Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Måste jag ha toppturspjäxor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1036185" data-attributes="member: 80520"><p>Vad innebär att gå topptur med STF? Vad är det för mer avancerad terräng? Är det många långa anmarscher? Hur pass bekväma är dina nuvarande pjäxor? Det är rätt mycket som spelar in.</p><p></p><p>Det absolut viktigaste är egentligen hur pass bekväma de är. Om du ska gå med pjäxorna 4-7 timmar vill du under alla omständigheter ha en sko som är bekväm. Ordentligt bekväm. Och varm. Utöver att gå uppför tillkommer ju åkningen, och ev. marsch tillbaka också. Min poäng är att det blir väldigt mycket tid spenderat i pjäxorna utan att egentligen ha någon större möjlighet att avlasta foten på det sättet man gör kontinuerligt i sittliftar etc. vid liftburen åkning. Och tro mig, ont i fötterna med konstant klämmande precis där det gör ont, samtidigt som man måste fortsätta gå uppför (eller vända om) suger, jag har testat.</p><p></p><p>Utöver det är det väl egentligen gåläget som är skillnaden. Gåläge är trevligt på anmarscher eller om du går flackt, men inget som egentligen är nödvändigt. Är det brant gör det ingen skillnad, eftersom du ändå inte tar ut stegen. Generellt sett är gåläge en såndär grej som du inte kommer sakna för än du testat, så om du inte är på det klara med att du vill börja tura mycket än tycker jag inte det finns någon direkt poäng för dig att skaffa ny pjäxor (om det inte är så att de nuvarande faller redan på första punkten förstås).</p><p></p><p>Vikt är också en detalj som (oftast) skiljer, men jag utgår från att du kommer spendera tiden på en så pass tung setup att det inte är så väldigt vettigt att skaffa nya pjäxor för att lätta upp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1036185, member: 80520"] Vad innebär att gå topptur med STF? Vad är det för mer avancerad terräng? Är det många långa anmarscher? Hur pass bekväma är dina nuvarande pjäxor? Det är rätt mycket som spelar in. Det absolut viktigaste är egentligen hur pass bekväma de är. Om du ska gå med pjäxorna 4-7 timmar vill du under alla omständigheter ha en sko som är bekväm. Ordentligt bekväm. Och varm. Utöver att gå uppför tillkommer ju åkningen, och ev. marsch tillbaka också. Min poäng är att det blir väldigt mycket tid spenderat i pjäxorna utan att egentligen ha någon större möjlighet att avlasta foten på det sättet man gör kontinuerligt i sittliftar etc. vid liftburen åkning. Och tro mig, ont i fötterna med konstant klämmande precis där det gör ont, samtidigt som man måste fortsätta gå uppför (eller vända om) suger, jag har testat. Utöver det är det väl egentligen gåläget som är skillnaden. Gåläge är trevligt på anmarscher eller om du går flackt, men inget som egentligen är nödvändigt. Är det brant gör det ingen skillnad, eftersom du ändå inte tar ut stegen. Generellt sett är gåläge en såndär grej som du inte kommer sakna för än du testat, så om du inte är på det klara med att du vill börja tura mycket än tycker jag inte det finns någon direkt poäng för dig att skaffa ny pjäxor (om det inte är så att de nuvarande faller redan på första punkten förstås). Vikt är också en detalj som (oftast) skiljer, men jag utgår från att du kommer spendera tiden på en så pass tung setup att det inte är så väldigt vettigt att skaffa nya pjäxor för att lätta upp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Måste jag ha toppturspjäxor
Tillbaka
Topp