktum att alla längder på den skidan är kanonbra, om bara användningsområdet är rätt, så är det precis som Magnus och MnO säger att den längre skidan framför allt ger mer stabilitet i uppkörda förhållanden som ju tyvärr är rätt vanliga, det räcker med ett och annat spår man skall korsa för att lite extra stabilitet skall vara skönt). Själv väger jag bara 67 kilo och även om jag är rätt stark så kan 198:an bli lite bökig i skare ibland, men det är mest en kombination av att det är rätt mycket skärning i skidan och att då den skär iväg lite så får ju liksom spetsen rätt mycket moment på mig. Jag tror inte en rakare, eller något mjukare skida i samma längd skulle ha dessa problem. Skillnaden i flyt mellan 188:an och 198:an är inte så stor för mig eftersom jag är rätt lätt. Numer kör jag 190cm Explosiv, 95mm midja), och den är mycket bättre offpist. Mindre skärning ger helt enkelt en bättre kontroll på skidan, tycker jag. Även om det är lite tight, typ skog, så är denna skida supersmidig även för mig som är lätt. När man väl fått lite fart ger bättre flyt helt enkelt mycket bättre manöverbarhet än vad kortare längd och mer skärning skulle göra. För den skidan (som är väldigt biffig och relativt styv i känslan) tyckar jag 190 känns perfekt för mig. Jag skulle verkligen inte vilja ha kortare och har inte heller upplevt behöv av längre. Å andra sidan har jag blivit frånåkt av killar på 175:or, så det är ju inte bara utrustningen som spelar roll. Allt det här, både vilket flex, vilken skärning och vilken längd man gillar, är väldigt mycket en smaksak. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Märkliga mått
Tillbaka
Topp